یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۸
نفع مخاطبان و رونق نمایشگاه در بستر فروش مجازی فراهم است

مازندران- نویسنده مازندران درباره بخش مجازی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: این شیوه باعث شده نمایشگاه رونق یابد و نویسندگان و ناشران به حضور فیزیکی در نمایشگاه اکتفا نکرده و بخش مجازی را هم پیگیری می‌کنند و معتقدم این به نفع مخاطبان است.

فاطمه قنبری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در ساری، اظهار کرد: حضور در نمایشگاه کتاب برای پدیدرآورندگان و ناشران نوپا بسیار مهم است به این دلیل که نمایشگاه بستری برای گردهمایی اقشار مختلف از سلیقه‌ها و تفکرات گوناگون تلقی می‌شود و ضمن اینکه برای نویسنده، ناشر و فعالان این حوزه فرصتی به وجود می‌آید تا با استفاده از این بستر، تولیدات خود را عرضه کنند.

وی افزود: نشست‌هایی که در نمایشگاه برگزار می‌شود زمینه را برای آشنایی بیشتر می‌کند و همه اینها به این موضوع بستگی دارد که پدیدآورنده یا ناشر تا چه اندازه می‌تواند از فضای به وجود آمده بهره‌برداری کند.

نویسنده کتاب «باران آتش» گفت: پدیدآورندگان بومی می‌توانند بهره بسیاری از این فرصت ببرند تا آثار خود را در نمایشگاه ارائه کنند چرا که نمایشگاه بین‌المللی فضای گسترده‌تری برای ناشران بومی است.

قنبری تصریح کرد: در حالی که این فضا سالانه فراهم می‌شود بخش دیگر سهم‌بری بر عهده پدیدآورندگان بومی است و اینکه چه برنامه‌ای برای حضور دارند و این حضور به چه شکل خواهد بود تا بیشترین بهره را از نمایشگاه کتاب داشته باشند.

وی ادامه داد: به عنوان مخاطبی که از برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب استقبال می‌کنم، مواجهه رو در رو با نویسندگان در نمایشگاه برای من بسیار مهم است و اینکه بتوانم با آنها صحبت کنم و با تفکر، علایق و سلایق آنها آشنا شده و گفت و گو کنم.

این نویسنده خاطرنشان کرد: نشست‌های ادبی و جشن‌های امضای کتاب و هر نوع برنامه فرهنگی که در نمایشگاه کتاب برگزار می‌شود اگر پیش‌بینی می‌شد پخش زنده داشته باشد بازدهی کار را افزایش می‌دهد و افراد به شدت از این موضوع استقبال می‌کنند.

قنبری با اشاره به اینکه فروش مجازی از زمان شیوع کرونا گسترش یافت و به نظرم در نمایشگاه‌های کتاب جهشی به وجود آورد و زمینه‌ساز این شد افراد از دورترین نقاط کشور بتوانند به نمایشگاه کتاب و آثار مورد نظر خود با کم‌ترین هزینه، دسترسی یابند، اظهار کرد: این شیوه باعث شده نمایشگاه رونق یابد و نویسندگان و ناشران به حضور فیزیکی در نمایشگاه اکتفا نکرده و بخش مجازی را هم پیگیری می‌کنند و معتقدم این به نفع مخاطبان است.

نفع مخاطبان و رونق نمایشگاه در بستر فروش مجازی فراهم است

وی با بیان اینکه در چند سال اخیر که بخش فروش مجازی نمایشگاه کتاب راه‌اندازی شده آماری که پس از برگزاری نمایشگاه کتاب اعلام می‌شد مشخص می‌شود که فروش مجازی تا چه اندازه در رونق نمایشگاه اثرگذار است، افزود: از نقاط ضعف بخش مجازی نمایشگاه کتاب، ورود ناشران است که باعث شده حضور کتابفروش‌ها در نمایشگاه کم‌رنگ شود چون بعضی از ناشران تخفیف ویژه‌ای ارائه می‌کردند و این سبب افت بسیار شدید خرید از کتابفروشی‌ها می‌شد و مخاطب راضی بود که کتاب را با تخفیف بیشتری از ناشر بخرد تا کتابفروشی‌ها؛ این موضوع به کتابفروشی‌ها ضربه وارد کرد.

این نویسنده گفت: یکی دو سالی است که درصد تخفیف‌ها اصلاح و بازنگری و تا حدودی مشکل رفع شده اما همچنان حضور ناشران در بخش فروش مجازی نمایشگاه کتاب باعث شده که استقبالی که مردم به شکل حضوری از کتابفروشی‌ها داشتند در زمان برگزاری نمایشگاه کتاب، این علاقه کمرنگ‌تر شده و باعث زیان کتابفروشی‌ها شود.

قنبری درباره بهتر شدن بخش فروش مجازی نمایشگاه کتاب، خاطرنشان کرد: بین ناشران و کتابفروشی‌هایی که در نمایشگاه کتاب حضور دارند توازنی برقرار شود، حضور توام فعالان این عرصه نباید منجر به سود برای یک جریان و تقبل زیان برای جریان دیگر مقابل شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط