چهارشنبه ۱۳ آبان ۱۳۸۸ - ۱۱:۰۴
تدوين تكنولوژي‌هاي آموزشي نوين در كتاب‌هاي علمي

كارشناسان در جلسه نقد و بررسي كتاب «مواد و خدمات كتابخانه‌اي براي بزرگسالان نوسواد» استفاده از تجارب آموزشي جوامع گوناگون و توجه به تكنولوژي‌هاي آموزشي نوين را از جمله مباحثي برشمردند كه در تأليفات اين حوزه توجه بيشتري بايد به آنها شود./

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اين نشست عصر روز گذشته(سه شنبه 12 آبان ماه) با حضور زهره ميرحسيني، مولف كتاب «مواد و خدمات كتابخانه‌اي براي بزرگسالان نوسواد»، زهرا اباذري به عنوان منتقد ادبي، فهيمه باب‌الحوائجي، منتقد محتوايي اثر، محمد آبيلي، رئيس كتابخانه مركز پژوهش‌هاي علمي و مطالعات استراتژيك خاورميانه و سعيدغفاري به عنوان دبير نشست، در كتابخانه تخصصي تسنيم نور برگزار شد.

در ابتداي اين برنامه، زهره ميرحسيني، مولف كتاب «مواد و خدمات كتابخانه‌اي براي بزرگسالان نوسواد» با اشاره به پيشينه‌هاي فعاليتي خود در نهضت سوادآموزي به بيان انگيزه‌هاي تأليفي خود پرداخت و از سواد به عنوان «كليد توانمندي» افراد در جوامع و سرزمين‌هاي گوناگون ياد كرد.

نويسنده اثر با انتقاد از كاهش بودجه نهضت سوادآموزي در سال‌هاي اخير و كمترشدن حوزه فعاليتي آن، گفت: با توجه به تغييراتي كه در دنيا رخ مي‌دهد و لزوم پرداختن به سواد و آگاهي‌ها را بيش از پيش آشكار مي‌سازد، اقدامات محدود شده نهضت سوادآموزي بايد در راستاي فعاليت‌هاي كتابخانه‌اي گسترش يابند.

سپس فهيمه باب‌الحوائجي به عنوان منتقد محتوايي اثر، با اشاره به اين كه اين كتاب را در كلاس‌هاي خود تدريس كرده و تسلط فراواني بر آن دارد و همچنين كتابي در اين زمينه تأليف كرده است، بيان داشت: اين كتاب، مباحث را به شكل منسجمي همراه با تحليل‌هاي مفيد عنوان مي‌كند و در تمامي فصول مي‌كوشد با در نظر داشتن اختصار، مفاهيم اصلي را بيان كند. اما برخي نكات وجود دارند كه براي ويرايش بعدي اثر، نيازمند تغيير اند.

باب‌الحوائجي با اشاره به اين كه اين كتاب يك اثر آموزشي است كه در دانشگاه به دانشجويان تدريس مي‌شود، گنجاندن اهداف رفتاري در ابتداي هر فصل را از ملزوماتي دانست كه بايد به آن توجه شود و متذكر شد: تدوين مثال‌هايي ملموس، تكميل تاريخچه جهاني اثر كه در ابتداي كتاب جاي دارد، تدوين موانع كتابخواني براي نوسوادان همراه با ارايه پيشنهاداتي براي آنان و گنجاندن تحولات اخير حوزه كتابخواني در اين كتاب، از جمله مواردي‌اند كه نيازمند توجهات مجددند.

در ادامه اين برنامه، زهرا اباذري، منتقد ادبي اثر و مدرس دانشگاه با بيان اين كه نگارش يك كتاب از سوي يك كارشناس كتابداري با نويسندگان ناآشنا با اين حوزه تفاوت‌هاي بارزي دارد، به صورت صفحه به صفحه به تبيين موارد ويرايشي كه نيازمند تصحيح‌اند، پرداخت و گفت: ارجاعات درون متني، استفاده از افعال مجهول سوم شخص در متن و ... از نكاتي‌اند كه در تأليف كتاب‌هاي علمي و آموزشي بايد توجه ويژه‌اي به آنها شود.

نويسنده اثر در توضيح ايراداتي كه براي تصحيح كتاب عنوان شدند، از تمامي منتقدان اثر خود تشكر و قدرداني كرد و برطرف كردن برخي از موارد عنوان شده را تأييد كرد و درباره برخي از آنها نيز توضيح داد كه به سليقه ناشر صورت گرفته‌‌اند و نويسنده در آن تأثيري نداشته است.

سپس سعيدغفاري، دبير نشست، با تأكيد بر اين كه هدف از برگزاري اين جلسات به چالش كشيدن عناصر گوناگون تهيه و توليد كتاب، نيست، بيان كرد: اين جلسات درصددند با بررسي تأليفات و بيان نقاط قوت و ضعف آنها، زمينه‌هايي را براي آشنايي بيشتر دانشجويان رشته‌هاي گوناگون به ويژه رشته كتابداري با حوزه تأليفات فراهم كنند و نويسندگان را در نگارش آثار فاخر و غني‌تر ـ از لحاظ محتوايي و ادبي ـ ياري رسانند.

در ادامه محمد آبيلي، رئيس كتابخانه مركز پژوهش‌هاي علمي و مطالعات استراتژيك خاورميانه، اظهار داشت: باتوجه به نيازهايي كه در حوزه آموزش و پرورش احساس مي‌شود، لازم است بحث به‌كارگيري تكنولوژي‌هاي آموزشي نوين نيز در اين اثر گنجانده شود.

وي همچنين تأثير واحد سمعي و بصري در كتابخانه‌ها، تهيه برنامه و استفاده از تجارب كشورها و جوامع گوناگون در حوزه‌هاي كتابخانه‌اي و گسترش حوزه سواد را از ملزوماتي برشمرد كه در ويرايش دوم اين كتاب بايد به مطالب آن افزوده شوند و تصريح كرد: تكنولوژي‌هاي آموزشي به عنوان موثرترين عامل در آموزش و يادگيري نيازمند توجهات بيشتري در تأليفات اند.

اين نشست با بازديد حاضران برنامه از بخش‌هاي گوناگون ساختاري و فعاليت‌هاي كتابخانه تخصصي موسسه تسنيم نور پايان يافت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط