شنبه ۱۶ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۵:۵۹
تفسير 645 آيه از قرآن كريم

پانزدهمين جلد از كتاب «تسنيم، تفسير قرآن كريم» اثر آيت‌الله جوادي آملي از سوي مركز نشر اسراء منتشر شد._

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اين اثر، پانزدهمين جلد از مجموعه تفسيري «تسنيم» است كه به تفسير و تبيين آيه‌هاي 86 تا 150 سوره مباركه آل‌عمران اختصاص دارد.

بر اساس مطالب اين كتاب، قرآن درياي بي‌كرانه‌اي است كه هر مفسر غواصي در زاويه كوچكي از آن به فحض و گوهريابي پرداخته، ولي هيچكس را توانايي استحصال همه گوهرهاي ناب آن نيست.

علم تفسير كه پرده‌نشين عالم غيب را شاهد بازاري جهان شهود مي‌كند، از گرامي‌ترين علوم ديني است و اگر جمال دل‌آراي وحي كه در آيينه قرآن متجلي گشته است، به چشم جهانيان آيد، نسخه شفايي است كه دردها را به درمان، جهل را به علم، فقر را به غنا و غم را به لذت و سرور بدل كرده، راه خطا را بسته، مسير سعادت دنيا و آخرت را خواهد گشود.

تفسير «دهاق تسنيم» با خصيصه‌اي تازه و روشي نو كه از ابداعات مولف مفسر است، به خيل تفاسير قرآن پيوست، ليكن بررسي بلنداي شاهق و دامنه وسيع آن در گرو پرواز در ملكوت معنا و غوص در معارف و غور در ارزش‌هاي آن است. 

آيت‌الله جوادي آملي در سال 1312‌ (هجری شمسی) در خانواده‌اي روحاني در شهرستان آمل متولد شد. پدر  وي از علما و وعاظ زهاد مشهور آمل بود. پس از گذران تحصيلات دوران ابتدايي در سال 1324 (هجری شمسی) شوق پدر و فرزند به دروس ديني موجب شد  وي در حوزه علميه آمل مشغول تحصيل شود. او در مدت پنج سال نزد استادان مبرز و متقي كه برخي شاگرد مرحوم آخوند خراساني بودند، تا حدي سطوح عاليه مقدمات، فقه، اصول و حديث را فرا گرفت. 

آيت‌الله جوادي آملي در سال 1330 (هجری شمسی) از آمل به تهران هجرت كرد و با راهنمايي پدر بزرگوارشان به حضور آيت‌الله شيخ محمدتقي آملي(ره) كه از اعاظم عصر بود، رسيد و از آن طريق به مدرسه مروي راهنمايي شد و سطوح عاليه و معقول را در محضر آن شريف فرا گرفت. اين سير علمي تا سال 1335 (هجری شمسی) ادامه يافت و در آن دوره، كتاب‌هاي منظومه، اشارات و بخشي از اسفار را نزد استادان مبرزي نظير آيت‌الله شعراني(ره) و آيت‌الله الهي قمشه‌اي(ره) فرا گرفت و نيز مقداري از خارج فقه و اصول را نزد استاد والامقام، آيت‌الله شيخ محمدتقي آملي(ره) تلمذ كرد و در سال 1335 (هجری شمسی) به دليل جامعيت حوزه علميه قم، وارد قم، شهر كريمه اهل‌بيت، حضرت معصومه(س) شد و در آنجا از محضر آيت‌الله‌العظمي سيد محمدحسين بروجردي بهره برد و نيز از درس فقه فقيه نامدار، آيت‌الله محقق داماد(ره) به مدت سيزده سال و از محضر استاد، امام خميني(ره) يك دوره اصول به مدت هفت سال را درك كرد. 

همچنين ايشان به حضور استاد مسلم، علامه طباطبايي(ره) رسيد و مباحث تكميلي اسفار، خارج، حكمت متعاليه، عرفان اسلامي و مباحث عاليه تفسير، حديث و قرآن را در جلسات خصوصي از محضر آن استاد گرانقدر فرا گرفت. ايشان از اوان حضور در تهران و نيز پس از هجرت به قم و تاكنون كه حدود چهل سال مي‌گذرد، انواع دروس معقول و منقول را تدريس كرده‌  است؛ به گونه‌اي كه اكنون از بزرگترين رهبران فكري جهان اسلام، در ابعاد مختلف اسلامي به شمار مي‌آيند و شاگردان فراواني در علوم مختلف اسلامي براي عالم اسلام تربيت نموده‌اند.

از توفيقات الهي ايشان، مداومت با معارف الهي، به‌ويژه قرآن مجيد است كه انواع حقايق ديني را از طريق تفسير قرآن در جهان اسلام منتشر كرده‌اند.

شناخت خدا به استدلال‌هاي پيچيده و مشكل نيازي ندارد. از اين‌رو قرآن نيز توجه انسان را به ساده‌ترين و روشن‌ترين دريافت‌هاي فطري‌اش برمي‌انگيزاند و از او مي‌خواهد كه به نتايج ضروري و انكارناپذير اين دريافت‌ها اعتنا كند.

چشمه پوياي تسنيم در پانزدهمين منبع فكري خود به تفسير آيات 86 تا 150 سوره مباركه آل‌عمران نشسته است. مباحثي چون هدايت ويژه الهي پس از هدايت عام تشريعي، راز لعن همه عالم به كافر، حكم توبه مرتد، جبران‌ناپذيري كفر، مقام ابرار، افراط در انفاق، نشاني از اعجاز پيامبر(ص)، لزوم پيروي از دين حنيف، كعبه بركت جهاني، آميختگي موعظه و استدلال، هماهنگي تبشير و انذار و ... در پس پرده تفسير اين آيات رخ نمايان مي‌سازد.

شيوه استاد علامه در تفسير حاضر چنين است كه ابتدا آيه مورد نظر را آورده و گزيده تفسير آن را بيان، سپس مفردات آيه را اشاره و شرح مي‌كند و بعد از آن تناسب آيات را برمي‌شمارد و در انتها، بحث روايي و شأن نزول آيه را مطرح مي‌سازد.

اين تفسير در انتها، حاوي فهرستي از آيات، روايات، اشعار، اعلام و كتب است.

از منابع مورد استفاده مولف در تدوين اين اثر مي‌توان به كتاب‌هاي قرآن كريم، نهج‌الفصاحه، نهج‌البلاغه، شرح‌نهج‌البلاغه ابن ابي‌الحديد، صحيفه كامل سجاديه، احتجاج، اختصاص، ارشاد، الاساس في‌التفسير، اعراب‌القرآن‌الكريم و بيانه، اعلام‌الدين في صفات‌المومنين، اعلام‌الوري باعلام‌الهدي، اقبال‌الاعمال، امالي، بحارالانوار، البرهان في تفسير‌القرآن، تفاسير قرآن (شامل: خازن، البحر‌المحيط، صافي، عياشي، فرات، قمي، كبير، منار، منير، نورالثقلين و...)، تهذيب‌الاحكام، ثواب‌الاعمال، دلائل‌الامامه، علل‌الشرايع، عيون‌ اخبار‌الرضاء(ع)، غيبت نعماني، القاموس‌المحيط، القواعد الفقهیه، كافي، كليات ديوان شمس تبريزي، ديوان غزليات حافظ، مفردات الفاظ‌القرآن، المقنعه، مكاتب‌الرسول، مناقب‌ آل‌ ابوطالب، منطق‌الطير، من لا يحضره‌الفقيه، الميزان، نهج‌الحق و كشف‌الصدق، الهدي الي دين‌ المصطفي و ده‌ها كتاب ديگر را نام برد.

چاپ اول پانزدهمين جلد از كتاب «تسنيم، تفسير قرآن كريم» در شمارگان 3000 نسخه، 800 صفحه و بهاي 96000 ريال روانه بازار نشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها