دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۳۸۶ - ۱۲:۰۱
استفاده نويسندگان ماترياليست از صفات الهي

احمد تميم‌داري استاد دانشگاه علامه طباطبايي در حال ترجمه اثري درباره تئوري ادبي است كه در آن، به استفاده نويسندگان ماترياليست از صفات الهي در آفرينش ادبي به منظور جاودان كردن اين آثار اشاره شده است.

تميم داري در گفت‌و‌گو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) از ترجمه كتابي درباره نقد و تئوري ادبي به قلم "بنت" خبر داد. 

وي با بيان اين كه اين كتاب در برگيرنده يك سلسله دوره‌هاي درسي درباره نقد و تئوري ادبي است و پس از ترجمه نيز به همين منظور مورد استفاده قرار خواهد گرفت، افزود: اين كتاب در بيش از 20 فصل كوتاه تنظيم شده و شامل مطالب جديدي درباره نقد ادبي است كه نويسنده آنها را به مختصات سنتي شناسايي داستان‌ها و سرفصل‌هاي درسي تئوري و نقد ادبي در دانشگاه‌ها افزوده است. 

تميم داري در توضيح بيشتر گفت: براي مثال يكي از مباحثي كه "بنت" به مباحث پيشين تئوري و نقد ادبي اضافه كرده، مساله "خدا در ادبيات" است. خود من وقتي براي نخستين بار اين فصل را مي‌خواندم بر اين تصور بودم كه او در پي بحث درباره روش‌هاي توصيف خداوند در آثار ادبي است. ولي او چيز ديگري مي‌گفت.

وي با بيان اين كه نويسنده اين كتاب بر اين نكته تاكيد مي‌كند كه نويسندگان بزرگي چون شكسپير در نوشته‌هاي خود با استفاده از صفات الهي مورد اعتقاد الهيون، به اثرشان صبغه‌اي جاويد مي‌بخشند، خاطرنشان كرد: اين مساله حتي در مورد نويسندگان ماتريالست و كاملا بي‌دين هم صادق است.

اين استاد ادبيات دانشگاه علامه طباطبايي در ادامه اضافه كرد: نويسنده در اين بحث در پي اثبات اين مطلب است كه نويسندگان و شاعران زيادي هستند كه در اعتقاد و نظر، كاملا ماترياليست محسوب مي‌شوند، ولي در عمل، از صفات الهي و بازتاب آنها در نوشته‌هاي خود –به طور خودآگاه يا ناخودآگاه – به قصد ماندگار كردن آثارشان سود مي‌جويند.

آخرين اثر چاپ شده تميم داري كتاب «گستره شعر فارسي در انگلستان و امريكا» بود كه از سوي انتشارات روزنه منتشر شد.

 وي اين كتاب را اثري بسيار مهم توصيف كرد كه "رگ رگ " شعر فارسي را در شعر انگلشتان و امريكا نشان مي‌دهد و مشخص مي‌كند كه چه شاعران و نويسندگان بزرگي در اين دو كشور، تحت تاثير ادب فارسي به خلق اثر پرداخته‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط