چهارشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۰ - ۱۳:۵۵
روايت عمليات مرصاد در «ماموريت غير ممكن»

جعفر شيرعلي‌نيا و محمد جواد اكبرپور به واكاوي و بررسي عمليات مرصاد در كتاب «ماموريت غير ممكن» پرداخته‌اند. اين اثر در قالب نخستين كتاب از مجموعه «رواي، جبهه‌ مياني» به چاپ رسيده است._

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، «ماموريت غير ممكن» در 4 فصل با عنوان‌هاي «روزهاي دور»، «روزهاي جنگ»، «سرزمين بي غروب» و «نبرد برگزيده» تدوين شده است. 

در مقدمه کتاب «ماموریت غیر ممکن» آمده است: بعد از آن كه حكومت شاه در 15 خرداد 1342 مردم را سركوب كرد، گروهي از آنان كه مي‌خواستند مبارزه را ادامه دهند، به جاي راهپيمايي و تظاهرات پي راه‌هاي جايگزيني چون مبارزه‌ مسلحانه بودند. آن افراد سازمان مجاهدين خلق را پايه گذاشتند كه ايدئولوژي‌ و مرامش مسلحانه بود و به تدريج بسياري از مبارزان مسلمان هم به آن پيوستند. در سال 1354 بيانيه دادند ايدئولوژي رسمي ما از اين پس ماركسيسم است. آن‌ها مخالفانشان را هم به مرگ محكوم كردند. ساواك مجاهدين خلق را سركوب و زنداني كرد، اما انقلاب كه پيروز شد آنها آزاد شدند و خود را مدعي درجه‌ اول انقلاب معرفي كردند. 

اين مقدمه يادآور شده است: مي‌گفتند ارتش بايد منحل شود و رييس سازمان ما رييس جمهور ايران شود، كه هيچ‌ كدام نشد. پس دست به اسلحه بردند، آشوب كردند و بسياري از مردم و مردان بزرگ انقلاب را ترور كردند، اما پيروز نشدند. با دشمن مردم متحد شدند و همراه عراق با هموطنان‌شان جنگيدند. ايران كه قطعنامه 598 را پذيرفت، ماموريت غير ممكن ديگري طراحي كردند، آمدند و از مرزهاي كرمانشاه گذشتند تا 3 روزه به تهران برسند، اما مردم ايران در همان كرمانشاه در تنگه‌ چهارزبر، كه به مرصاد مشهور شد، راه را بر آن‌ها بستند و انتقام سال‌ها خيانت را از آن‌ها گرفتند.
 
كتاب‌هاي «راوي» تلاشي است براي روايت مختصر و ساده‌ جنگ و در اين مجموعه اطلاعات سياسي، نظامي، تاريخي و جغرافيايي نبردهاي دفاع مقدس با خاطرات نبردها در هم آميخته شده است. 

اولين مجموعه اين كتاب‌ها در 10 جلد، وقايع «جبهه‌ جنوبي» دفاع مقدس را گزارش كرده كه در بيست و هشتمين دوره‌ كتاب سال جمهوري اسلامي ايران در سال 1389، برگزيده بخش ايثار و شهادت شد. 

در پايان كتاب «ماموريت غير ممكن»،‌ نخستين كتاب از مجموعه «رواي، جبهه‌ مياني»، نقشه جغرافيايي مناطق جنگي كرمانشاه و منطقه عملياتي مرصاد آورده شده است. اين كتاب در قطع خشتي كوچك و 159 صفحه، با شمارگان 3000 نسخه و بهاي 39 هزار ريال از سوي نشر فاتحان به چاپ رسيده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها