یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۶
روشنفکری واقعی مرزبانی از فرهنگ و تمدن اسلامی ایرانی است

آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی در آئین رونمایی از کتاب‌های جدید آستان قدس، گفت: عده‌ای داعیه‌ روشنفکری دارند، ولی نگاهشان به غرب و دیگران است. کسانی که امروز از تولید علم و فرهنگ و تمدن اسلامی ایرانی مرزبانی می‌کنند روشنفکر واقعی هستند.

به‌ گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، آئین رونمایی از 35 عنوان از مجموعه کتاب‌های چاپ نخست آستان قدس رضوی دقایقی پیش با حضور آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی در سرای اهل‌قلم نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد.
 
وی در این آئین بیان کرد: نمایشگاه کتاب یکی از جلوه‌های مهم حضور اهل فرهنگ و به نمایش گذاشتن آخرین تولیدات حوزه کتاب در زمینه‌های مختلف است. این رویداد فرهنگی را به فال نیک می‌گیریم و امیدواریم این اتفاق مهم منشأ تبادل فرهنگ و انتقال تجربیات بین اهالی فرهنگ باشد تا بتوانیم در بخش‌های مختلف از قلم، زبان و داشته‌های انقلابی و ارزشی اهالی فرهنگ و ادب بهره‌برداری کنیم.
 
رئیسی ادامه داد: هرچه کار تحقیق و پژوهش هدفمند‌تر باشد، نتیجه بهتر و قابل‌ عرضه‌تر است. پژوهش‌های بسیاری در کشور صورت می‌گیرد، اما هرچه پژوهش مبتنی بر اصول و مبانی دقیق‌تر و پژوهشگر در ارائه مطالب و یافته‌های خود آزادتر باشد، این باعث شنیده‌شدن نقدها شده و رشد علم می‌شود که در نهایت به توانمندی علمی در کشور می‌رسیم. از جمله موضوعات مهم در حوزه پژوهش توجه به مسائل قبل و احیای تراث است. در مجموعه آستان قدس نیز یکی از کارهای مهم ما احیای تراث است تا آن را به نسل‌های آینده نیز منتقل کنیم، اما موضوع مهم‌تر، توجه به مسائل مستحدثه و نیاز امروز جامعه است.
 
تولیت آستان قدس رضوی گفت: امروز برخلاف گذشته، فقه حکومت می‌کند و در چنین شرایطی سوالات بسیاری در حوزه‌های مختلف پیش می‌آید که مراکز پژوهشی و علمی باید پاسخ‌های درخوری مبتنی بر مبانی دینی و اصیل ارائه دهند. چند قرن قبل تمام ابعاد حکومت برخوردار از آموزه‌های دینی نبوده ولی امروز اینگونه است می‌توان با اجتهاد تمدن‌ساز همه این سئوالات را پاسخ داد. ما از اجتهادی برخوردار هستیم که می‌تواند با اتکا به مبانی و اصول گره‌گشای بسیاری از مشکلات باشد. ما اصول محکمی داریم و باید بیشتر به فروع بپردازیم. تاکنون کارهای خوبی صورت گرفته، ولی کافی نیست.
 
وی افزود: تولید علم و بسیاری از تحقیقات متاسفانه مورد توجه مسئولین کشور قرار نمی‌گیرند و در کتابخانه خاک می‌خورند. پیشنهادات راهگشای پژوهشگران برای خاک خوردن در کتابخانه‌ها نیست بلکه برای اجراست. برنامه‌های مدون و مصوب اثرشان در گروی اجرا است. اگر پژوهشی بتواند در مرحله اجرا منشأ نوآوری باشد باید از آن حمایت کرد. تولید دانش اگر همراه با توجه و تحول‌آفرینی صورت گیرد، می‌تواند جامعه را متحول کند. جامعه در پرتو تحول دانش می‌تواند روبه‌پیشرفت حرکت کند.
 
رئیسی همچنین گفت: همه قلم‌هایی که در این عرصه فعالند، برای ما محترم هستند آن قلمی ارزشمند است که در جهت گره‌گشایی از زندگی مردم و ارتقای علم و دانش و رفع مشکلات دینی موثر باشد. قلم مورد سوگند خداوند در قرآن قلمی است که در جهت شکل‌دادن جامعه قرآنی و نظام‌سازی براساس دین و آموزه‌های دینی باشد و گره‌ای از گره‌های مردم بگشاید.
 
تولیت آستان قدس رضوی تصریح کرد: در مجموعه آستان قدس رضوی کارهای خوبی صورت گرفته و زیرساخت‌های مناسبی نیز موجود است. امروز 35 عنوان از کتاب‌های جدید این مجموعه رونمایی می‌شود که در کنار تولیدات گذشته می‌تواند گام‌های موثری در جهت رشد علم و دانش بردارد.
 
وی اضافه کرد: از همه دست‌اندرکاران نمایشگاه کتاب و اهالی فرهنگ و هنر که موجب برپایی آوردگاهی بزرگ برای تبادل تجربیات و ظهور فرهنگ و ادب و هنر شدند سپاسگزاریم امیدواریم آنچه گفتیم و شنیدیم برای خدا باشد و همه کارها در جهت ارتقای فرهنگی کشور و صیانت از نسل جوان در مقابل هجوم فرهنگی صورت گیرد.
 
رئیسی بیان کرد: امروز صیانت از فرهنگ و علم از ضروریات اجتناب‌ناپذیر است امروز مقابله با شبیه خون فرهنگی که برعلیه یافته‌های علمی و افکار و اندیشه جوانان ما صورت می‌گیرد از ضروریات است. تولید علم مرزبانی و حفظ تمدن کهن اسلامی و ایرانی را باید از اولویت‌ها قرار داده و آن را توسعه داد. روشنفکر واقعی کسی است که بفهمد قبل از اینکه دیگران بفهمند و هشدار دهد قبل از اینکه دیگران هشدار دهند و عکس‌العمل نشان دهد در مقابل تهاجم فرهنگی، نه اینکه عده‌ای داعیه‌ روشنفکری دارند، ولی نگاهشان به غرب و دیگران است. کسانی که امروز از تولید علم و فرهنگ و تمدن اسلامی ایرانی مرزبانی می‌کنند روشنفکر واقعی هستند.
 
تولید 650 عنوان کتاب در یک سال

حجت‌الاسلام مرویان، مدیرعامل بنیاد پژوهش‌های آستان قدس نیز در این آئین بیان کرد: نمایشگاه کتاب فرصتی برای انتقال تجربیات و تبادل فرهنگ میان پدیدآورندگان، محققان و همه اهالی نشر است که باید از این فرصت علمی و فرهنگی بهره‌برداری‌های ارزشمندی کرد.
 
وی افزود: یکی از اساسی‌ترین ماموریت‌های آستان قدس اشاعه فرهنگ، دانش و ارزش‌های انسانی و اخلاقی در قالب نشر آثار فرهنگی است. آستان قدس رضوی در این دوره از نمایشگاه کتاب تهران با 5 غرفه در سالن‌های مختلف حضور دارد. یک‌هزار و 400 عنوان کتاب در یک‌هزار و 700 جلد از محصولات سه سال گذشته آستان در این نمایشگاه عرضه شده است. انتشارات آستان قدس رضوی، بنیاد پژوهش‌ها، مرکز آفرینش‌های هنری، دانشگاه علوم اسلامی رضوی و دانشگاه بین‌المللی امام رضا (ع) همچنین دیگر مراکز علمی و فرهنگی آستان قدس در تولید این آثار سهیم هستند.
 
مرویان گفت: آمار تولیدات آستان در سال 1396 مجموعا 650 عنوان بوده که 340 عنوان چاپ نخست است. که این آمار نسبت به سال 1395 بیش از 50 درصد ارتقای کمی داشته است. در کنار ارائه کتاب تا پایان نمایشگاه 17 نشست تخصصی در حوزه‌های مختلف کتاب و نشر از سوی آستان قدس برگزار می‌شود. مجموعه آستان قدس تاکنون توانسته 11 بار در جایزه کتاب‌سال حائز رتبه شود همچنین 5 نوبت برگزیده در همایش کتاب سال حوزه و 10 عنوان کتاب سال دانشجویی و چندین دوره ناشر برگزیده نمایشگاه کتاب از دیگر افتخارات این مجموعه است.
 
سی‌ویکمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران 12 تا 22 اردیبهشت‌ماه در مصلای بزرگ امام خمینی (ره) برپاست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط