شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۰
رونمایی و نقد کتاب «ایران‌شناسی؛ هویت، فرهنگ و خلقیات ایرانی»

انجمن دوستداران شاهنامه نشست نقد و بررسی کتاب «ایران‌شناسی؛ هویت، فرهنگ و خُلقیات ایرانی» نوشته زاگرس زند را با حضور شماری از استادان و برجستگان علمی، برگزار می‌کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، انجمن دوستداران شاهنامه نشست نقد و بررسی کتاب «ایران‌شناسی؛ هویت، فرهنگ و خُلقیات ایرانی» نوشته زاگرس زند را با حضور شماری از استادان و برجستگان علمی، برگزار می‌کند.

در این نشست، حسین آبادیان (استاد تاریخ)، مقصود فراستخواه (استاد جامعه‌شناسی)، جعفر شجاع‌کیهانی (هموند هیات علمی فرهنگستان زبان‌وادب فارسی)،
علیرضا حسینی (استاد زبان‌وادبیات) و صبا پژمان‌فر (استاد زبان‌وادب فارسی) کتاب «ایران‌شناسی؛ هویت، فرهنگ و خُلقیات ایرانی» را بررسی و دیدگاه‌های خود را درباره این اثر پژوهشگرانه، بازگو می‌کنند. در این نشست، زاگرس زند، نویسنده کتاب «ایران‌شناسی…» و استاد دانشگاه نیز حضور دارد.

کتاب «ایران‌شناسی؛ هویت، فرهنگ و خلقیات ایرانی» نوشته زاگرس زند، کتابی با دیدگاه‌های باریک‌بینانه علمی، در شانزده فصل نوشته شده است. مولف در این کتاب سویه‌های ایران‌شناسی را از دو دیدگاه «نگاه از درون» (نقد فرهنگ ایرانی از دید روشن‌اندیشان ایران) و «نگاه از درون» (نقد فرهنگ و خلقیات ایرانیان از دید بیگانگان) را بررسی کرده و تاریخچه نگرش «خود» و نگرش «دیگری» را بررسیده است. نگرش یونان به هویت ایرانیان در دوره‌ی هخامنشیان، بازسازی هویت ایرانی و دولت ساسانی، ژان شاردَن فرانسوی و سفرنامه‌ی او درباره‌ی روزگار صفویان، فرهنگ و هویت ایرانی در نگاه اروپاییان در دوره‌ی قاجار، منش و خُلقیات ایرانی از دید جمال‌زاده، و هویت ایرانی در پژوهش‌های ایران‌شناسی، برخی از فصل‌های کتاب زاگرس زند است.

کتاب «ایران‌شناسی؛ هویت، فرهنگ و خلقیات ایرانی» در زمستان ۱۴۰۲ خورشیدی از سوی نشر نگاه معاصر چاپ‌وپخش شد و با استقبال علاقه‌مندان به بررسی‌های ایران‌شناسی و نقد میراث فرهنگی و اندیشگی ایران، روبه‌رو شد.


انجمن دوستداران شاهنامه آیین رونمایی و نقد کتاب «ایران‌شناسی…» را روز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳، ساعت ۱۸ برگزار می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها