یکشنبه ۳۰ آبان ۱۳۸۹ - ۱۷:۳۹
فلسفه اسلامي، اساس شناختي عاقلانه است

استاد دانشگاه «كيل» آلمان و متخصص فلسفه كانت كه در همايش بين‌المللي روز جهاني فلسفه در تهران شركت كرده است، فلسفه اسلامي را تفكري برشمرد كه انسان‌ها با استفاده از آن قادرند شناختي عاقلانه و اساسي از مسايل پيراموني، زندگي‌ و جامعه‌شان داشته باشند._

دكتر «ولفگانگ دپَرت» در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، فلسفه اسلامي و غربي را مرتبط و پيوسته دانست و گفت: حل مسايل مختلف از طريق هر دو تفكر امكان‌پذير است. معمولا نمي‌توان ميان فلسفه‌ها فرق گذاشت، چرا كه هر يك از آنها كامل كننده ديگري است، اما شناخت از طريق فلسفه غربي به دليل درهم آميختن آن با فلسفه يوناني و فلسفه مسيحي مشكل‌تر است.

دپَرت فسلفه را به معناي شيفته شناخت بودن و عاقلانه رفتار كردن دانست و درباره همايش روز جهاني فلسفه در تهران گفت: گردهم آمدن فلاسفه از كشورهاي مختلف بسيار جالب توجه است و اين همايش مي‌تواند انسان‌هاي جهان را به هم نزديك‌تر كند.

وي يادآور شد: انسان‌ها مختلف‌اند و تفكرات مختلفي نيز دارند، اما فلسفه مي‌تواند با نگاهي نو به اين اختلافات، آنها را كمرنگ كرده، مردم را به يكديگر نزديك كند.

وي با ناشايست دانستن دخالت سياست در فسلفه گفت: اگر سياست‌مداران عاقل باشند، نظرات فلاسفه را جويا مي‌شوند و اين نظرات را در كارهايشان اعمال مي‌كنند. فلسفه را مي‌توان در سياست دخالت داد، نه سياست را در فلسفه. فيلسوفان با اعمال نظر در سياست مي‌توانند مردم جهان را به يكديگر نزديك‌تر كنند.

استاد دانشگاه «كيل» حكايتي را درباره رابطه سياست و فلسفه ذكر كرد كه در آن، شاه الكساندر دوم نزد فيلسوفي يوناني رفت كه در يك بشكه بزرگ آب زندگي مي‌كرد و به وي گفت كه چيزهاي بسياري از او آموخته است. شاه از فيلسوف خواست تا هر خواسته‌اي دارد، بگويد تا آن را برآورده سازد. فيلسوف در پاسخ به اين درخواست شاه به او گفت كه كنار برود تا اندكي آفتاب به داخل بشكه بتابد.

پروفسور دكتر ولفگانگ دپَرت، متخصص فلسفه كانت، فيزيك اتمي و موسيقي است. او معتقد به آشتي ميان مردم است و تاكنون اقداماتي را در اين راستا انجام داده. وي در سومين روز همايش ساعت 9 تا 10 مقاله‌اش با موضوع «ارتباط ميان نظر و عمل در تاريخ فلسفه» را ارايه مي‌كند.

همايس بين‌المللي روز جهان فلسفه كه از امروز سي‌ام آبان آغاز شده است، تا دوم آذر در كتابخانه ملي ادامه دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط