پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۹
شرح حال گوته به سعی شخصیتی اهریمنی

مفیستوفلس، یا مخفف آن مفیستو، اسم شیطان یا یکی از شیطان‌ها و نیز نام شخصیتی اهریمنی در ادبیات آلمان است و مفیستو اولین بار در افسانه فاؤست به‌عنوان نماینده شیطان ظاهر شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «شرح حال گوته به سعی مفیستو»، یادداشت‌های روزانه مفیستوفلس نوشته کریستیان موزر ترجمه ناصر غیاثی از سوی انتشارات نشر نو وارد بازار نشر شد.

مفیستوفلس، یا مخفف آن مفیستو، اسم شیطان یا یکی از شیطان‌ها و نیز نام شخصیتی اهریمنی در ادبیات آلمان است. مفیستو اولین بار در افسانه فاؤست به‌عنوان نماینده شیطان ظاهر شد و طبق پیمانی که بستند، مفیستو متعهد شد تا زمانی در خدمت فاؤست باشد که یا او یک جمله خاص را بر زبان بیاورد یا مهلت مقرر به سر برسد. از آن زمان به بعد نقش‌ها عوض می‌شد و فاؤست می‌بایست کمر به خدمت مفیستو ببندد. از قرار معلوم، فاؤست به علت وقوع انفجار هنگام انجام یک آزمایش شیمیایی در هتلی کشته شد. وقتی جسدش را که به طرز شکل فجیعی از شکل افتاده بود یافتند، نتیجه گرفتند که چون با شیطان پیمان بسته، او شخصاً قبض روحش کرده است.

حالا این شما و این شرح حال گوته به نقل از یادداشت‌های روزانه مفیستو!

یوهان ولفگانگ فون گوته زندگی یوهان گئورگ فاوست را دست‌مایه مشهورترین اثر خود، فاوست قرار داد در این اثر که از مهمترین آثار ادبیات آلمان است فاوست دانشمندی است در تلاش برای به دست آوردن دانش و ناتوان از لذت بردن از زندگی. او با مفیستو پیمان می‌بندد که روح خود را به او بدهد، به شرط آنکه مفیستو دانش بیشتر و توانایی لذت بردن از زندگی را در اختیار او قرار دهد.

این کتاب در هفت بخش وسوسه و خطا، در جستجوی معنا و اشتیاق، شهرت زود هنگام و وهم خودبزرگ بینی، دیوان سالاری و ترک تعلقات، روح پژوهشگر و اوقات لوس بازی، نابغه و عدم تفاهم و انحطاط فرهنگی و شکوفه‌های دیرهنگام تنظیم شده است.

در بخش اول می‌خوانیم: «اغوا کردن ملت هر چه زودتر بهتر تازگی ها یک قربانی بسیار نویدبخش در فرانکفورت سر راهم قرار گرفت اسمش گوته است یوهان ولفگانگ تازه پنج سالش تمام شده اما از همین الآن مثل طاووس مغرور است. زیر نظرش خواهم گرفت. صلاح کار در این است که پیش از آغاز کار اصلی وسوسه‌گری، ابتدا به بررسی پس زمینه‌های خانوادگی بپردازیم در مورد گوته به نتایج واقعاً جالبی رسیدم. اجداد پدری اش نسل اندر نسل تعمیر کار ساده ای بودند، تا اینکه پدربزرگش با بیوه ثروتمندترین هتلدار فرانکفورت ازدواج کرد. پسرش یوهان کاسپار قرار شد وضع بهتری داشته باشد پس حقوق خواند. البته این پسر برای طی کردن مدارج معمولی ترقی در شغلش آرام و قرار نداشت و بنابراین بلافاصله پس از فارغ التحصیل شدن با دادن رشوه عضو «شورای واقعی امپراتور» شد.»

کتاب مصور است و در بین متون تصویرهای متناسبی گنجانده شده است. همچنین در ابتدای هر بخش کتاب جمله‌ای از گوته آورده شده است که متناسب با محتوای همان بخش است.

کتاب «شرح حال گوته به سعی مفیستو»، یادداشت‌های روزانه مفیستوفلس نوشته کریستیان موزر ترجمه ناصر غیاثی در ۱۵۰ صفحه و شمارگان ۱۱۰۰ نسخه، به قیمت ۱۵۰ هزار تومان از سوی نشر نو وارد بازار نشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها