شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۳۴
موظفیم گنجینه‌های بزرگ و مفاخرمان را به نسل جدید معرفی کنیم

فارس- استاندار فارس گفت: معرفی حکمایی مثل سعدی جزو وظایف حاکمیت و تصمیم گیرندگان است و از وزارت ارشاد می‌خواهم با همکاری وزارت آموزش و پرورش و وزارت‌های مرتبط با آموزش عالی، مفاهیم و گنجینه‌های بزرگ ادبیات فارسی را با ظرافت بیشتری به نسل جوان معرفی کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در شیراز، محمدهادی ایمانیه، جمعه شب در سلسله برنامه های هفته بزرگداشت سعدی شیرازی با حضور جمعی از ادبیان و اهالی فرهنگ و هنر و مسئولان استانی و کشوری در آرامگاه سعدی با اشاره به خصیصه هایی همچون تغزل و تاثر و تحکم در آثار این شاعر شیرین سخن شیراز که آوازه جهانی دارد، اظهار داشت: توجه به انسانیت بدون توجه به پول و امکانات و قدرت انسان‌ها، صراحت در مقابل ستمگران، قناعت و تواضع و ادب و احترام به‌خصوص در برابر سالمندان، نوع دوستی و صبر و مقاومت مصادیق متعددی در آثار این شاعر شهیر است که جا دارد به نسل های جدید منتقل شود.

وی با بیان اینکه نسل امروز هوش سرشاری دارند اما در شناخت ادیبان و شعرایی مثل حافظ و سعدی دچار مشکل هستند، گفت: چه خوب است تلاش کنیم جوان‌های عزیزمان را با این مفاهیم و مفاخر آشنا کنیم.

استاندار فارس افزود: حیف است گنجینه‌های ارزشمند اینگونه در بین کودکان و جوانان ما ناشناخته باشند و علتش این است که کمتر به این مسئله توجه کرده‌ایم. اگر هزار جوان بیاورید و بگویید پنج دقیقه اشعار حافظ و سعدی را بخوانند بعید می‌دانم تعداد قابل توجهی در این آزمون موفق باشند. قدیمی‌ها یاد گرفتن سواد را با قرآن و سعدی خوانی و حافظ خواتی شروع می‌کردند اما این روزها این موضوع کمرنگ شده است.

ایمانیه تاکید کرد: ترویج اشعار حکمایی مثل سعدی جزو وظایف حاکمیت و تصمیم گیرندگان است و از وزارت ارشاد خواهش می‌کنم تا در کنار وزارت آموزش و پرورش و وزارت‌های مرتبط با آموزش عالی، همکاری و همفکری داشته باشند تا این مفاهیم و گنجینه‌های بزرگ ادبیات فارسی با ظرافت بیشتری به نسل جوان ما منتقل شود.

هفته بزرگداشت سعدی فرصت مغتنمی برای آشنایی با اندیشه های این شاعر حکیم است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس هم در این مراسم گفت: ما در ستاد برگزاری بزرگداشت هفته فرهنگی هنری سعدی شیرازی تلاش کردیم هم‌افزایی میان نهادهای مختلف صورت گیرد و گونه های مختلف فرهنگی هنری تدارک دیدیم که اقشار مختلف مردم بیش از پیش با افکار و آثار سعدی آشنا شوند.

حمیدرضا قانعی اظهار کرد: اختتامیه هفته فرهنگی هنری سعدی نیز در تهران برگزار خواهد شد و در طول هفته نیز سفارت‌خانه‌های کشورهای رویدادهایی را در این راستا برگزار خواهند کرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در پایان ابراز امیدواری کرد: چنین برنامه‌هایی به ارتقا فرهنگی و رشد تمدنی سرزمین ایران کمک کند.

آرامگاه سعدی دومین مکان گردشگر پذیر کشور است

رئیس اداره میراث فرهنگی فارس نیز در این مراسم به مردم‌داری سعدی اشاره کرد و گفت: از ویژگی های بارز این شاعر شهیر و علاقمند به سفر، همنشینی با مردم بود.

وی عنوان کرد: هنوز هم سعدی در میان مردم جایگاه ویژه ای دارد و آرامگاه سعدی بعد از حافظیه دومین مکان گردشگر پذیر کشور محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: در همین ایام نوروز بیشترین آمار گردشگر پذیری را در کشور در حافظیه و سعدی و تخت جمشید داشتیم که نشان از علاقه مردم به پیشینه فرهنگی خود دارد.

وی بیان کرد: در سال جدید یک برنامه مدون برای استاندارد سازی مکان های تاریخی فرهنگی هم از لحاظ رسیدگی به ابنیه هم برگزاری رویدادها داریم.

برای استحکام‌بخشی آرامگاه سعدی مشکل داشتیم

شهردار شیراز نیز در این مراسم گفت: دوم بودن گردشگر پذیری این مکان مسئولیت ما را سنگین تر می‌کند.در چندماه گذشته ما برای استحکام بخشی آرامگاه سعدی دچار مشکل بودیم. اگر شیراز قطب گردشگری است باید به همین حدی که این شاعر نامی و بلند آوازه در روح و روان و اخلاق و سایر سجایا تاثیرگذار است، در همین حد به این شاعر و آرامگاه نگاه کنیم.

اسدی تصریح کرد: شهرک سعدی یک شهرک در بن بست است. در ایام نوروز مشکل دسترسی و پارکینگ هم وجود دارد اما مردم عاشق بازدید از این آرامگاه هستند.

وی ادامه داد: شهرداری شیراز بنا به وظیفه خودش کارهایی انجام داده شهرداری و شورای شهر هم بیش از این لازم است تلاش کنند. بقیه متولیان هم لازم است جدی تر پای کار باشند.

اسدی با اشاره به نصب تندیس سعدی شیرازی در پارکی در چین و برپایی نمایشگاه عکس در سئول و پچ مجارستان گفت: ما بخشی از وظایف مان در قبال این شاعر نامی و حضرت حافظ را با امثال این برنامه ها ادا کردیم. اما اگر در کشورهای دیگر چنین مشاهیری داشتند بیشتر قدر می‌دانستند. ما از مقامات وزارت ارشاد و نماینده مجلس تقاضا داریم توجه بیشتری به این ظرفیت های شیراز شود این توجه نیازمند اعتبار و مجوز است و امیدوارم در سال ۱۴۰۳ تحول بنیادی در این آرامگاه شاهد باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها