پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۳
«تذکره الاولیاء» برای تربیت معنوی یک ملت ‌ کافی است

خراسان جنوبی- اگر ملتی یک کتابی «تذکره الاولیاء» عطار نیشابوری را داشته باشد آنرا بخواند و به دستوراتش عمل کنند برای تربیت جامعه معنوی‌اش کافی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران «ایبنا» در بیرجند؛ علی ظهوری، کارشناس ارشد امور فرهنگی در خراسان جنوبی در آیین بزرگداشت عطار نیشابوری گفت: عطار نیشابوری یکی از عارفان و شاعران بزرگ ایران است که تحول عمیقی در عرفان اسلامی ایجاد کرده است.

وی تصریح کرد: «استاد محمدرضا شفیعی کدکنی» از شاخص ترین افرادی است که پژوهش درباره آثار عطار پرداخته است و دقیق ترین و تنقیه آراستین را از آثار وی دارد.

ظهوری، ارکان اشعار عطار را در حوزه های عشق، زیبایی و درد بیان کرد و افزود: مجموعه آثار عطار یک‌دردنامه است زیرا عطار کمال و پختگی را از درد می داند و معتقد است عظمت انسان به این است که درد فراق، درد دانستن و درد فهمیدن او را به کمال می رساند و این درد است که پیش برنده روح آدمی است.

وی گفت: بزرگترین اثر نثر عطار «تذکره الاولیاء» است که نه در زبان عربی و نه در زبان فارسی مانند ندارد.

این پژوهشگر حوزه ادبی افزود: بزرگترین اثر بی نظیر عطار بعد از مثنوی وی، کتاب «منطق الطیر» عطار است که نخستین منظومه رمزی عرفانی ایران و زبان فارسی است و متاثر از اندیشه‌های عرفانی روزگار خود ۷ وادی سلوک را به طلب عشق، معرفت، استغناء، توحید، حیرت، فقر و سرانجام فنا تبیین می‌کند.

وی گفت: سه برش از واقعیت زندگی تاریخی عطار موجود است که شامل عارف شدن او پس از دیدن مردی درویش، دیدار با خاندان مولانا و به قتل رساندن عطار در حمله مغول است.

ظهوری با بیان اینکه معتقد است در برابر عطار دچار کم کاری مفرط شده ایم، گفت: اشعار عطار از غزلیات حافظ و سعدی چیزی کم مورد استفاده قرار گرفته است، در موسیقی سنتی نیز بسیار از اشعار مولانا، حافظ و سعدی استفاده شده ولی به ندرت از اشعار عطار استفاده شده است.

این جلسه با همکاری اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان جنوبی و کانون کتاب در محل کتابخانه الغدیر بیرجند برگزار شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها