پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۹
۲ مجموعه کتاب تألیفی پیشنهاد خرید سیداحمد میرزاده به نوجوانان

سیداحمد میرزاده، شاعر کودک و نوجوان ضمن پیشنهاد خرید دو مجموعه کتاب تألیفی به نوجوانان از نمایشگاه کتاب تهران ۱۴۰۳ گفت: به مربیان مدارس و خانواده‌ها پیشنهاد می‌کنم حتماً برای کودکان‌شان برنامه بازدید از نمایشگاه بگذارند.

سیداحمد میرزاده در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره اهمیت وجود نمایشگاه کتاب گفت: نمایشگاه کتاب فرصت بی‌نظیری برای بازدید از دستاوردهای یک‌ساله نویسندگان، شاعران، ناشران و تصویرگران کتاب کودک است. هر یک از مخاطبان با هر سطح دانش و پسندی می‌تواند خواندنی‌های محبوب و مطلوب خودش را در این دریای مواج کتاب پیدا کند.

این شاعر افزود: اما نمایشگاه کتاب فقط محل خرید یا بازدید کتاب نیست؛ جایی است که پدیدآورندگان کتاب می‌توانند با مخاطبان خود دیدار رودررو داشته باشند. در بحث مخاطب‌شناسی کتاب کودک همواره گفته می‌شود که مخاطب ادبیات کودک یک مخاطب باواسطه است؛ یعنی نویسندگان معمولاً بازخوردی که از خوانندگان آثارشان می‌گیرند از طریق واسطه‌هاست. این واسطه‌ها ممکن است ناشران، کتابفروشان، مربیان، معلمان، پدران و مادران و …باشند. حتی گاهی کتاب یک نویسنده ممکن است از سوی یک نهاد بزرگ به شکل انبوه خریداری و میان کودکان توزیع شود؛ بنابراین تیراژ یک کتاب هم همیشه معرف خوبی برای میزان محبوبیت کتاب بین مخاطبان کودک نیست. برقراری ارتباط گسترده با جامعه مخاطب در شرایط عادی فراهم نیست و نویسندگان به‌ناچار به نقد و داوری واسطه‌ها بیش از خود مخاطب کودک یا نوجوان تکیه می‌کنند؛ زیرا مخاطب انبوه را به‌طور مستقیم کمتر می‌بینند.

او در تکمیل صحبت خود اضافه کرد: در ایام نمایشگاه کتاب معمولاً این فرصت فراهم است و نویسندگان در غرفه‌های ناشران می‌نشینند و با انبوه مخاطبان خود رودررو دیدار می‌کنند. این دیدار به همان اندازه که برای نویسندگان مفید و لازم است برای خود کودکان نیز جذاب است. کودکان معمولاً دوست دارند نویسندگان کتاب‌های محبوب خود را از نزدیک ببینند؛ چراکه درباره زندگی آن‌ها کنجکاوی دارند و گاه نیز سوال‌های بی‌شماری از کتابی که خوانده‌اند یا مثلاً سرنوشت شخصیت داستانی کتاب موردنظرشان دارند. البته تمام این‌ها منوط به همکاری و همت خانواده‌ها یا مربیان است. لذا به مربیان مدارس و خانواده‌ها پیشنهاد می‌کنم حتماً برای کودکان‌شان برنامه بازدید از نمایشگاه بگذارند و این‌گونه نباشد که باز هم افراد بزرگسال به تنهایی به نمایشگاه بیایند و برای بچه‌ها تصمیم بگیرند و به پسند خود برای کودکان کتاب بخرند و به نمایندگی از کودکان با نویسندگان کتاب‌های کودک گفت‌وگو کنند.

این نویسنده ادبیات کودک و نوجوان به ضرورت تحقیق و پیگیری اخبار نمایشگاه از طرف والدین تأکید و بیان کرد: با توجه به گستردگی و عظمت نمایشگاه کتاب چه‌بسا بازدید بی‌برنامه از نمایشگاه، نتیجه لازم را نداشته باشد؛ لذا قدری تحقیق پیشینی نیز لازم است. بنابراین توصیه دوم من این است که حتماً در این ایام اخبار نمایشگاه را دنبال کنند. از تاریخ و مکان رویدادهای نمایشگاه اطلاع داشته باشند. ضمن اینکه خوب است با قدری جست‌وجو، با ناشران و نویسندگانی که در جشنواره‌های بزرگ ملی از جمله جشنواره شعر فجر، قلم زرین، جشنواره کانون، جشنواره رشد و … موفق به دریافت رتبه‌های ارزشمند شده‌اند آشنا شوند و در بازدید یا احیاناً خرید خود برای این ناشران و آثارشان اولویت قائل شوند.

سیداحمد میرزاده در پایان این گفت‌وگو، پیشنهادی به نوجوانان برای خرید کتاب از نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ داشت: از میان کتاب‌های خاصی که به تازگی منتشر شده‌اند، یکی مجموعه «شهرزاد، دختر شرقی» به قلم جمعی از نویسندگان به سرپرستی محمدرضا سرشار و دیگری مجموعه چندجلدی «ماجرای دشت مرموز» به قلم محمد میرکیانی را به دوستان نوجوان پیشنهاد می‌کنم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط