شنبه ۱ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۳:۳۳
نقد و بررسي جامعه‌شناسي نوربرت الياس

سراي اهل قلم، دوشنبه(سوم مرداد ماه) ميزبان جلسه نقد و بررسي كتاب «جامعه‌شناسي نوربرت الياس» است. بر مبناي اين نوشتار جامعه‌شناسی كه الياس ارايه مي‌دهد، همه ابعاد زندگی انسان را در بر می‌گیرد و نمی‌توان دیدگاه یگانه‌ای به وی نسبت داد./

زهره سعيدي، دبير اين نشست علمي در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، درباره اين نشست اظهار كرد: اين جلسه در حقيقت هم‌انديشي براي تحليل درون‌تفكري الياس، جامعه‌شناس آلماني كه آراي جديدي را در اين رشته بيان كرده است، محسوب مي‌شود.

وي با اشاره به اين كه الياس تحليل بديعي از اشكال كنش متقابل اجتماعي ارايه مي‌كند كه ويژگي‌هاي جامعه‌شناسي فرآيندي او را مي‌نماياند، گفت: او در اين نوشتار در دو مقوله تمدن و جامعه‌شناسي احساسات، دستاوردهاي خود را بيان مي‌كند.

سعيدي با اشاره به معرفي صفحات پاياني اين نوشتار، تصريح كرد: تفکر الیاس، مصداقی از «مهمانسرای اسپانیایی» است که هر کس «می‌تواند غذای خودش را بیاورد»؛ معنای این تمثیل این است که جامعه‌شناسی وي همه ابعاد زندگی انسان را در بر می‌گیرد و نمی‌توان دیدگاهي یگانه به او نسبت داد. این جستار به تحلیل درونی‌ تفکر نوربرت الیاس می‌پردازد که طی هفت دهه در آثار پرشمارش عرضه شده‌اند.

وي دكتر عباس محمدي‌اصل، دكتر خليل ميرزايي و عبدالحسين نيك‌گوهر، مترجم اين كتاب را از جمله كارشناسان و مدرسان حوزه‌هاي گوناگون جامعه‌شناسي برشمرد كه در اين برنامه به نقد و بررسي آراي الياس بر اساس كتاب «جامعه‌شناسي نوربرت الياس» خواهند پرداخت.

نشست نقد و بررسي كتاب «جامعه‌شناسي نوربرت الياس» از ساعت 17 تا 19 روز دوشنبه(سوم مرداد ماه) در سراي اهل قلم خانه كتاب به نشاني خيابان انقلاب اسلامي، خيابان فلسطين جنوبي، كوچه خواجه نصير، شماره دو برگزار مي‌شود. 

نخستين چاپ كتاب «جامعه‌شناسي نوربرت الياس» نوشته «ناتالي هنيش» سال گذشته از سوي نشرني در شمارگان 1500 نسخه و 165 صفحه رقعي منتشر شده است. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها