چهارشنبه ۲ آذر ۱۳۹۰ - ۱۳:۱۹
همایش هزارمین سال سرایش شاهنامه آغاز شد

همایش بین‌المللی «هزارمین سال سرایش شاهنامه فردوسی» به کوشش معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی صبح امروز (2 آذر) در سالن همایش‌های مرکز دایرة‌المعارف بزرگ اسلامی با حضور استادان و شاهنامه‌پژوهان ایرانی و غیر ایرانی آغاز به‌کار کرد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، این همایش پس از تلاوت آیاتی از قرآن مجید و پخش سرود جمهوری اسلامی ایران آغاز شد.

در ابتدای این مراسم فریدون رهنمای‌رودپشتی، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی بعد از خوشامدگویی به مهمانان همایش، اشاره‌ای به چگونگی برپایی این همایش داشت و در ادامه پیام عبدالله جاسبی، رییس دانشگاه آزاد اسلامی، را قرائت کرد.

معرفی بدایع هنری، اخلاقی و رموز اسطوره‌شناسی شاهنامه، نقد و بررسی آخرین دستاوردهای پژوهشی در این زمینه و بحث و تبادل نظر برای گشودن ابهامات و پاسخ به پرسش‌ها در حوزه شاهنامه‌پژوهی به عنوان مرجعی برای پژوهشگران در قالب کتاب، پایان‌نامه و مقاله از اهداف عمده دانشگاه آزاد اسلامی در برگزاری این همایش به حساب می‌آمد، که در این پیام بر آن‌ها تاکید شده بود.

در ادامه محمدرضا سعیدآبادی، دبیرکل کمسیون ملی یونسکو در ایران، پیام فرانچسکو باندارین، معاون مدیر کل یونسکو در بخش فرهنگ به مناسبت پایان هزاره سرایش شاهنامه را قرائت کرد.

باندارین در این پیام بر تاثیر شاهنامه بر  هوش و استعداد انسان و مشارکتی فعال در تولید دانش تاکید کرده بود.

بخش دوم برنامه به نشست‌های علمی همایش اختصاص داشت. در آغاز این بخش مهدی ماحوزی، رییس کمیته علمی همایش، پیام افتتاحیه بخش علمی را قرائت کرد و در ادامه محمدنوید بازرگان، دبیر علمی این همایش، توضیحاتی پیرامون اهداف همایش، داوری‌ها و مقالات آن ارایه کرد.

در ادامه نیز سه سخنرانی علمی پیرامون موضوعات «سه حماسه بزرگ در سه زبان: هومر، ویرژیل، فردوسی»، «اسطوره آسمان‌پیمایی کیکاووس» و «شاهنامه و ادبیات فارسی میانه» با حضور فتح‌الله مجتبایی، محمدرضا راشدمحصل و آنا کراسنوولسکا، اعضای هیات رییسه این بخش، ارایه شد.

این همایش به کوشش معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی (واحد مجری: دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی)، مشارکت شورای عالی انقلاب فرهنگی (کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران) و با پشتیبانی یونسکو (مرکز آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد) و مرکز دایرة‌المعارف بزرگ اسلامی برگزار شده است و تا چهارم آذر ادامه دارد.

همایش بین‌المللی «هزارمین سال سرایش شاهنامه فردوسی» از ساعت 9 صبح امروز (2 آذر) آغاز به‌کار کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط