دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۰
نوشتن برای جایزه کار لغوی است/ نسبتی بین هدف‌گذاری نویسنده و جوایز ادبی نیست

قم- برگزیده هشتمین جشنواره طنز و رسانه با عنوان «طنزپهلو» در بخش نثر با اشاره به اینکه جشنواره‌های ادبی باید محلی برای کشف استعداد و معرفی آدم‌های جدید باشند، گفت: نوشتن برای جایزه از اساس کار لغوی است.

محمدرضا زروندی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، با اشاره به هشتمین جشنواره طنز و رسانه با عنوان «طنزپهلو» گفت: از همه مسئولان و مجریان این جشنواره تشکر می‌کنم. همه چیز به قاعده و منظم بود. جشنواره «طنز پهلو» به گمانم معتبرترین جشنواره و جدی‌ترین اتفاق طنز در کشور است که اختتامیه جشنواره هر ساله در سالروز مرگ گل آقا در فومن برگزار می‌شود. این جشنواره بخش‌های مختلفی دارد و افراد شاخص هر بخش در آن رقابت می‌کنند.

برگزیده هشتمین جشنواره طنز و رسانه با عنوان «طنزپهلو» در بخش نثر به وضعیت جشنواره‌های ادبی پرداخت و عنوان کرد: جشنواره‌های ادبی باید محلی برای کشف استعداد و معرفی آدم‌های جدید باشند اما در عمده جشنواره‌ها این ذائقه‌ها هستند که داوری می‌کنند و در نهایت سیاست جشنواره‌ها عده‌ای را حذف و عده‌ای را برگزیده می‌کند. با این حال برخی جشنواره‌ها چه دولتی و چه خصوصی مانند «طنز پهلو» هستند که منصف و حرفه‌ای به نظر می‌آیند و به دیده شدن نویسنده کمک می‌کنند و حضورشان برای ادبیات ضروری است.

زروندی اضافه کرد: شما برگزیده مهمترین جشنواره‌ها هم که شوید، اتفاق خاصی برایت نمی‌افتد. از طرفی این جوایز می‌تواند نویسنده را وارد مسیری بی‌بازگشت کند. نوشتن برای جایزه از اساس کار لغوی است. نویسنده در صورت دیده نشدن دچار یاس و سرخوردگی می‌شود و ممکن است از تولید اثر باز بماند. در صورت برگزیده شدن هم ممکن است وارد مسیر اشتباهی شود. برای دیده شدن به الگوی ثابتی برسد و خلاقیتش را از دست بدهد. خلاصه نسبت خاصی بین هدف‌گذاری نویسنده و جوایز ادبی برقرار نیست.

این نویسنده به فضای ادبی قم اشاره کرد و یادآور شد: در مورد فضای ادبی باید بگویم که بعد از تهران، اصفهان، شیراز، مشهد و استان‌های جنوبی، قم جایگاه بعدی را به لحاظ شور ادبی دارد. البته در ژانر طنز، قم در کشور اول است. با این حال مخاطبان و متولیان ادبیات را اینطور نمی‌شناسند و حتی برخی نویسنده‌ها با شرکت در برخی مراسم این شهر جا می‌خورند و تعجب می‌کنند.

قم سه مرکز و محفل مهم ادبی دارد. مدرسه اسلامی هنر و محفل قمپز و محفل مهر و ماه، سه محل مهم این شهر هستند که در رشد نویسندگان و تولید آثار ادبی نقش خیلی مهمی را دارند. به صورت کلی فکر می‌کنم که قم در شعر آیینی و ژانر طنز افق و آینده روشنی داشته باشد اما در ادبیات داستانی کاری را از پیش نبرد مگر اینکه تعداد محدودی از نویسنده‌های قمی خوش بدرخشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها