دوشنبه ۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۴
بخش قابل توجهی از بیکاران جامعه، فارغ‌التحصیلان رشته‌های هنری هستند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دیدار با اهالی فرهنگ، هنر و رسانه هرمزگان، با اذعان به اینکه بخش قابل توجهی از بیکاران جامعه، فارغ‌التحصیلان رشته‌های هنری هستند، بر توجه به این حوزه، از زاویه اشتغال تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدعباس صالحی در دیدار با اهالی فرهنگ، هنر و رسانه استان هرمزگان که عصر روز یکشنبه 6 مرداد در سالن جلسات استانداری هرمزگان برگزار شد، با تاکید بر این مطلب افزود: فرهنگ و هنر جزو هویت ما ایرانی‌ها است و کم‌توجهی به آن به این معنا است که ما از ایرانیت خود فاصله گرفته‌ایم.

وی ادامه داد: اگر افق استان به سمت توسعه گردشگری است، باید بدانیم گردشگری بدون فرهنگ و هنر در هیچ جا معنا ندارد و اگر تکرار گردشگر و رفت و آمد آن‌ها را می‌خواهیم، باید به توسعه فرهنگی توجه کنیم.

صالحی گفت: ما از زاویه اشتغال هم باید به فرهنگ و هنر توجه کنیم و بخش قابل توجهی از بیکاران جامعه فارغ التحصیلان رشته‌های هنری هستند.

وی بیان کرد: ما بعد از انقلاب یک و نیم میلیون فارغ التحصیل هنری داشته‌ایم که فضای کار برای آن‌ها ضعیف است و باید نگاه ویژه‌ای به این موضوع داشته باشیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به مقوله مد و لباس گفت: ما هم اکنون ۵ هزار شاغل در عرصه مد و لباس داریم و ظرفیت افزایش این میزان را تا یک میلیون نفر دارا هستیم.

صالحی ادامه داد: فرهنگ و هنر شناسنامه ما است و نمی‌توانیم به آن بی‌توجه باشیم. هنر کارکردهای اجتماعی بسیاری دارد و خیلی از مصادیق توسعه اجتماعی و اقتصادی با فرهنگ و هنر گره خورده است.

صالحی افزود: ایده‌های مختلفی دنبال می‌شود؛ بحث خیابان‌های فرهنگ و هنر که در بیش از ۱۰ شهر مقدمات اجرایی‌اش  مهیا شده تا اجرا شود و در آن فرصت‌هایی برای توجه به فضای فراغت، گردش، فرهنگ و اقتصاد گنجانده شده است.

وی بیان کرد: موضوع شهر‌های خلاق در دستور کار است تا بتوانیم شهرهایی با نمادهای دینی و ملی تعریف کنیم تا شبکه‌های شهرها را در تمدن ایرانی و موضوعات مختلف ایجاد کنیم.

صالحی تاکید کرد  تقویت صنوف فرهنگ هنر بحث بعدی است؛ فرهنگ و هنر کار دولت نیست و ما باید تسهیل‌گر باشیم و بسترها را ایجاد کنیم که در این قسمت هم اتفاقات خوبی در حال انجام است.

وی افزود: وزارت کار هم وارد بحث حمایت از اصحاب فرهنگ و هنر شده است و در حوزه حمایت از کسب و کار‌های فرهنگی کارهایی شده است تا یک همدلی ایجاد و برخی از موانع برداشته شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: نیاز داریم زیرساخت‌های فرهنگ عامه منطقه خودمان را تکمیل کنیم و برش فرهنگی عامه استان هرمزگان بسیار غنی است.

وی ادامه داد: استان‌های مرزی مورد توجه ما بوده است و استان هرمزگان می‌تواند سفیر هم‌زیستی اجتماعی باشد و از کشور در بسیاری از امور و عرصه‌ها خطرزدایی کند.

صالحی گفت: اینکه ادارات دولتی از آثار هنرمندان خرید کنند، نکته‌ای بوده است که همیشه پیشنهاد شده و استاندار هرمزگان می‌تواند مدیران استان را مورد تشویق برای استفاده از این آثار قرار دهد و این کار باعث دیده شدن آثار هنرمندان استان شود.

وی ادامه داد: امیدواریم بتوانیم قیمت کتاب‌های عمومی را حفظ کنیم و تعادل قیمت‌ها را متعادل کنیم. مجمع ناشران تهران برای حفظ قیمت کتاب‌ها به عنوان ناظر قرار داده شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین یکشنبه شب در نشستی با خبرنگاران استان هرمزگان عنوان کرد: یکی از اهداف سفر دو روزه‌ای که به استان هرمزگان آغاز شد، امضای تفاهم‌نامه‌ای بود که مقدمات آن توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و استانداری بررسی شده بود.

وی تشریح کرد: هرمزگان سیزدهمین استانی بود که با نگاه امضای تفاهم‌نامه به آن سفر کردم و در ۱۲ استان قبلی بیش از ۸۰۰ میلیارد تومان تفاهم‌نامه منعقد شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: در استان هرمزگان تفاهم‌نامه خوبی با رقم ۵۰٢ میلیارد ریال به مدت دو سال تنظیم شد. به این تفاهم‌نامه‌ها می‌توان به عنوان مقدمه‌ای برای بهبود زیرساخت‌های استان توجه کرد.

صالحی اذعان کرد: ما بحث‌های مربوط به زیرساخت‌های استان را از این به بعد جدی‌تر دنبال خواهیم کرد و بیش از ۳۰ میلیارد تومان از این تفاهم‌نامه مربوط به بهبود زیرساخت‌های استان است.

وی بیان داشت: تکمیل کتابخانه بندرعباس، احداث مجتمع‌های سیریک و بشاگرد، تکمیل ۴۲ فرهنگسرای روستایی نیمه‌تمام و اتفاقاتی از این قبیل در این تفاهم‌نامه در نظر گرفته شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تشریح کرد: خوشبختانه در بازدیدی که از بندرلنگه و شهر رودان صورت گرفت، استاندار هرمزگان از طریق ارزش افزوده یک نگارخانه و یک پلاتوی نمایش برای همه شهرستان‌های استان احداث خواهند کرد.

صالحی عنوان کرد: در حوزه‌های ادبی، سینمایی، دینی، مطبوعاتی و حمایت از هنرمندان در تفاهم‌نامه نکاتی خوبی دیده شده است تا شرایط مناسبی به وجود بیاید.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: سینما پردیس امید میناب نیز امسال افتتاح خواهد شد زیرا زمان استاندارد ساخت سینماهای امید در کشور بین ۹ ماه تا یک سال است.

صالحی اذعان کرد: گفت‌وگو با اصحاب فرهنگ و هنر در دستور کار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار دارد که در این راستا سه جلسه با بخش‌های غرب، شرق و مرکز در این سفر برگزار شد.

وی با بیان اینکه این گفت‌وگوهای رو در رو به مسئولان فرهنگ و هنر استانی کمک خواهد کرد، گفت: ده‌ها هنرمند استان در این سه جلسه در حوزه‌های مختلف دیدگاه‌ها و پیشنهادات خود را عرضه کردند.

صالحی عنوان کرد: در این سفر افتتاح مجتمع فرهنگی رودان و نگارخانه در بندرلنگه نیز انجام شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: در این فرصت دو روزه ظرفیت‌های بیشتری از استان هرمزگان برای من تبیین شد.

صالحی اذعان کرد: این تفاهم‌نامه با در نظر گرفته شدن مقدورات مرداد ماه سال ٩٨ منعقد و تمام شرایط اقتصادی کشور در این تفاهم‌نامه در نظر گرفته شده است و مشکلی در اجرا پیش نخواهد آمد مگر اینکه اتفاقات غیرقابل منتظره‌ای رخ دهد.

وی بیان داشت: ادارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نقش‌های دوگانه‌ای دارند و پاره‌ای از ادارات ما به عنوان خط ارتباطی با هنرمندان در برخی از مناطق فعالیت می‌کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها