چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۶
جایگزینی به غیر از کتاب برای پی‌ریزی تفکر سالم وجود ندارد

مدیرکل نظارت بر انتشارات کانون گفت: خواندن و در رأس همه گونه‌های خواندن، خواندن کتاب، یکی از قوی‌ترین پی‌ریزی‌هایی است که در ساختن خانه ذهن می‌توان از آن استفاده کرد.

عباس محمددینی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نظر خود را درباره شعار امسال نمایشگاه کتاب تهران ۱۴۰۳ که «بخوانیم و بسازیم» است و اینکه خواندن و ساختن با کتاب و کتابخوانی و مطالعه چطور امکان‌پذیر است؟ این‌طور بیان کرد: کتاب، رسانه مانا است؛ شاید اگر از منظر یک مهندس نگاه کنیم برای ساختن یک بنای ماندگار باید یک پی (فونداسیون) قوی و خوب ایجاد کنیم. بنابراین خواندن و در رأس همه گونه‌های خواندن، خواندن کتاب، یکی از قوی‌ترین پی‌ریزی‌هایی است که در ساختن خانه ذهن می‌توان از آن استفاده کرد. البته اینجا مقداری احتیاط کردم؛ در حالی که من هیچ جایگزینی به غیر از کتاب برای پی‌ریزی تفکر سالم نمی‌شناسم.

او درخصوص اینکه «کودکان و نوجوانان چگونه می‌توانند از کتاب و مطالعه در زمینه ساختن زندگی و آینده و شخصیت خود بهره‌ای ببرند؟» گفت: در بدو امر نباید این کار به کودکان و نوجوانان سپرده شود و باید با الگوها و روش‌هایی خودمان در امر مشاوره و هدایت آن‌ها نقشی بر عهده بگیریم؛ البته حجم بزرگ هدایت کودک و نوجوان در تولید نهفته است و باید وظایف خود را بپذیریم و از واسپاری در این زمینه بپرهیزیم.

محمددینی افزود: ولی در حال حاضر کودک و بالاخص نوجوان کتاب را به عنوان مرجع اولیه خود برای مراجعه نمی‌شناسد و برای این امر نیاز زایدالوصفی به کار کردن نهادها و دستگاه‌های متولی امر است. مهم‌ترین نهاد متولی هم نهاد معظم خانواده است. خانواده با ترکیب و فرآیند محبتی خود، بسیار در قراردادن کتاب در تأسیس بنای ذهن کودک و نوجوان مؤثر است. باید با رسانه‌های محل مراجعه پدر، مادر و کودک، آن‌ها را به امن‌ترین تربیت‌کننده اجتماعی یعنی کتاب هدایت کرد.

مدیرکل نظارت بر انتشارات کانون، وظایف این انتشارات را در هموارسازی مسیر ساخت شخصیت، هویت، زندگی و آینده درست کودکان و نوجوانان برشمرد و درباره آن توضیح داد: اولین مقوله، ساخت بنیاد هویت‌ساز برای کودک و نوجوان است؛ شاید بزرگ‌ترین دستگاه هویت‌سازی چه ملی و چه مذهبی که البته من قائل به دوگانه‌بودن این‌ها نیستم، در کانون در حال تأسیس است. طیف‌های مختلفی از مؤلفان و مصنفان در کانون به‌کارگیری شده‌اند تا بتوانند اقداماتی در این زمینه انجام دهند. دومین مقوله، ایجاد دستگاه توحیدی در تولید محصول است که در این زمینه هم، در کانون در حال انجام فعالیت‌های متعددی هستیم. سومین امر، شبکه‌سازی بین مخاطبان و هم‌افزایی و ورود به تعامل با مخاطب است که برای این مقوله هم برنامه‌های متعددی در دست انجام است. چهارمین مقوله هم، خروج از فیزیک جامد کتاب و سیال سازی محتوا به شیوه های مختلف است.

عباس محمددینی در تکمیل صحبت‌های خود اضافه کرد: پنجمین مسئله نیز رسیدن به نظام مسائل کودک و نوجوان و ورود به محصولات ذیل نظام مسائل است که می‌توان این امر را «نقطه‌زنی در تولید محصول» نام‌گذاری کرد. همین امر ما را وا می‌دارد که از موازی‌کاری پرهیز و به تولی‌گری روی بیاوریم. شناخت فکر کودک و نوجوان و اصلاح دسته‌بندی‌های تولید محتوا بر اساس شکل ذهنی مخاطبان، یکی از مقولات حساسی است که کانون به آن ورود کرده است.

به گزارش ایبنا: نمایشگاه کتاب تهران ۱۴۰۳ با شعار «بخوانیم و بسازیم» ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت‌ماه در مصلای امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.

اطلاعات کامل نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران را اینجا بخوانید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط