شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۱
کتاب «شهرهای گمنام آذربایجان» منتشر شد

آذربایجان شرقی - کتاب «شهرهای گمنام آذربایجان» تالیف حجت‌الاسلام محمد حافظ زاده توسط انتشارات اختر منتشر شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در تبریز، حجت‌الاسلام محمد حافظ زاده، روحانی پژوهشگر و محقق تاریخ آذربایجان در جدیدترین اثر پژوهشی خود، کتاب شهرهای گمنام آذربایجان را منتشر و در اختیار علاقه‌مندان قرار داده است.

حجت‌الاسلام حافظ زاده در این کتاب چهار فصلی به بررسی شهرهای قدیمی منطقه آذربایجان که اکنون از میان رفته‌اند پرداخته و در خصوص اهمیت این شهرهای تاریخی نوشته است.

اثر «شهرهای گمنام آذربایجان» در ۲۵۰ صفحه توسط انتشارات اختر منتشر شده که علاقه‌مندان تاریخ آذربایجان می‌توانند با مراجعه به انتشارات اختر این کتاب را تهیه کنند.

در طول تاریخ، آذربایجان شاهد پیدایش، شکوفایی و سقوط شهرهای مختلفی بوده که برخی از آنها تا عصر کنونی دوام داشته و نام برخی از آنها از خاطره ها پاک شده است.

این کتاب از شهرهایی سخن گفته که در روزگاران دور بخشی از تاریخ آذربایجان را تشکیل می دادند اما امروز اثری از آن باقی نمانده است.

فصل اول کتاب به شهر «بز» در قره داغ پرداخته که در دوره عباسی از شهرهای مشهور آذربایجان بوده و در آثار به جای مانده از قلعه بابک از آن نام برده شده است.

فصل دوم کتاب به شهر «کهران» در جوار آراز قرار داشته و امروز اثری از آن نیست.

فصل سوم کتاب نیز به شهر «اوجان» پرداخته که در محدوده بستان آباد فعلی قرار داشت و «یاقوت حموی» فاصله این شهر با تبریز را دو فرسنگ ثبت کرده است. این شهر در دوره مغول شاهد اتفاقات مهم تاریخی بوده است.

نویسنده در فصل چهارم به طور خلاصه به اماکن، قلعه‌ها و برخی مزارهای تاریخی که امروزه اثر چندانی از آنها باقی نمانده است.

حجت‌الاسلام محمد حافظ زاده، روحانی پژوهشگر و محقق تاریخ آذربایجان پیش از این کتاب‌هایی همچون ارس (آراز) در گذرگاه تاریخ، قره‌داغ خواستگاه تمدن اولیه انسان، تاریخ هنر و موسیقی از غاز تا تالارها و کتاب قره‌باغ را به چاپ رسانده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط