چهارشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۱:۳۳
«سعدی از صدق تا معنا» سومين جلسه از گفتار «موحد»

سومين درس گفتارهای شهر کتاب درباره سعدی به بحث «سعدی از صدق تا معنا» اختصاص دارد. ضياء موحد عصر امروز (چهارشنبه ۱۳خرداد) در اين‌باره در مركز فرهنگي شهر كتاب سخن خواهد گفت.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، ضياء موحد در اين جلسه به تبيين رفتار هنرمندانه سعدي با کلام مي‌پردازد و برخي از اين رفتارها را نقد و تحليل مي‌کند.

موحد باور دارد كه شعر هنري کلامي است و هر جا پاي کلام، به عنوان کلام در ميان باشد، ناچار معني هم در آن يافت شده، و در پي آن بحث صدق و کذب گفتار هم به ميان کشيده مي‌شود. در هنر کلامي آنچه را گفته مي‌شود نمي‌توان از چگونه گفته شدن آن جدا کرد.

بوستان، کتابي منظوم در اخلاق و در بحر متقارب ‌است كه در ۱۰ باب «عقل، تدبير و راي»، «احسان»، «عشق، مستي و شور»، «تواضع»، «رضا»، «قناعت»، «عالم تربيت»، «شکر بر عافيت» و «توبه و راه صواب» و «مناجات» گردآوري شده است.

گلستان، کتابي است که سعدي يک سال پس از اتمام بوستان، آن را به نثر آهنگين فارسي در هشت باب «سيرت پادشاهان»، «اخلاق درويشان»، «فضيلت قناعت»، «فوايد خاموشي»، «عشق و جواني»، «ضعف و پيري»، «تاثير تربيت» و «آداب صحبت» نوشته است.

دكتر ضياء موحد در سال ۱۳۲۱ در اصفهان زاده شد و در همان شهر تحصيلات ابتدايي و متوسطه خود را به پايان برد و براي ادامه تحصيل در رشته فيزيك وارد دانشگاه تهران شد. وي پس از اخذ مدرك‌هاي ليسانس و فوق‌ليسانس براي تكميل تحصيلات خود راهي انگلستان شد و پس از مدتي با دكتراي فلسفه و منطق به ايران بازگشت و به عضويت هيات علمي وزارت علوم در آمد. 

وي همچنين عضو مراكزي چون مركز اسناد و مدارك علمي، انجمن حكمت و فلسفه ايران و كميته كنگره منطق و... است و در حين انجام وظايف، به تاليف و مطالعه پرداخته است كه حاصل آن مقالات و كتاب‌هاي متعددي به زبان فارسي و انگليسي است.
 
كتاب‌هاي «آب‌هاي مرده مرواريد»، نويسنده «غراب‌هاي سفيد»، «سعدي»، ترجمه «نظريه ادبيات» و... از جمله كتاب‌هاي موحد است. كتاب «درآمدي به منطق جديد» در سال ۱۳۶۹ جايزه كتاب برگزيده را از آن خود كرد.

شهر کتاب از علاقه‌مندان به شركت در اين درس‌گفتار دعوت کرده است عصر امروز چهارشنبه ۱۳ خرداد از ساعت ۱۷ به مرکز فرهنگي شهرکتاب به نشاني خيابان شهيد بهشتي، خيابان شهيد احمد قصير (بخارست)، نبش کوچه سوم مراجعه کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط