پنجشنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۳
​ششمین پویش کتابگردی کلید خورد/ توضیحات محسن هاشمی از کارنامه نشر معارف انقلاب

هم‌زمان با آخرین روز از بیست‌وهفتمین دوره از هفته کتاب، ششمین دوره پویش مردمی کتابگردی از دفتر نشر معارف انقلاب آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ ششمین دوره پویش مردمی کتابگردی امروز 30 آبان با حضور محسن هاشمی، رئیس شورای اسلامی شهر تهران؛ محمدرضا جوادی یگانه، معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری تهران؛ احمد مسجدجامعی، عضو شورای اسلامی شهر تهران؛ رسول کشت‌پور، شهردار منطقه دو؛ نیکنام حسینی‌پور، مدیرعامل موسسه خانه‌کتاب؛ محمود آموزگار و جمع دیگر از ناشران و اهالی فرهنگ از دفتر انتشارات معارف انقلاب اسلامی آغاز شد.

در این مراسم محسن هاشمی درباره جریان تالیف ده‌ها جلد کتاب حجت‌الاسلام والمسلمین اکبر هاشمی، رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام توضیح داد. این کتاب‌ها درباره دوران مختلف مبارزه و پیروزی انقلاب اسلامی، جنگ تحمیلی و دوران بازسازی کشور است.

محسن هاشمی در این بازدید، با اشاره به جریان ثبت دفتر نشر معارف انقلاب بیان کرد: دفتر انتشارات به نام پنج فرزند مرحوم آیت‌الله به ثبت رسیده و در طراحی آرم انتشارات نیز از پنج قلم و پنج نام علی استفاده شده است. مبنای فعالیت انتشارات را که ابتدا در نزدیک خانه پدر در محله جماران قرار داشت به جمع‌آوری اسناد قرار دادیم. بعد از مدتی فعالیت و افزایش تعداد اسناد، دفتر انتشارات به منطقه سعادت‌آباد تغییر مکان داد.     
 
وی درباره ادامه فعالیت دفتر نشر معارف انقلاب ادامه داد: دفتر نشر معارف انقلاب بعد از استقرار در مکان جدید به جمع‌آوری خاطرات آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی متمرکز شد. یکی از فعالیت‌های ثابت ایشان از سال 1360 تا 1395، نگارش خاطرات روزانه بود. مجموع این خاطرات در قالب 35 جلد کتاب منتشر شد؛ علاوه‌براین تلاش کردیم خاطرات سال‌های قبل را نیز بازآفرینی کنیم.
 
به گفته وی، خاطرات دوران مبارزه ایشان خاطرات سال‌های 1313 تا 1357 است. کتاب «انقلاب و پیروزی» نیز در ارتباط با خاطرات سال‌ 1358 باز‌آفرینی شده است. کتاب «انقلاب در بحران» شامل خاطرات سال 1359 و از دیگر آثار دفتر نشر معارف انقلاب است.    
 
هاشمی افزود: خاطرات دست‌نوشته‌ آیت‌الله رفسنجانی بعد از دهه 60 با عنوان «عبور از بحران» و همچنین «پس از بحران» منتشر شده است. کتاب «آرامش و چالش» نیز مربوط به وضعیت آرام دولت، اوایل دهه 60 است.
 
وی افزود: کتاب «به ‌سوی سرنوشت» مربوط به وضعیت کشور در دوران جنگ تحمیلی است. فرض ایشان بر این بود که از جنگ عبور خواهیم کرد اما چنین نشد. کتاب «خاطرات امید و دلواپسی» مربوط به سال 1364 و کتاب «اوج دفاع» درباره سال 1365 و «دفاع و سیاست» خاطرات سال 1366 نیز منتشر شده‌اند.
     
به گفته وی، سال 1367 درباره پذیرش قطعنامه  کتاب «پایان دفاع و آغاز بازسازی» منتشر شد. کتاب‌های «بازسازی و سازندگی»، «اعتدال و پیروزی»، «صبر و پیروزی» نیز سال‌های بعد منتشر و البته تجدید چاپ شده‌اند. مجموع این کتاب‌ها تا خاطرات سال 1375 منتشر شده و خاطرات سال‌های دیگر  نیز در حال آماده‌سازی است.    
  
رئیس شورای اسلامی شهر تهران بیان کرد: هر سال یک شماره از کتاب‌های ایشان را با 20 سال تاخیر، چاپ می‌کنیم تا کمترین سانسور را داشته باشد. البته هر کدام از این کتاب‌ها، مجموعه‌ای پنج جلدی است؛ چراکه شامل اصل خاطرات، مصاحبه‌ها، سخنرانی‌ها، خطبه‌های نماز جمعه، اسناد و روز‌شمار‌ها و پیام‌ها و اسناد جنبی می‌شود.  
 
به گفته وی، اصل خاطرات را با شمارگان 1000 تا 2000 نسخه‌ای منتشر می‌کنیم و در اختیار کتابخانه‌ها می‌گذاریم. البته برخی کتاب‌ها مانند کتاب «عبور از بحران» با شمارگان 30 هزار نسخه‌ای منتشر شده است. برخی کتاب‌ها از جمله خاطرات دهه 60 نیز ترجمه شده است.   
 
هاشمی گفت: هر سال تدویم و آماده‌سازی کتاب‌ها به فرزندان و نوه‌های ایشان سپرده، تایپ و با متن اصلی مقایسه و بعد از بررسی نهایی از سوی من به دست ویراستار سپرده می‌شود. تمام جریان چاپ و توزیع کتاب‌های مربوط به آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، برون‌‌سپاری می‌شود.
 
وی ادامه داد: ایده «فرهنگ قرآن» و «تفسیر راهنمای قرآن» آیت‌الله هاشمی هم‌زمان با نخستین تجربه زندان ایشان در دوران مبارزه شکل گرفت. طی سه سال که در زندان اوین بودند، به‌طور جدی به این موضوع پرداختند، در نهایت 22 دفتر فیش تهیه کردند که «فرهنگ قرآن» و «تفسیر راهنمای قرآن» شکل گرفت. این اثر 53 جلدی از سوی مرکز فرهنگ و معارف قرآن در قم منتشر شده است.  

به گفته وی، چهار جلد نخست از مجموعه «روز‌های پایداری» درباره دوران جنگ، سخنرانی و مصاحبه‌ها منتشر شده است.
 
رئیس شورای اسلامی شهر تهران افزود: مقدمه این اثر براساس خطرات تحویل هر صفحه در زندان با عنوان «چادر و ابا» نوشته‌ شده چراکه پدر هر صفحه را زیر ابا مخفی می‌کردند و به دست مادر می‌دادند و ایشان نیز زیر چادرشان پنهان و از زندان خارج می‌کردند.

هاشمی با اشاره به چاپ خاطرات همسر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی افزود: کتاب خاطرات مادر با عنوان «پا به پای سرو» نیز منتشر شده است. «خاطرات 12 عامل» شامل مکاتبات آیت‌الله رفسنجانی با صدام درباره اسرا از دیگر آثار نشر معارف انقلاب است.  

وی ادامه داد: جریان چاپ و نشر کتاب، ‌برون سپاری می‌شود؛ به‌عبارت دیگر، موضوع تعیین و به نام فرد تدوین‌گر با شمارگان 2000 و 500 نسخه خریداری می‌شود. تاکنون نزدیک به 180 جلد کتاب از سوی انتشارات دفتر نشر معارف منتشر شده است.    

هاشمی  درباره تولید محتوا برای کودک و نوجوان درباره انقلاب گفت: برای تولید محتوا ویژه کودک و نوجوان باید حامی جذب کنیم. برای همکاری در این زمینه آمادگی داریم.

در ادامه یادمان بیست و هفتمین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران که به دلیل تقارن ایام هفته کتاب با هفته وحدت منتشر شده بود، به محسن هاشمی اهدا شد.

این یادمان بر اساس یکی از اشعار «ریاضی یزدی» از شاعران معاصر یزد طراحی شده و به قلم استاد محمود رهبران؛ از استادان بنام خوشنویسی استان یزد خطاطی شده است. مضمون این شعر در مدح پیامبر اکرم(ص) است که به‌عنوان یادمان بیست‌وهفتمین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در یزد رونمایی شد.

مدیرعامل خانه کتاب پیش‌تر طی فراخوانی و در دعوت از اقشار مختلف برای حضور در رویداد فرهنگی کتابگردی عنوان کرده بود: «اهالی فرهنگ و هنر و دانش‌آموزان، دانشجویان و خانواده‌ها دعوت می‌کنم با شرکت در پویش «کتابگردی» و خرید کتاب، «حال خوش خواندن» را با دوستان و عزیزانشان تقسیم کنند.»

مطابق با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، مدیران فرهنگی و مسئولان شهری در سراسر کشور، امروز 30آبان‌ماه که به‌ «کتاب‌گردی» اختصاص یافته، به بازدید از کتاب‌فروشی‌ها و مراکز نشر شهرهای خود می‌پردازند و با دغدغه‌ها و مشکلات آن‌ها از نزدیک آشنا می‌شوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها