یکشنبه ۱۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۵
«جنگ بدون صلح» اطلاعاتم را  درباره اسرائیل افزایش داد/ چرا این عملیات بایکوت شد؟

نصرت‌الله محمودزاده، پژوهشگر و مؤلف در رونمایی «جنگ بدون صلح» گفت: زمانی که در حال تحقیق و پژوهش بودم، برایم عجیب بود که چرا این عملیات بایکوت شد؟ چرا در منابع عربی و فارسی هیچ مطلبی درباره این عملیات نیست.

سرویس فرهنگ مقاومت خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ نصرت‌الله محمودزاده، پژوهشگر و مؤلف کتاب «جنگ بدون صلح» گفت: این کتاب به پیشنهاد سید عباس موسوی تألیف شد و به عملیاتی می‌پردازد که در جنوب لبنان روی داد و درباره آن در ادبیات فارسی و عربی کتابی نوشته نشده است. زمانی که کتاب پس از تحقیق و نگارش درآمد، آن را به لبنان بردم تا تحویل دهم، اما چون آن موقع فرمانده عملیات زنده بود و نمی‌خواستند لو برود، تصمیم گرفتم فعلاً از چاپ آن صرف‌نظر کنم.

او افزود: من در بررسی عملیاتی که در جنوب لبنان روی داد، ابتدا پنج ماه به لبنان رفتم و درباره موضوع تحقیق کردم و یادداشت‌هایی برداشتم. در زمانی که در حال تحقیق و پژوهش بودم، به صبرا و شتیلا هم رفتم. برایم عجیب بود که چرا این عملیات بایکوت شد؟ چرا در منابع عربی و فارسی هیچ مطلبی درباره این عملیات نیست. این عملیات در روستای میدون صورت گرفت که این روستا نقطه عبور لبنانی‌ها به اسرائیل است. من زمانی به لبنان رفتم که روستای میدون دست اسرائیل بود و من مخفیانه توانستم به این روستا بروم و از نزدیک با مکانی که عملیات در آن انجام شده بود، آشنا شوم.

این پژوهشگر بیان کرد: درباره این عملیات اطلاعاتی در سایت‌ها وجود داشت که چندان درست نبود. بنابراین برای یافتن اطلاعات دقیق نیاز به پژوهش جدی بود. از آن طرف درباره این عملیات به زبان عبری و انگلیسی ۲۰۰ کتاب وجود داشت! این موضوع به من برخورد که چرا این‌قدر کم کار می‌کنیم و به صورت جدی به تحقیق پرداختم. من از مطالعه در منابع انگلیسی به اطلاعات جدیدی دست پیدا کردم.

نصرت‌الله محمودزاده گفت: وقتی در منطقه عملیات قرار گرفتم با انبوهی از مهمات مواجه شدم و در این طرف ۴۰ نفر بیشتر نبودند. وقتی اسرائیلی‌ها وارد روستا شدند، هیچ‌کس را زنده نگذاشتند اما از این میان تنها یک نفر زنده ماند که بعدها مرا همراهی کرد و روستا را به من نشان نداد. اگر بخواهم اطلاعات بیشتری ارائه کنم، ترجیح می‌دهم که کتاب را بخوانید.

او ادامه داد: تنها ابویحیی از این عملیات زنده ماند که اسیر شد و زمانی که او را با هلیکوپتر به زندان منتقل کردند. در آنجا ابویحیی خودش را یک فرد معمولی معرفی می‌کند و وقتی همسرش پس از یک سال به ملاقاتش می‌رود. به او می‌گوید برو به همه بگو من یک فرد معمولی‌ام. چون موساد به شدت دنبال فرمانده این عملیات است. با این همه من به تحقیق در اطراف بعلبک ادامه دادم و سه چهار نفر را پیدا کردم که اطلاعاتی درباره عملیات داشتند. با کمک آنها اطلاعات ریز، تک تک شهدا را پیدا کردم که این اطلاعات به من روحیه تازه‌ای داد و باعث شد همراه آنها دوباره به روستای میدون بروم و در آنجا هم جزئیات را با دقت بیشتری بشنوم.

این پژوهشگر عنوان کرد: در سفر سوم که به لبنان رفتم تا کتاب را به دست عباس موسوی بدهم. وقتی وارد بیروت شدم که به دیدن موسوی بروم اما قبل از دیدار ما او توسط موساد ترور شد. دوباره کتاب نزد من ماند و من تصمیم گرفتم که دوباره روی کتاب کار کنم. بعدها بچه‌های حزب‌الله از اطلاعاتی به دست آوردم، تعجب کردند. این اطلاعات حاصل کنجکاوی‌هایی بود که من درباره عملیات با نگاه محققانه انجام دادم و اطلاعاتم را درباره اسرائیل افزایش دادم.

«جنگ بدون صلح» روایتی حساس و درگیرانه

امیر اسماعیلی، مشاور محتوایی انتشارات روایت فتح در این مراسم گفت: هر کتابی که منتشر می‌شود یک فضای گفتمانی خاص خودش را هم به جامعه اضافه می‌کند. خوشبختانه این کتاب، نخستین ضربه‌اش را از طریق اسمی که دارد به مخاطب وارد می‌کند. گفت‌وگویی که در کتاب است از آن جنس کتاب‌هایی است که امروز به شدت نیاز است.

او افزود: به نظرم هر نویسنده‌ای کتابی که می‌نویسد، تکه‌ای از وجودش را در آن کتاب به ودیعه می‌گذارد، اما حدس نزدیک به یقینم درباره کتاب «جنگ بدون صلح» این است که محمودزاده در این کتاب تکه‌ای از عمرش را به ودیعه گذاشته است چون تحقیق، نوشتن و پردازش چنین کتابی راحت نیست. کتاب جنس خاصی دارد از یک فضایی که شاید در تطورهای تاریخی و ادوار مواجه می‌شویم با یکسری از وقایعی که دائماً در طول زمان تکرار می‌شود، عاشورای سال ۶۱ هجری در قیام سربداران تکرار شده، در بچه‌های دوکوه، در لبنان و غزه تکرار می‌شود.

این ویراستار بیان کرد: عملیاتی که در این کتاب برای نخستین بار مطرح شده، فضایی است که یک لشکر، چندین هلیکوپتر، چند هزار تانک و کلی آدم تا دندان مسلح در برابر چهل سرباز شیعه ایستادند و آن‌قدر دچار سختی و مررات شدند هر چند که پیروز شدند و روستای میدون را گرفتند و به اهدافی که خواستند دست پیدا کردند، اما تلفات بسیار در برابر یک گروه چهل نفری باعث شد که خودشان این عملیات را بایکوت کنند و اطلاعاتی از آن به بیرون درز ندهند.

امیر اسماعلیی گفت: ما در روایت کتاب با یک روایت منسجم و اسکلت‌بندی درست، حسابی و درگیرانه مواجه هستیم که مولف با استادی تمام این فضا را روایت کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط