دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۷
نمایشگاه کتاب تهران میزبان «هزار و چهارصد و خیلی زود»

فارس_ نویسنده شیرازی که در سال‌های اخیر روی پرورش رویش‌های جدید در حوزه داستان تمرکز دارد، خبر داد که امسال با اثر گروهی جمعی از نویسندگان شیراز که در راستای حمایت هنرمندانه از مردم مظلوم فلسطین قلم زدند، با کتاب «هزار و چهارصد و خیلی زود» به نمایشگاه کتاب تهران می‌آید.

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در شیراز، جمعی از نویسندگان شیرازی با کتاب نوانتشار «هزار و چهارصد و خیلی زود» به نمایشگاه کتاب تهران ۱۴۰۳ می‌روند.

میثم محمدی که سال گذشته با رونمایی مجموعه داستانک جهادی باعنوان «اینجا باران می‌بارد» مهمان گوشه نقد نمایشگاه بین المللی کتاب تهران شده بود، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران خبر داد که امسال با جمعی از اهالی قلم شیراز با کتاب نو انتشار هزار و چهارصد و خیلی زود به نمایشگاه کتاب تهران می آییم.

وی در خصوص موضوع و قالب این اثر توضیح داد: مجموعه داستان هزار و چهارصد و خیلی زود با بیش از ۸۰ داستان درباره فلسطین سعی در بازنمایی انسان فلسطینی، امید و حماسه و مقاومتی دارد که سال‌هاست در این سرزمین اشغال شده جاری‌است. این مجموعه ماحصل تلاش یک تیم ۱۲ نفری از رویش‌های داستانی شیراز و راهبری محمد محسن فایضی کارشناس نام آشنای مسائل فلسطین است که بیش از یکسال بصورت هفتگی برای این کار وقت و توان گذاشتند.

محمدی افزود: جرقه تولید این کار با شهادت شیرین ابوعاقله، خبرنگار فلسطینی خورد که در حین خبرنگاری خلاف قوانین حقوق بشری توسط صهیونیست ها به شهادت رسید.

این نویسنده و مدرس داستان نویسی خاطرنشان کرد: این کتاب که روز قدس امسال توسط انتشارات نواندیشان دنیای کتاب زیر چاپ رفت و هفته گذشته باحضور هدی الموسوی خواهر شهید عباس موسوی دبیرکل سابق حزب الله لبنان و جمعی از اهالی قلم و متولیان فرهنگی استان در سینما فرهنگ شیراز رونمایی شد، توانسته توجه سایر هنرمندان در حوزه های مختلف از جمله ادبیات و نمایش رابه خود جلب کند. پس از انتشار اخبار این کتاب در بحبوحه طوفان الاقصی بعضی از نویسندگان شیراز به نوشتن از فلسطین گرایش پیدا کردند. علاوه برآن چند داستان از این کتاب دست مایه ساخت موشن شد و یک تئاتر زیبا نیز بر اساس یکی از داستان های کتاب در مراسم رونمایی اجرا شد.

نمایشگاه کتاب تهران میزبان «هزار و چهارصد و خیلی زود»

محمدی اذعان داشت: پیوند قالب‌های مختلف هنری و هم افزایی این قالب ها در حمایت هنرمندانه از مردم مقتدر فلسطین را اتفاق مبارکی می‌دانم و امید دارم این پیوند مبارک برای آثار مختلف تکرار شود و ترویج کتاب و کتابخوانی را به دنبال داشته باشد.

نمایشگاه کتاب تهران زمان طلایی برای اهالی کتاب است

محمدی نمایشگاه کتاب تهران را زمان طلایی برای مؤلفان و ناشران و علاقمندان به کتاب عنوان کرد و گفت: در صورت بهره‌گیری درست از این نمایشگاه بهارانه می‌توان آن را فصل خاص زندگی حرفه ای اهالی قلم و کتاب دوستان برشمرد.

وی نمایشگاه کتاب تهران را به ویترین مناسبی برای کتاب‌های سراسر کشور تشبیه کرد و گفت: این ویترین بزرگ برای ناشرها و مولف‌ها بستر مناسبی برای معرفی آثارشان است و مخاطب در یک بازه زمانی کوتاه فرصت دارد که با دنیایی از کتابها آشنا شود.

هرساله بین پرفروش های نمایشگاه تک چهره‌هایی معرفی می‌شوند و بعد از نمایشگاه در فروشگاه‌ها جای خود را پیدا می‌کنند. از این لحاظ نمایشگاه را می‌توان فرصت شکوفا شدن ناشناخته ها و دیده شدن استعداد نوقلم ها دانست.

این نویسنده جوان در خصوص شعار نمایشگاه امسال نیز پاسخ داد: «بخوانیم و بسازیم» من را به یاد جملات ویکتور هوگو درباره ادبیات می اندازد. هوگو معتقد است قدم گذاشتن در دنیای ادبیات مانند شرکت در جشن جاودانه شدن است. به‌هرحال هرکتاب یک داده و اطلاعاتی به ما می‌دهد که در آینده می‌توان از آن استفاده کرد، به عبارتی می‌توان آینده را پیشاپیش دید و برای آن آماده شد. این اطلاعات می‌تواند به ساختن خود و جامعه کمک کند. پس هرخواندنی می‌تواند ساختن به دنبال داشته باشد.

وی ادامه داد: بنظرم بخوانیم و بسازیم یکی شعار دلنشین و متناسب با فواید کتابخوانی است. با تعمق در کتاب‌ها می‌توان آینده را ساخت.

وی به برخی گلایه‌های ناشران و مؤلفان از کاهش فروش در نمایشگاه‌های کتاب اشاره کرد و گفت: بنظر می‌رسد هنوز به درستی از همه ظرفیت‌های رویدادهایی مثل نمایشگاه کتاب به خوبی استفاده نشده است.

در صورت بهره‌گیری از همه ظرفیت‌های نمایشگاه و دیدن نقش ویژه برای کتابفروشی ها هم اوضاع فروش کتاب در نمایشگاه‌ها بهبود پیدا می‌کند و انگیزه ناشران و مؤلفان برای شرکت در ابن رویداد فرهنگی بیشتر می‌شود، هم فراتر از بحث فروش می‌توان از این رویداد برای انسجام ارتباطات چند جانبه بین ناشران و مؤلفان و فعالان حوزه ترویج کتاب و مخاطبین وعلاقمندان به کتاب استفاده کرد. این ارتباطات می‌تواند منشا ارتقای کیفی محصولات بعدی و جلوگیری از موازی کاری و انحصار ومحدود شدن در کلیشه ها و بهبود چرخه تولید و توزیع کتاب باشد و به پویایی فضای فرهنگی و ترویج کتاب و کتابخوانی کمک شایانی خواهد کرد.

به گزارش ایبنا امسال نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت‌ماه در مصلای امام خمینی (ره) برگزار خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط