سه‌شنبه ۱۹ دی ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۹
پروژه فرهنگی کرمانشاه ۱۶ ساله شد/ کتابخانه مرکزی چشم انتظار تحقق وعده‌ها

کرمانشاه- پروژه نیمه تمام کتابخانه مرکزی کرمانشاه در آستانه ۱۶ سالگی خود همچنان در ایستگاه اعتبارات متوقف مانده است.

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): آنچه که امروز مورد تأکید رهبر معظم انقلاب قرار دارد و در موضوعات سخنرانی‌های متعدد به آن اشاره کرده‌اند، توجه به مسائل فرهنگی است چرا که دشمن در جامعه امروز بر فرهنگ و روش‌های نفوذ به آن تسلط پیدا کرده و در گام نخست برای ضربه زدن از همین دریچه وارد عمل خواهد شد.

یکی از موضوعاتی که ذیل مسائل فرهنگی در هر جامعه می‌گنجد موضوع کتاب و کتابخوانی است که اکنون در جدول سرانه مطالعه استان‌ها از جایگاه اصلی خود جا مانده است.

شاید یکی از مهمترین عوامل موثر در سرانه پایین مطالعه در استان کرمانشاه، نبود فضای مناسب و کافی برای دوستداران کتاب باشد، از این رو می‌توان گفت استان کرمانشاه جزو معدود استان‌ها در کشور بوده که با وجود اینکه کلنگ کتابخانه مرکزی را ۱۶ سال پیش بر زمین زده اما هنوز کتابخانه مرکزی ندارد.

پروژه کتابخانه مرکزی در سال ۱۳۹۰ طی سفر مقام معظم رهبری مورد تاکید و با اعتباری حدود ۵.۵ میلیارد تومان جز مصوبات مهم این سفر قرار گرفت و تا ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی را رقم زد.

این پروژه تا حدودی به صورت راکد بود تا اینکه در سفر رئیس جمهور دولت سیزدهم به استان کرمانشاه مجدد در لیست مصوبات به عنوان تکمیل پروژه‌های نیمه تمام گنجانده شده تا با اعتبار ۳۰ میلیارد تومانی به کار آن پایان داده شود اما تاکنون در همان وضعیت سابق خود باقی مانده و پیشرفت قابل توجه و ثمر بخشی نداشته است.

کمبود اعتبارات مانعی بر سر راه تکمیل پروژه کتابخانه مرکزی

به دلیل اهمیت پروژه کتابخانه مرکزی در استان کرمانشاه خبرنگار خبرگزاری ایبنا این مسئله را به عنوان یک دغدغه دنبال کرد و به منظور اطلاع از آخرین وضعیت از شرایط و برنامه برای تکمیل این پروژه به سراغ مسئولین مربوطه در استان رفت که بر همین اساس محمد امین بهرامی مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار ایبنا اظهار کرد: بیش از ۱۶ سال از کلنگ زنی پروزه کتابخانه مرکزی می‌گذرد و هنوز به نتیجه نرسیده که این مسئله مشکل مهمی برای استان کرمانشاه است.

وی افزود: کتابخانه مرکزی در ابتدا در پنج طبقه به همراه طبقه زیر زمین طراحی شده بود اما در گذر زمان برای تسریع در ساخت آن ۲ طبقه از آن کسر شد و از سال ۸۶ تا ۹۰ با دریافت اعتبارات مختصری به مبلغ ۱۷ میلیارد تومان عملیات ساخت ان را آغاز کرد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کرمانشاه تصریح کرد: اعتبارات پروژه کتابخانه مرکزی استان کرمانشاه از سال ۹۰ تا ۹۵ به طور کامل اعتبارات آن قطع شد و پروژه برای مدت پنج سال با رکورد مواجه شد تا اینکه مجدداً با پیگیری‌ها از سال ۹۵ اعتبارات بسیار ناچیز میلیونی که به پیشرفت پروژه هیچ کمکی نکرده جذب شد.

بهرامی یادآور شد: با وجود اینکه کتابخانه‌های مرکزی کرمانشاه مصوبه سفر مقام معظم رهبری در سال ۹۰ بوده اما عملاً از سال ۹۱ تا ۹۵ اعتبار این پروژه صفر بوده و در سال‌های ۹۵ تا ۱۴۰۰ در دولت دوازدهم این اعتبار تنها در حد هزینه کارکنان طرح بوده است.

بهره‌برداری کتابخانه مرکزی کرمانشاه ظرف ۲ سال آینده مشروط به جذب اعتبار ۱۰۰ میلیاردی

وی با تاکید بر اینکه در سال ۱۴۰۱ اعتباراتی در پی سفر ریاست جمهوری برای پروژه کتابخانه مرکزی لحاظ شده، خاطرنشان کرد: در این سفر ۳۰ میلیارد تومان شامل ۱۰ میلیارد تومان اعتبارات نفتی و ۲۰ میلیارد تومان اعتبارات برنامه و بودجه بوده برای این پروژه مشخص شد که از این مبلغ تاکنون تنها ۱۰ میلیارد تومان اعتبار تخصیص یافته است.

بهرامی اشاره کرد: مسئله مهم در تکمیل پروژه کتابخانه مرکزی این است که این پروژه با رقم‌های امروز در جامعه به اتمام نمی‌رسد و اکنون با بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان بوجه می‌توان برا تکمیل آن طی ۲ سال آینده امیدوار بود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کرمانشاه با بیان اینکه پروژه کتابخانه مرکزی استان کرمانشاه نیازمند همت و اعتباری ملی است، اضافه کرد: این پروژه تاکنون حدود ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و در صورتی که اعتبارات ویژه برای تکمیل این پروژه اتخاذ شود کمتر از ۲ سال آینده می‌توان شاهد اتمام این پروژه ۱۶ ساله بود.

پروژه فرهنگی کرمانشاه ۱۶ ساله شد/ کتابخانه مرکزی چشم انتظار تحقق وعده‌ها

وی در پایان خاطر نشان کرد: با توجه به جلسات و رایزنی‌هایی که با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام گرفت اعتبار ۱۰۰ میلیاردی برای کتابخانه مرکزی در نظر گرفته شده که به دنبال تخصیص هر چه زودتر این اعتبار هستیم تا در صورت دریافت آن کمتر از ۲ سال آینده این پروژه به بهره برداری برسد اما برای جذب و دریافت این اعتبار نیازمند پیگیری مستمر هستیم.

با وجود صحبت‌های مطرح شده از مدیرکل کتابخانه‌های عمومی راه اندازی یک پروژه قدیمی ۱۶ ساله تنها در صورتی ممکن خواهد بود که عزم ملی و اعتبار ویژه برای آن لحاظ شود در غیر این صورت باید در پی افزایش نرخ‌ها و تورم هر روز جامعه شاهد هدر رفت سرمایه ملی به دلیل فرسودگی سازه این طرح به مرور زمان باشیم.

کرمانشاه به عنوان استان مادر در غرب کشور هنوز کتابخانه مرکزی ندارد

محمود مرادی عضو حقیقی انجمن کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه و عضو هیئت علمی دانشگاه رازی با دکترای علم اطلاعات و دانش شناسی نیز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران در خصوص اهمیت و لزوم کتابخانه مرکزی برای استان کرمانشاه، اظهار کرد: باتوجه به اینکه از سال‌های قبل عضو انجمن تخصصی کتابخانه‌ها بودم از سال ۱۳۸۶ برنامه ساخت کتابخانه شروع شد و امروز ۱۶ سالگی خود را تجربه می کند در حالی که اقدام جدی برای تکمیل و به نتیجه رسیدن زودتر آن صورت نگرفته است.

وی با تاکید بر اینکه اکثر کتابخانه‌های مرکزی در سایر استان‌ها ساخته و به بهره برداری رسیده است، افزود: متاسفانه استان کرمانشاه با وجود اینکه از گذشته تاکنون مرجعی برای استان‌های غرب کشور در همه زمینه ها بوده اما در حوزه فرهنگی مورد بی توجهی قرار گرفته و امروز کرمانشاه به عنوان استان مادر در غرب کشور تنها استانی است که هنوز کتابخانه مرکزی ندارد.

عضو حقیقی انجمن کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه و عضو هیئت علمی دانشگاه رازی تصریح کرد: با وجود اینکه کرمانشاه از گذشته مهد پرورش نخبگان، نویسندگان و شعرا بزرگی بوده و پیشینه تاریخی خوبی در این حوزه دارد باید به دنبال چرایی‌های عدم نتیجه بخشی و عدم پیگیری برای تکمیل کتابخانه مرکزی در استان کرمانشاه بود که چرا تا کنون عملکرد خوبی در این زمینه انجام نگرفته است.

مرادی با بیان اینکه کتابخانه مرکزی به عنوان یک مرکزیت خاصی است که فعالیت متفاوت تری با سایر کتابخانه‌های موجود دارد، خاطر نشان کرد: به طور کلی فعالیت در کتابخانه مرکزی به عنوان یک فرهنگسرا، مرکز فرهنگی و پلتفرم تصمیم گیری با سایر کتابخانه ها متفاوت بوده و باید به طور ویژه به آن توجه شود این در حالی است که مردم کرمانشاه از این نعمت بی‌بهره هستند.

وی ادامه داد: کتابخانه مرکزی ناظر بر سایر کتابخانه‌ها بوده که مدیریت سایر کتابخانه‌های عمومی زیر نظر این مجموعه قرار می‌گیرد و به نوعی این کتابخانه به دلیل شرایط ویژه خود زمینه با فعالیت، و تجهیزات متفاوتی که دارد باید شرایط لازم را برای محققان، اندیشمندان و نویسندگان در این کتابخانه فراهم کند چرا که این از خاصیت های یک کتابخانه مرکزی است.

عضو حقیقی انجمن کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه ادامه داد: کتابخانه‌های مرکزی می‌توانند شرایط بسیار خوبی از نظر فرهنگی برای مردم و جامعه هدف ایجاد کنند و علاوه بر ارائه خدمات فرهنگی بسیار زیادی خلاءهای فرهنگی موجود در جامعه را پر کنند.

مرادی در پایان به موقعیت خوب کتابخانه مرکزی در شهر کرمانشاه نیز اشاره مرد و گفت: این کتابخانه به لحاظ موقعیت جغرافیایی مکان بسیار مناسبی است که در مرکز شهر واقع شده و امکان دسترسی آسان افراد فراهم است که در نهایت باید گفت با همگرایی در این مکان تمامی امکانات مورد نیاز فراهم شود.

کتابخانه مرکزی استان کرمانشاه در حالی ۱۶ ساله می‌شود که با تأمین اعتباری ۲۳ میلیارد تومانی در دولت یازدهم تکمیل می‌شد و به اعتبار ۱۰۰ میلیارد تومانی کشیده نشود و با وجود اینکه پروژه کتابخانه مرکزی در سال ۱۳۹۰ طی سفر مقام معظم رهبری نیز مورد تاکید قرار گرفت و با اعتباری حدود ۵.۵ میلیارد تومان جز مصوبات مهم این سفر قرار گرفت باز هم دولت‌های سابق برای تکمیل این پروژه همتی بکار نبردند.

اکنون تکمیل پروژه‌های نیمه کاره شعاری است که در دولت سیزدهم بارها به گوش رسیده و امید را دل‌ها روشن کرده و امروز مردم کرمانشاه به ویژه نسل جوان و نوجوانان که به لحاظ فرهنگی نیاز مبرمی به ساخت و راه‌اندازی پروژه کتابخانه مرکزی دارند چشم به دستان و همت بلند آوازه دولت سیزدهم دارند و امید دارند این دولت مردمی پروژه ۱۶ ساله را همچون دولت‌های پیشین به امید دولت‌های بعدی رها و واگذار نکند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط