دوشنبه ۲۲ تیر ۱۳۸۸ - ۱۶:۴۰
نقدي بر تاريخ ادبيات سنتي

«نظريه تاريخ ادبيات»، عنوان تازه‌ترين كتاب‌ محمود فتوحی است كه به تازگی چاپ دوم خود را نيز توسط انتشارات «ناژ» پشت سرگذاشت. اين كتاب كه برگزيده ششمين دوره جشنواره قلم زرين دربخش نقد ادبي نيز بود، دربرگيرنده نقدهایی بر تاريخ‌نگاری سنتی ادب فارسی است كه اواخر پاييز سال گذشته(87) از سوی انتشارات «سخن» منتشر شد._

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، فتوحی در اين كتاب به بررسی روند تاريخ ادبيات سنتی فارسی و تاريخ‌نگاری در اين حوزه پرداخته است.

وي مسايل نظري حوزه تاريخ ادبيات را با ويرايش، توضيحات و تجديد‌نظر كلی به نگارش در آورده است.

در فصل اول كتاب «نظريه تاريخ ادبيات»، مسايل كليدي در تاريخ ادبيات ايران مطرح شده و جايگاه نقد، سبك‌شناسي و ديگر دانش‌هاي ادبی در جريان تاريخ ادبيات‌نويسي فارسي بررسی شده است.

بخش ديگر اين كتاب نيز به «تاريخ ادبيات‌نگاري در ايران» می‌پردازد.

«دوره‌بندي در تاريخ ادبيات» سرفصل ديگر مطرح شده در اين پژوهش است.

به نوشته فتوحی، دوره‌بندي تاريخ ادبيات از بحث‌هاي مهم آموزش تاريخ و پژوهش‌هاي تاريخي است که در سال‌هاي اخير در كانون توجه صاحب‌نظران نظريه تاريخ ادبيات هم قرار گرفته است.

فتوحي درباه اهميت اين كتاب نوشته است: ادبيات معاصر در دوران ما اهميت به‌سزايي دارد و این روزها شأن و منزلت بيشتري يافته. همچنين باتوجه به مناقشات دوره و زمان معاصر، نياز به مباني تاريخ ادبيات معاصر مسلم شده است.

كتابشناسي «نظريه ‌تاريخ ادبی» كه شامل يكصد و چهل و پنج كتاب و مقاله در مسائل نظري تاريخ ادبي و نقد به زبان‌هاي اروپايي است، از بخش‌هاي پاياني اين كتاب است.

اين كتاب 409 صفحه‌اي سال گذشته(87) از سوي انتشارات «سخن» منتشر شد و تابستان امسال(88) جايزه ششين دوره جشنواره قلم زرين را در بخش نقد ادبي، به خود اختصاص دارد.

مديره انجمن علمي نقد ادبي ايران است.

از وي تا به حال آثاري چون «نقد خيال»، «تاريخ ادبيات صربستان»، «نقد ادبي در سبك هندي» و «بلاغت تصوير» منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط