یکشنبه ۲۳ فروردین ۱۳۸۸ - ۰۹:۰۰
محمود فتوحي» و «نظريه تاريخ ادبيات» در نمايشگاه كتاب

«نظريه تاريخ ادبيات» عنوان تازه‌ترين كتاب پژوهشي «محمود فتوحي» است. اين كتاب که دربرگيرنده نقدهایی درباره تاریخ ادبیات سنتی فارسی و تاریخ‌نگاری ادبی است، اواخر پاييز گذشته(۸۷) توسط انتشارات «سخن» روانه بازار شده و در بيست و دومين نمايشگاه كتاب تهران عرضه مي‌شود.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، «محمود فتوحي» مولف و استاد دانشگاه فردوسی مشهد در «نظريه تاريخ ادبيات» مسايل نظري حوزه تاريخ ادبيات را با ويرايش، توضيحات و تجديد نظر كلی به نگارش در آورده است.

وي درباره اين كتاب گفت: در فصل اول اين كتاب، مسايل عمده در تاريخ ادبيات ايران مطرح شده و نويسنده كوشيده‌ است به تبيين جايگاه نقد، سبك‌شناسي و ديگر دانش‌هاي ادبی در جريان تاريخ ادبيات‌نويسي فارسي بپردازد.

«دوره‌بندي در تاريخ ادبيات» موضوع ديگر بررسی شده در اين پژوهش و از بحث‌هاي مهم در آموزش تاريخ و پژوهش‌هاي تاريخي است که در سال‌هاي اخير در كانون توجه صاحب‌نظران نظريه تاريخ ادبيات هم قرار گرفته است.

استاد دانشگاه مشهد با تاكيد بر شان و منزلت ادبيات معاصر فارسی اضافه كرد: ادبيات معاصر در دوران ما اهميت به‌سزايي دارد و این روزها شأن و منزلت بيشتري يافته. همچنين باتوجه به مناقشات دوره و زمان معاصر نياز به مباني تاريخ ادبيات معاصر مسلم شده است.

اين نويسنده با بيان موضوعات فصل دوم كتاب اضافه كرد: تاريخ ادبيات‌نگاري در ايران و تذكره‌نويسي فارسي بر اساس معيارهاي تاريخ ادبيات‌نگاري و كند و كاو در پيشينه، جريان‌ها، روش‌ها و مباني نظري تاريخ ادبيات‌نگاري فارسي از جمله موضوعات اين بخش است.

دو بخش از فصل دوم كتاب نيز به بررسي جريان‌هاي تاريخ ادبيات فارسي از سال ۱۲۷۵ خورشيدی تا کنون اختصاص دارد.

كتابشناسي «نظريه ‌تاريخ ادبی» كه شامل يكصد و چهل و پنج كتاب و مقاله در مسائل نظري تاريخ ادبي و نقد وبه زبان‌هاي اروپايي است، از بخش‌هاي پاياني اين كتاب است.

از اين نويسنده و استاد دانشگاه، تا به حال آثاري چون «نقد خيال»، «تاريخ ادبيات صربستان»، «نقد ادبي در سبك هندي» و «بلاغت تصوير» منتشر شده است. 

فتوحي هم‌اكنون در حال نگارش مراحل پاياني كتابي در حوزه «سبك‌شناسي فارسي» است كه به زودي به انتشارات «سخن» سپرده مي‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط