شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۸:۳۸
شاعر با شعرخود به قلب دشمن می‌زند

خوزستان- امام جمعه هویزه گفت: افتخار بزرگ انقلاب اسلامی در دسترس بودن شعر است و با توجه به دشمنی دشمنان ، شیعیان به خوبی از سلاح و ابزار شعر بهره‌مند شدند. همانگونه که رزمنده در جبهه می‌جنگد، شاعر نیز با شعر خود به قلب دشمن می‌زند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اهواز، حجت‌الاسلام مهدی محمدی پور شامگاه جمعه در محفل شعر رضوی از پیش برنامه‌های چهاردهمین جشنواره بین‌المللی شعر رضوی به زبان عربی خوزستان، اظهار کرد: آنچه ما را در این محفل گرد هم آورد، مسئله مهم شعر رضوی است و ضرورت دارد که همه ما به پاس علاقه به خاندان اهل بیت (ع) و ترویج مکتب بزرگوران به شیوه‌های مختلف کاربزرگ انجام دهیم.

فرهنگ اهل بیت (ع) را باید جوانان و نوجوانان انتقال دهیم

ججت‌الاسلام محمدی پور شعر، نثر، داستان نویسی، نقاشی و.. را امور فضایل عالیه اهل بیت (ع) دانست و تصربح کرد: باید فرهنگ صحیح اهل بیت (ع) را به جوانان و نوجوانان و دیگر افرادی که تشنه محبت اهل بیت (ع) هستند، انتقال داد تا این فرهنگ به صورت جهاد اعلی ادامه یابد.

وی با تشریح اینکه علمای اعلام ما در قرون مختلف و متمادی با نوشتن کتاب مبادرت به نشر مکتب اهل بیت (ع) کردند، عنوان‌کرد: در حال حاضر ما در حکومت علوی و نظام اسلامی زندگی می‌کنیم به راحتی دم از این خاندان می‌زنیم و نام فرزندان خود را با مودت به این خاندان نامگذاری می‌کنیم؛ در حالی که تاریخی بر اهل بیت (ع) گذشت که آوردن نام آن‌ها جرم و بک نوع هجوم ظلمت بر علیه نور بود.

امام جمعه هویزه ادامه داد: هرکس با هر هنری که دارد باید بتواند این فضائل، داستان‌ها، قصه‌ها و مسائل مهم را ترویج کند؛ علما با علم، قلم، کتابت و بیان‌شان و خطبا با خطبه‌های خود، معلمان و مسئولان با رفتار صحیح و علوی این فرهنگ مهم را انتشار دهند.

پیام شعر شاعران فرهنگ را به اقصی نقاط جهان گسترش می‌دهند

وی با بیان اینکه شعر در زبان عربی تاربخ مهمی دارد که بخشی از آن به قبل اسلام برمی‌گردد، افزود: هرچند در دوران قبل از اسلام اشعار بسیار مهمی از نظر اوزان و قافیه وجود داشت، اما گاهی اوقات مفاهیم بد و ضدانسانی داشتند و شعر به علت اوصاف حفظ می‌شد، اما بعد از اسلام شاعران تشویق شدند و شعرشان حاوی پیامی است که این فرهنگ را با خود به اقصی نقاط مملکت و جهان می‌برند.

شیعیان به خوبی از سلاح و ابزار شعر بهره بردند

حجت الاسلام محمدی پور با توضیح اینکه درخصوص اهل بیت (ع) اشعار زیبا و با اوصاف پر معنا وعمیق سروده شده است، اظهار کرد: افتخار و مجاهدت بزرگی است که این اندازه شعر درسترس ما وجود دارد و برخلاف دشمنی دشمنان، شیعیان به خوبی از سلاح و ابزار شعر بهره بردند و درخصوص امام رضا (ع) اشعار بالا بلند و امام حسین (ع) دریاهای بزرگ از شعر موجود است و باید به ابن بخش به دقت بنگریم که چگونه در این عرصه موهبین اهل بیت درخشیدند.

وی یادآو شد: همانگونه که رزمنده در جبهه می‌جنگند شاعر نیز با شعر خود به قلب دشمن می‌زند و این کار بسیار بزرگ و جهاد به شیوه‌های مختلف است. و هویزه قهرمان و دلاور، مزین به نام امام رضا (ع) است.

جشنواره شعر رضوی به زبان عربی شناسنامه‌دار شده است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان در این مخفل اردات رضوی بیان کرد: امسال شاهد برگزاری چهاردهمین جشنواره شعر رضوی به زبان عربی در استان خوزستان هستیم، جشنواره هویتی و شناسنامه‌داری که پا گرفته و امروز به درخت تنومندی تبدیل شده است.

محید منادی با توضیح اینکه جشنواره‌های فرهنگی و ادبی نباید به ورطه تکرار بیفتند، اظهار کرد: با توجه به آسیب شناسی ادوار مختلف جشنواره شعر رضوی به زبان عربی دریافتیم که باید فرآیند این جشنواره از مرحله فراخوان و محدود به اختتامیه و نهایت دوکارگاه تغییر کند.

شهرهای ولایی خوزستان ظرفیت برگزاری شعر شعر رضوی را دارند

وی با اشاره به اینکه خوزستان دروازه ورود تشیع است، تصریح کرد: همه شهرهای استان خوزستان معطر به عطر تشیع هستند و با ظرفیت بزرگ شهرستان‌های شیعی و ولایی استان، با رایزنی و نشس با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصمیم گزفتیم این جشنواره را در شهرستان‌های دیگر استان گسترش دهیم.

منادی گفت: جشنواره شعر رضوی به زبان عربی با تاثیرگذاری بزرگ می‌تواند دریچه تازه‌ای از اقیانوس بیکران اهل بیت را در جهان اسلام بگشاید.

شاعر با شعرخود به قلب دشمن می‌زند

در این مراسم نماینده بنیاد فرهنکی و هنری امام رضا (ع) در جشنواره رضوی گفت: در این دوره از جشنواره شعر رضوی که خوزستان مثل هرسال میزبانی آن را دارد، در کمال متانت مسیر خودش را دنبال کرده است و در گام اختتامیه یک اتفاق مبارک را رقم می‌زند.

ابوالفضل مبارز افزود: امسال در دیدار مقام معظم رهبری با شاعران یک مطلب به شدت تاکید رهبر معظم انقلاب بود که مطالبی که به زبان شعر گفته می‌شود چه به زبان عربی و زبان‌های دیگر باید ترجمه شود و در همان جا یاد ظرفیت برجسته و گرانسنگ شعر عربی خوزستان افتادم که از این ظرفیت بزرگ شعر عربی استفاده نکردیم.

وی ضمن گلایه از نبود استفاده مناسب و مطلوب از شعر رضوی در خوزستان عنوان کرد: آنگونه که شایسته است فرهنگ جهان اسلامی را به واسطه این ابزار مهم، شعر به جهان انتقال ندادیم. و امیدواریم مسئولان استانی و کشوری اهتمام ویژه‌ای نسبت به بهربرداری از توانمندی شاعران عربی داشته باشند.

در این مراسم شاعرانی چون «علی ختروشی»، «سید امین موسوی»، «زکی سواری»، «محمد جواد ساعدی منش»، «علیرضا کوتی» و «علی سواری» به شعرخوانی پرداختند. و همچنین شهرستان‌های دزفول، بهبهان، باوی، شوش و شوشتر دیگر میزبانان پیش برنامه چهاردهمین جشنواره بین‌المللی شعر رضوی به زبان عربی هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها