سه‌شنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۳
اتحادیه سراسری نشر و امکان تبادل تجربیات بین استان‌ها

رئیس تعاونی ناشران قزوین گفت: تشکیل اتحادیه ملی ناشران سراسری به نفع صنعت نشر خواهد بود زیرا ناشران در شهرهای مختلف می توانند با نواقص و مشکلاتی که در شهرها و استان‌های دیگر وجود دارد، آشنا شوند، تبادل تجربه داشته باشند و راهکارهای موفق در حوزه نشر را به یکدیگر منتقل کنند.

عباس محمدی؛ رئیس تعاونی ناشران قزوین در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به اهمیت برنامه‌ریزی در حوزه نشر، عنوان کرد: حوزه نشر امروزه علاوه بر اینکه یک مقوله فرهنگی است، نوعی صنعت تجاری نیز به شمار می‌آید و از دو دیدگاه باید به آن نگاه کرد؛ نخست نگاه فرهنگی تا ببینم چه میزان کار فرهنگی می‌توان در کشور انجام داد و دوم نگاه تجاری‌سازی این صنعت که باید دنبال شود.
 
وی افزود: تشکیل اتحادیه سراسری نشر به نفع صنعت نشر خواهد بود زیرا به عنوان مثال ما که الان در قزوین ساکن هستیم با نواقص و مشکلات شهرها و استان‌های دیگر آشنا می‌شویم و می‌توانیم تبادل تجربه داشته باشیم و راهکارهای موفق در حوزه نشر را به یکدیگر منتقل کنیم.
 
محمدی با اشاره به دیگر دستاوردهای تشکیل این اتحادیه، گفت: هماهنگ‌سازی و برابرسازی بسیاری از اقدامات و برنامه‌های حوزه نشر از دیگر دستاوردهایی است که در سایه این اتحادیه به دست می‌آید، به عنوان مثال قیمت‌‌ها یکسان‌سازی می‌شود و دیگر لزومی ندارد که بعضی خدمات و کارها با قیمت‌های بالا و تخفیف‌های بسیار زیاد تولید شود.
 
رئیس تعاونی ناشران قزوین در این زمینه توضیح داد: چاپخانه‌دار‌ و ناشری که در قم مشغول فعالیت است عموما به دلیل شرایط و امکانات خوبی که دارد کتاب را با قیمت بالا چاپ می‌کند و با 50 درصد تخفیف می‌فروشد ولی این امکان برای ناشر شهرستانی وجود ندارد.
 
جلوگیری از موازی‌کاری‌های رایج
وی با اشاره به کاربردهای اتحادیه کشوری ناشران، گفت: اگر اتحادیه سراسری ناشران تشکیل شود مسلما مجمعی برای نویسندگان، مترجمان، ناشران و همه فعالان حوزه نشر خواهد بود تا در کنار همدیگر کار کنند،‌ تجربه به دست بیاورند و از این حوزه منتفع شوند.
 
محمدی ادامه داد: همچنین در بسیاری از موارد می‌توان از برخی موازی‌کاری جلوگیری کنیم، به عنوان مثال می‌توانیم از طریق یک سامانه اطلاع‌رسانی و خبری مطلع شویم کتابی که می‌خواهیم در قزوین منتشر کنیم آیا در شهرهای دیگر و توسط ناشران دیگر چاپ شده است یا خیر و بعدا سرمایه‌گذاری کنیم.
 
رئیس تعاونی ناشران قزوین دستیابی به اطلاعات ناشران و کارکرد آن‌ها را از دیگر موضوعاتی خواند که در این اتحادیه می‌توان به آن دست پیدا کرد. وی یادآور شد:‌ همچنین می‌توانیم به اطلاعاتی دست پیدا کنیم که مرجعی برای نشر کتاب و انتخاب آثار برای ناشران باشد و معتقدم دستیابی به این موضوع زمانی امکان‌پذیر خواهد بود که این اتحادیه شکل بگیرد و بتوانیم از منابع ناشران مختلف برای دسترسی به این اطلاعات استفاده کنیم.
 
مشکلات ناشران استانی
محمدی در بخش دیگر صحبت‌های خود درباره مشکلات ناشران در استان‌ها، گفت: ناشرانی که به صورت منطقه‌ای کار می‌کنند مشکلات خاصی دارند، به عنوان مثال کتابی که چاپ می‌کنیم اگر در حوزه فعالیت‌های فرهنگی قزوین باشد باید در قزوین توزیع کنیم و این موضوع محدودیت‌هایی به دنبال دارد.
 
وی افزود: در این میان خریدهای دولتی منوط به خرید محدود اداره کل ارشاد استان از آن‌ها می‌شود که محدودیت‌هایی به همراه دارد زیرا در نهایت نهاد کتابخانه‌های عمومی استان چند جلد از این کتاب‌ها را برای کتابخانه‌های شهرهای استان خریداری می‌کند که خیلی برای ناشران دلگرم‌کننده نیست.
 
رئیس تعاونی ناشران قزوین با اشاره به انتشار آثار بومی ارزشند در استان‌ها، توضیح داد: از سوی دیگر ما کتاب‌های بسیار خوب بومی چاپ کرده‌ایم که چون با مشکل توزیع در شهر خود روبرو هستیم، در انبارهای ناشران خاک می‌خورد، در صورتی که اگر اتحادیه سراسری تشکیل شود مشکل توزیع هم از بین می‌رود.
 
 وی یادآور شد: با کمک این اتحادیه و ساز و کارهایی که در آن پیش‌بینی می‌شود می‌توانیم این کتاب‌ها را به بندرعباس و زاهدان ارسال کنیم و ناشران این شهرها نیز کتاب‌های خود را برای ما ارسال کنند و در سایه این اتحادیه تعامل‌ فرهنگی به شکل گسترده شکل می‌گیرد و ما از فرهنگ و شرایط فرهنگی استان‌های دیگر آشنا می‌شویم و آن‌ها نیز با فرهنگ و شرایط فرهنگی استان ما آشنا می‌شوند.
 
لزوم طرح‌های نوآورانه برای کتاب
محمدی همچنین به مشکلات زیربنایی حوزه کتاب و کتابخوانی در کشور اشاره کرد و گفت: کم شدن کتابخانه‌‌ها و کتابفروشی‌ها به دلایل مختلف از دیگر مشکلاتی است که با آن درگیر هستیم، محدودیت‌های حوزه نشر، قیمت‌ها و وضعیت اقتصادی تاثیر زیادی در فروش کتاب و اشاعه فرهنگ مکتوب دارد. از سوی دیگر وضعیت نامناسب اقتصادی و گرفتاری‌های اقتصادی مردم نیز بر مشکلات ما افزوده است.
 
وی ادامه داد: ناشران و مولفان هم دیگر به دنبال نوآوری نیستند. ما علاوه بر اینکه باید با ناشران کشوری در ارتباط باشیم حتی باید در حوزه جهانی نیز فعالیت داشته باشیم. بخشی از همکاران ناشر در کشور این تعاملات را دارند اما این حضور محدود است و ما نمی‌دانیم امروز چه کتاب و موضوعی با استقبال از سوی مردم ایران یا جهان روبرو می‌شود.
 
تعاونی ناشران قزوین از سال 1375 فعالیت می‌کند و حدود 10 عضو دارد. 

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • زهرا بازرگان ۱۷:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۱
    من یک نویسنده هستم نظر من اینکه باید کتاب یه نویسنده امکانش باشد که در سرتاسر کشور پخش شود و در ضمن من دنبال ناشری میگردم که کار نوشتن بامن باشه سرمایه گذاری با اون
  • زهرا بازرگان ۱۷:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۱
    راستی اینم شماره منه 09100249089

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط