شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۸:۰۸
کتاب «دانشنامه فناوری‌های بانکی» منتشر شد

کتاب«دانشنامه فناوری‌های بانکی» نوشته «تیم واکر» و «لوسین موریس» و ترجمه فاطمه اکیما، مجید جعفریان و محمد رهبان توسط انتشارات راه پرداخت منتشر شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، انتشارات راه پرداخت کتاب «دانشنامه فناوری‌های بانکی» نوشته «تیم واکر» و «لوسین موریس» به ترجمه فاطمه اکیما، مجید جعفریان و محمد رهبان را منتشر کرد. این کتاب تاریخچه بانکداری و نتیجه بیش از ۵۰ سال کاربرد فناوری در حوزه بانکداری (از پردازنده‌های مرکزی تا میکروسرویس‌ها) را شرح می‌دهد.

در کتاب «دانشنامه فناوری‌های بانکی»، عملیات خرده‌بانک‌های تجاری ازجمله حساب‌های بانکی، پرداخت تسهیلات، تراکنش‌ها و تمام عملکردهای یک بانک مدرن، از عملیات و امور مالی گرفته تا بازاریابی، بررسی شده است.

این کتاب همچنین توضیح می‌دهد که چرا فناوری در قلب تمام بانک‌های مدرن قرار دارد و چگونه با پیاده‌سازی، کاربرد و مدیریت فناوری در این حوزه، می‌توان ضمن پایبندی به قوانین و مقررات، تغییری گسترده و مثبت در درآمدها و سود بانک‌ها ایجاد کرد. این کتاب علاوه بر مدیران و قانون‌گذاران حوزه بانکداری، کسانی را مخاطب خود می‌داند که در حوزه فناوری‌های بانکی فعالیت می‌کنند یا به دنبال راه‌اندازی یک بانک جدید یا استارتاپ فین‌تک‌اند.

در سال‌های اخیر، صنعت بانکداری دستخوش انقلابی اساسی شده است. تغییر در قوانین و مقررات، تسهیل ارتباط با مشتریان از طریق اینترنت و در دسترس بودن رایانش ابری کم‌هزینه، منجر به تشکیل موجی از بانک‌های جدید و کسب‌وکارهای فین‌تکی شده است که با ارائه خدمات و محصولات بهتر و درنتیجه، خلق ارزش بیشتر برای مشتریان، به دنبال رقابت با کسب‌وکارهای قدیمی بانکی‌اند. به‌طور کلی، درک فناوری برای رهبری و مدیریت هر بانک ضروری است و آینده بسیاری از بانک‌ها به استفاده مؤثر از آن بستگی دارد.

«تیم واکر» یکی از نویسندگان این کتاب بیش از دو دهه تجربه کاری برای مؤسسات بانکی و شرکت‌های فعال در حوزه پرداخت را دارد. او همچنین قبلاً در بخش مشاوره خدمات مالی شرکت دیلویت، مشغول به کار بوده است.

«لوسین موریس» دیگر نویسنده این کتاب، در حال حاضر مدیر ارشد فناوری اطلاعات دفتر مشاوره وام مسکن بریتانیا است. وی که قبلاً مدیر بخش مشاوره خدمات مالی شرکت دیلویت بوده است، تجربه همکاری با بسیاری از استارتاپ‌های حوزه بانکداری و فین‌تک در بریتانیا و مشاوره دادن به آنها را در کارنامه شغلی خود دارد. علاوه بر این، او در زمان راه‌اندازی متروبانک انگلیس، مدیر اجرایی آن بوده است.

کتاب «دانشنامه فناوری‌های بانکی» در ۱۰ فصل نگارش شده است. فصل اول کتاب با عنوان «مقدمه»، درمورد بانکداری و پیدایش فناوری در بانک‌های بزرگ سخن می‌گوید. فصل دوم کتاب «تاریخچه و وضعیت فعلی بانکداری‌» را شرح می‌دهد.
یکی از مباحث مهم دیگری که در فصل سوم این کتاب به آن اشاره شده «فناوری‌های بانکی» است. در این فصل بانکداری ساده و بانکداری مدرن تعریف شده‌اند. مبحث مهم دیگر که در فصل چهارم به آن پرداخته شده «کانال‌های بانکی» نام دارد. در این فصل توضیحاتی در مورد شعبه‌ها، فناوری شعبه، پست، خودپردازها و تلفن ارائه شده‌است.
فصل پنجم کتاب «دانشنامه فناوری‌های بانکی»، «عملیات بانکداری» را توضیح می‌دهد. در فصل ششم که «پرداخت کارتی» نام دارد؛ توضیحاتی در مورد انواع کارت و سازوکارهای پرداخت کارتی ارائه شده‌است.

در فصل هفتم به طور کلی در مورد «پرداخت» صحبت شده و فصل هشتم در مورد «رگولیشن، فایننس و تطبیق» سخن می‌گوید.

فصل نهم کتاب در مورد «فناوری‌های بانکی و انواع فناوری» تعریف‌ها و توضیحاتی را ارائه داده‌است. فصل پایانی کتاب «دانشنامه فناوری‌های بانکی»، درباره آینده بانک داری، کارکردهای در حال تغییر، آینده عملیات‌های بانکی و… نگاشته شده‌است.

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم: «بانکداری از دوران باستان تا به امروز تحولات زیادی را پشت سر گذاشته است. در ابتدا تبادل اجتماعی برقرار بود و با پیشرفت جوامع بانک‌ها در قامت نظام‌هایی سازمان یافته برای نگهداری و انتقال سرمایه ظاهر شدند. در عصر رنسانس بانکداری به عنوان صنعت رسمی شکل گرفت و بانک‌ها خدمات متنوعی ارائه دادند.

در قرون وسطی بانکداری به تسهیل تجارت و نگهداری ثروت مشغول بود. در دوران صنعتی با پیشرفت فناوری، ابزارهای مالی جدید ایجاد شدند و بانکداری به سطح بالاتری ارتقا یافت. در عصر مدرن با ظهور اینترنت بانکداری الکترونیکی گسترش یافته است و حالا خدمات آنلاین به مشتریان ارائه می‌شود.

فناوری‌های نوین در حوزه بانکداری منجر به خلق تجربه‌ای یکپارچه و فوق العاده برای کاربران شده‌اند. این تحولات نه تنها ارتقای سرعت و کارایی را به همراه داشته‌اند بلکه راحتی و امنیت تراکنش‌های مالی را نیز به شدت بهبود بخشیده‌اند.

از آن جایی که برای بسیاری از بانک‌های سنتی انطباق با فناوری و ایجاد تغییرات امری حیاتی است، برای تضمین موفقیت آنها در یک اکوسیستم در حال تغییر سریع آنچه توانایی آنها در سازگاری و بهره‌گیری از فناوری‌های جدید خواهد بود، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. هزینه‌های مرتبط با کاربرد و پیاده سازی فناوری که بیش از ۱۵ درصد مجموع هزینه‌های عملیاتی را تشکیل می‌دهد نیز نکته مهمی است.»

کتاب «دانشنامه فناوری‌های بانکی» به مدیران بانک‌ها کمک می‌کند مزایای ممکن از سرمایه‌گذاری‌های متمرکز بر فناوری را مرور کنند و در زمینه فناوری تصمیم‌های هوشمندانه‌ای بگیرند. همچنین این کتاب به تجزیه و تحلیل عمیق فناوری‌های بانکداری پرداخته است تا اطلاعات مدیران صنعت بانکداری را به روز کند و به آنها در بهبود عملکرد کسب و کارهایشان یاری رساند.

این کتاب علاوه بر مدیران و قانون‌گذاران حوزه بانکداری، کسانی را مخاطب خود می‌داند که در حوزه فناوری‌های بانکی فعالیت می‌کنند یا به دنبال راه‌اندازی یک بانک جدید یا استارتاپ فین‌تک‌اند.

انتشارات راه پرداخت، کتاب «دانشنامه فناوری‌های بانکی» را در چاپ اول خود به قیمت ۴۹۹ هزار تومان منتشر کرده‌است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها