جمعه ۱۵ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۰
طرح مستقل فلسفه حقوق به ‌عنوان رشته معرفتی

دکتر محمد راسخ،‌ مدرس دانشگاه شهید بهشتی، با اشاره به مفاهیم نهفته در فلسفه حقوق و اهمیت طرح این حوزه در قالب پژوهش‌های روش‌مند‌ گفت: فلسفه حقوق باید به‌عنوان رشته معرفتی مستقل مطرح شود._

دکتر راسخ در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، با اشاره به انتشار دومین جلد کتاب «حق و مصلحت؛ ‌مقالاتی در فلسفه حقوق،‌ فلسفه حق و فلسفه ارزش» اظهار کرد: این اثر به‌تازگی از سوی نشر نی منتشر شده و مجموعه‌ای است که به لحاظ محتوایی قرابتی نیز با سایر رشته‌ها از جمله علوم سیاسی،‌ مدیریت و‌ فلسفه دارد. بنابراین، محققان این رشته‌ها نیز می‌توانند از مقالات این اثر بهره ببرند.

وی درباره مباحث مطرح شده در این کتاب گفت: حق یکی از اصلی‌ترین مولفه‌هایی محسوب می‌شود که در این اثر از نظرات مختلفی بررسی شده است که در این مقطع و در جلد دوم مفاهيمی مانند حق، ‌قانون، ‌عدالت، ‌ارزش و مصلحت بررسی شده‌اند.

مدرس فلسفه حقوق دانشگاه شهید بهشتی در ادامه درباره وضعیت و سابقه پژوهش‌ در حوزه فلسفه حقوق گفت:‌ بسیاری از اندیشمندان فلسفه حقوق را از نظرات متعدد مورد بحث قرار داده‌اند ‌اما با این وجود، این حوزه مبحث جدیدی است که دست‌کم در کشور ما به‌تازگی در حال توسعه است. 

نویسنده کتاب «حق و مصلحت؛ ‌مقالاتی در فلسفه حقوق،‌ فلسفه حق و فلسفه ارزش»‌ با اشاره به ضرورت پژوهش در حوزه فلسفه حقوق ادامه داد: بیان پيامدهای تحول تاريخی در مفهوم قانون مملکت در وهله نخست، سیر و شاکله قانون در کشور را برای مخاطب تبیین می‌کند اما با وجود اهمیت این موضوع، تاکنون فلسفه حقوق در قالب رشته معرفتی و مستقل نسج نگرفته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط