جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۹
خودسازی، یکی از دستاوردهای اولیه خواندن و مطالعه است/ «بخوانیم و بسازیم» شعاری غنی و روشن

حسین قربانزاده خیاوی، نویسنده ادبیات کودک و نوجوان گفت: ساختن ابعاد گسترده‌ای دارد که شریف‌ترینِ آن را ساختنِ خویشتن معرفی می‌کنند. هنوز هم اندیشمندان و ادیان، خودسازی و خودشناسی را گام اول رشد و تعالی می‌نامند؛ پس می‌توان گفت یکی از دستاوردهای اولیه خواندن و مطالعه، خودسازی است و کتاب ابزاری کارآمد برای دستیابی به این مهم.

حسین قربانزاده خیاوی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره ماهیت انتخاب شعار برای یک رویداد گفت: انتخاب شعار برای رویدادها یک بالش باید تعیین دورنما و رسیدن به هدف باشد؛ برای رسیدن به هدف نیز راهکار و برنامه‌هایی نیاز است تا وقتی شعار در اذهان مخاطب جاگیر شد بتوان از آن بهره جست. «بخوانیم و بسازیم» شعاری غنی و روشن است؛ باید ببینیم بال بعدی این شعار چگونه عمل می‌کند یعنی تا چه میزان آماده‌ایم در عمل پیاده‌اش کنیم، به هر حال تعیین شعار دستیابی به آن نیست.

او درباره امر سازندگی بیان کرد: سازندگی را فرهنگ‌ها ابداع، خلق، آفرینش و در نهایت آبادسازی معنی کرده‌اند؛ ساختن ابعاد گسترده‌ای دارد که شریف‌ترینِ آن را ساختنِ خویشتن معرفی می‌کنند؛ چراکه در سایهٔ ساختن خویش است که انسان می‌تواند به سایر جنبه‌های سازندگی بپردازد: ساختن فرهنگ، سیاست، اجتماع و سایر نیازهای ضروری حیات و تمدن. هنوز هم اندیشمندان و ادیان، خودسازی و خودشناسی را گام اول رشد و تعالی می‌نامند؛ پس می‌توان گفت یکی از دستاوردهای اولیه خواندن و مطالعه، خودسازی است و کتاب ابزاری کارآمد برای دستیابی به این مهم.

این نویسنده کودک و نوجوان افزود: پُرواضح این‌که هر انسانی به شناخت و ساختن خویش موفق شود توانایی‌اش برای ساختن جامعه بیشتر خواهد بود، دست‌کم چنین فردی خود وبال گردن جامعه نخواهد بود. اگر اولین فصل مطالعه را ساختن خویشتن خویش بپذیریم، دومین فصلش تربیت فردی مسئولیت‌پذیر و کنش‌گر است؛ چنین فردی توانایی دارد بر جامعه و اطرافیان تأثیر بگذارد، در نهایت سازندگی اتفاق می‌افتد و ما شاهد آبادی، رشد و تعالی خواهیم بود.

قربانزاده خیاوی به ویژگی‌های کتابخوانان اشاره کرد و گفت: افراد اهل مطالعه غالباً انسان‌هایی به نسبت آرام، فکور و اندیشه‌ورز هستند؛ این داشته‌ها هدیهٔ کتاب و مطالعه به دوستداران خویش است. روشن است عصر ما بیش از همیشه به آرامش و اندیشه نیازمند شده تا پاسخگوی این سرعت سرسام‌آور و خشم افسارگسیخته باشد که گاهی دستاوردها را در مدت‌زمانی اندک بر باد می‌دهد. کتاب و مطالعه توانایی دارد آرامش بیافریند، این آرامش است که به سازندگی بهتر منجر می‌شود.

نویسنده برترین رمان نوجوان دومین دوره جایزه ادبی شهید اندرزگو درخصوص کتابخوان شدن کودکان و نوجوانان و تأثیر آن بر جامعه نیز این‌طور توضیح داد: جامعه‌ای که بتواند قشر کودک و نوجوانش را اهل کتاب و مطالعه بپروراند در آینده کمتر هزینه‌های تخریب و ویرانی خواهد پرداخت؛ تخریبی که می‌تواند بسیاری از ساخته‌ها را بر باد دهد. کودکی که قدم به قدم در سایهٔ کتاب و مطالعه رشد می‌کند و آباد می‌شود خود، خلاق و آبادگر است، چنین شخصیتی تضمین‌کننده سعادت و پیشرفت خود و جامعه خواهد بود.

او در ادامه صحبت خود عنوان کرد: در عصر حاضر کتاب و مطالعه در کشورمان از ضروریات زندگی نیست؛ اقتصاد متزلزل خانواده‌ها دستاویزی مهم و جدی است که خانواده‌ها را دست‌کم از خرید کتاب دور ساخته است. مثل هر کالایی کتاب هم نیازمند چرخه صحیح اقتصادی و سودآوری است که با خرید میسر می‌شود. اگر ایمان داریم به شعار «بخوانیم و بسازیم» باید به فکر رفع موانع و ایجاد فرصت‌های نو باشیم تا افق روشن آینده به رویمان گشوده شود. بیشتر کتاب‌ها در کشورمان، به‌خصوص کتاب‌های تألیفی به محض انتشار یا چند روز و ماه بعد از انتشار، می‌میرند و فراموش می‌شوند؛ چون منتقدهای حرفه‌ای وجود ندارد تا کتاب مناسب و موفق را نقد کرده، خواندنش را به مخاطب توصیه و تکلیف کنند. حتی کتاب‌های ارزشمند هم حیات ناچیزی دارند با تیراژ هزار جلد، در چنین شرایطی پایه‌های کار سست است و می‌لنگد و روی چنین ستون‌هایی نمی‌شود قصر ساخت. به امید روزی که بتوانیم بیشتر بخوانیم و بهتر بسازیم.

به گزارش ایبنا: نمایشگاه کتاب تهران ۱۴۰۳ با شعار «بخوانیم و بسازیم» ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت‌ماه در مصلای امام خمینی (ره) برگزار خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط