دوشنبه ۲ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۳:۵۰
رویکردهای بخش پژوهش بنیاد ادبیات داستانی تشریح شد

کامران پارسی‌نژاد، مدیر بخش پژوهش بنیاد ادبیات داستانی ایرانیان با تشریح رویکردهای بخش پژوهش این مرکز به بررسی دیدگاه‌های قابل توجه در این باره پرداخت و گفت: انتشار فصلنامه پژوهش و نقد علمی آثار و نقد نحله‌های مختلف جریان ادبیات داستانی معاصر در دستور کار این گروه قرار دارد و طرح من نیز در فاز نخست در ارتباط با نقد روند ادبیات داستانی از مشروطه تا پایان حکومت پهلوی با تکیه بر جریان‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی هر دوره است که به تناوب به دوره‌های اخیر می‌رسیم.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، پارسی‌نژاد در این‌باره توضیح داد: هدف بنیاد ادبیات داستانی تولید داستان است و این هدف مستلزم آن است که در زمینه‌های مختلف این عرصه پژوهش‌های موثر صورت بگیرد. در این باره تصمیم‌گیری‌هایی شده و به زودی نشست‌هایی با حضور کارشناسان از همین ماه در بنیاد برگزار می‌شوند. 

وی افزود: در بخش پژوهش طرح‌هایی را ارایه کرده‌ام که با چند سر فصل می‌تواند کار خود را آغاز کند. نخستین فاز این طرح درباره نقد ادبیات داستانی از دوران مشروطه تا پایان دوره پهلوی است که با تکیه بر رویدادهای تاریخی و سیاسی و فرهنگی هر دوره به نقد ادبیات داستانی پرداخته شود. 

این پژوهشگر در ادامه گفت: تا به امروز اغلب براساس اندیشه یا باورها و سبک و سیاق خالق اثر، آن را نقد کرده‌ایم و البته تاثیر جریان‌های سیاسی و اجتماعی  را به طور حاشیه‌ای در جریان نقد دخالت داده‌ایم، در حالی‌که این روند تا به امروز براساس جریان‌های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی و نفوذ آن‌ها در ادبیات و داستان‌نویسی تعریف و تحلیل نشده است. 

پارسی‌نژاد افزود: بررسی دوره‌های مختلف هنری و ادبی نیاز به تفسیر و مرور وضعیت تاریخ سیاسی و اجتماعی هر دوره دارد. در این باره نیز باید یک متخصص تاریخ، تاریخ این دوره را تحلیل کند و کارشناس اقتصادی، موضوعات اقتصادی و کارشناس سیاسی تاریخ سیاسی این دوره را به پژوهشگر بشناساند و این روند با جمع‌بندی چند وجهی کارشناسانه شاکله کاملی بیابد و در نهایت بتوانیم براساس نظمی که در این فراز و فرود به آن دست می‌یابیم به مکاتب ادبی ایران برسیم؛ البته نمی‌توان گفت که مانند غرب مکتب ادبی خاصی را دنبال کرده‌ایم، ولی در جامعه خودمان می‌توانیم حرکت‌ها و جریان‌ها را  مبتنی بر نظم و تناوب بررسی کنیم. 

این منتقد در ادامه افزود: در بنباد ادبیات داستانی براساس این طرح قرارداهای جداگانه‌ای برای تعامل با گروه‌های مختلف ایجاد می‌شود و کار در صورت تایید به صورت پی‌گیرانه ادامه دار خواهد بود. به اعتقاد من حتی کتاب‌ صد سال داستان‌نویسی ایران در قیاس با این کار مانند پیش طرح است.
 
نویسنده «تحلیل عناصر داستان» تصریح کرد: چند سال است که این طرح را در ذهنم پرورش می‌دهم، این طرح نیاز به سرمایه و حمایت دارد که هم اکنون بنیاد ادبیات داستانی تقبل کرده است که در راستای اجرایی شدن آن این حمایت‌ها را انجام دهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط