یکشنبه ۶ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۷
یادی از «بئاتریکس پاتر» نویسنده «خرگوشی به اسم بانی»

بئاتریکس پاتر، نویسنده و تصویرگر کودک و نوجوان انگلیسی، متولد 28 جولای سال 1866 است. ترکیبی از خیال و واقعیت در نقاشی‌هایی با تکنیک آبرنگ از حیوانات ویژگی تصویرگری‌های او در کتاب‌های کودک به شمار می‌آید. از این نویسنده تاکنون 32 اثر به فارسی ترجمه شده که از معروف‌ترین آن‌ها می‌توان کتاب «خرگوشی به اسم بانی» را نام برد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، بئاتریکس پاتر متولد 28 جولای سال 1866 در انگلیس است. وی در خانواده‌ای روستایی متولد شد و تنها یک برادر داشت. والدین او سرشتی هنرجو داشتند و به طبیعت و دشت و صحرا علاقه‌مند بودند. 

همچون سایر بچه‌های روستایی، بئاتریکس و برادرش حیوانات اهلی داشتند و با آن‌ها بازی می‌کردند. در تعطیلات تابستان، از لندن دور می‌شدند و به اسکاتلند می‌رفتند و در کنار دریاچه انگلیسی اردو می‌زدنند. از این‌جا بود که عشق بئاتریکس به طبیعت رشد کرد.

وی تا 18 سالگی به صورت خصوصی آموزش داده می‌شد. مطالعه زبان‌های گوناگون، ادبیات و تاریخ از کارهایی بود که بئاتریکس در آن دوران انجام می‌داد. قریحه و استعداد هنری این نویسنده در همان سنین کودکی تشخیص داده شد؛ یعنی زمانی که درس‌های هنر را دریافت می‌کرد. او نقاشی‌هایی با آبرنگ از حیوانات می‌کشید که ترکیبی از خیال و واقعیت در آن‌ها به چشم می‌خورد.

در سال 1901 این نویسنده شروع به تصویرگری و نوشتن برای کودکان کرد. نخستین اثر او در همین سال با عنوان «پیتر خرگوشه» منتشر شد و یک سال بعد نیز توسط فردریک وارن به صورت رنگی تصویرگری شد. این کتاب پاتر با استقبال مخاطبان روبرو شد. وی فعالیت خود را در این زمینه ادامه داد و کتاب‌های متعددی منتشر کرد.

کتاب‌های این نویسنده تاکنون به زبان‌های مختلف ترجمه شده و در تمامی کشورها نیز فروش نسبتا خوبی داشته است. داستان‌های او در ساخت فیلم‌ها، برخی آهنگ‌ها و انیمیشن‌ها به کار گرفته شده‌اند.  

از این نویسنده تاکنون 32 اثر به فارسی ترجمه شده‌ است که معروف‌ترین آن‌ها کتاب «خرگوشی به اسم بانی» است. 

پاتر در سال 1943 و در سن 77 سالگی درگذشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها