سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۱
«کارنامه فیّاض» در بوته نقد اساتید

خراسان‌رضوی- کتاب «کارنامه فیّاض» درباره علی‌اکبر فیّاض، بنیان‌گذار و مؤسس دانشکده ادبیات و دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد نقد و بررسی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در مشهد، علی‌اکبر مجیدی فیّاض معروف به علی‌اکبر فیّاض، مصحح و استاد ادبیات فارسی و بنیانگذار دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد بود که از چشمگیرترین کارهای او می‌توان به تصحیح تاریخ بیهقی اشاره کرد.

علی‌اکبر فیاض در سال ۱۲۷۷ هجری خورشیدی در خانواده‌ای از سادات شهیدی مشهد به دنیا آمد و در کودکی با آموختن قرآن و مقدمات زبان عربی نزد پدرش، سید عبدالمجید ثقةالاسلام، پرورش یافت و پس از تحصیل علوم قدیمه و تبحر یافتن در علوم معقول و منقول به جای پدر خادم باشی کشیک اول آستان قدس رضوی شد.

در سال ۱۳۰۷ خورشیدی ریاست دبیرستان شاه‌رضا از طرف آستان رضوی به او سپرده شد و در سال ۱۳۱۴ خورشیدی به عنوان نخستین رئیس مؤسسه دانش‌سرای عالی منصوب شد.

در سال ۱۳۱۶ خورشیدی پس از شرکت در امتحانات دوره ابتدایی و دبیرستان، وارد دانشگاه تهران شد و در کتابخانه دانشکده ادبیات و دانشسرای عالی به کتابداری پرداخت و در سال ۱۳۲۲ به مدرک دکتری در زبان و ادبیات فارسی رسید و به استادی ملل و نِحَل در دانشکده معقول و منقول دانشگاه تهران برگزیده شد.

وی چهار دوره نماینده مشهد در مجلس شورای ملی بود و در زمانی که قاسم غنی سفیر ایران در قاهره بود به مصر رفت و در دانشگاه فاروق به تدریس زبان و ادبیات فارسی و ایراد سخنرانی‌هایی درباره شعر فارسی و تمدن اسلامی پرداخت.

«کارنامه فیّاض» در بوته نقد اساتید

در سال ۱۳۳۳ دانشکده ادبیات مشهد را به دستور وزارت فرهنگ بنیان نهاد و به مدت ۹ سال ریاست آن دانشکده را بر عهده داشت و در آنجا تدریس کرد و پس از آن به تهران برگشت و مدیریت گروه ادیان و مذاهب دانشکده الاهیات و معارف اسلامی را برعهده گرفت و با بازنشستگی‌اش در سال ۱۳۴۶ به مشهد بازگشت.

در ۱۳۴۷ برای انجام معالجاتی به سوئیس رفت و مدتی در آنجا اقامت گزید و در بهمن ۱۳۴۹ به دعوت دانشگاه مشهد به تدریس پرداخت تا اینکه در ۴ شهریور ۱۳۵۰ درگذشت و در آستان قدس رضوی به خاک سپرده شد.

علی‌اکبر فیاض که مدتی ریاست انجمن ادبی بهار و ریاست هیئت تحریریه مجله آستان قدس رضوی را بر عهده داشت، نایب رئیس انجمن قلم خراسان نیز بود و در انجمن ادبی مشهد و انجمن ادبی ایران شرکت می‌کرد. او با همکاری با دوستان خویش همچون قاسم غنی در تصحیح تاریخ بیهقی و تألیف عصر حافظ فعالیت داشت و همچنین در نوشتن کتابی با عنوان تاریخ مشهد نیز فعالیت کرد که به چاپ نرسید.

در مقدمه کتاب تاریخ بیهقی که پس از درگذشت او به چاپ رسید مقاله محققانه‌ای از وی با عنوان نسخه‌های خطی تاریخ بیهقی به چاپ رسیده است. او همچنین دو کتاب درباره زنبور عسل و دوربین عکاسی نیز نوشت.

«کارنامه فیّاض» در بوته نقد اساتید

کتاب «کارنامه فیاض» که شرحی از زندگی و آثار دکتر علی‌اکبر فیاض است پس از پیش‌گفتار، مقدمه، سال‌شمار و کتاب‌شناسی، شامل شش بخش است که در هر بخش گوشه‌ای از کارنامه فیاض روایت شده است.

این اثر که حاصل پژوهش‌ها و کوشش‌های چندین ساله سلمان ساکت، عضو هیئت‌علمی گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی مشهد سال ۱۴۰۲ توسط نشر ادبیات رهسپار بازار کتاب شده است.

نشست نقد و بررسی این اثر با حضور و سخنرانی محمدجعفر یاحقی، عبدالرحیم قنوات، بهرام پروین گنابادی و سلمان ساکت چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ ساعت ۱۷ در مشهد، سه‌راه ادبیات، مجتمع دکتر علی شریعتی، جهاد دانشگاهی مشهد (دانشکده ادبیات سابق)، تالار فردوسی برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها