چهارشنبه ۱۵ آبان ۱۳۸۷ - ۱۱:۵۸
نسخه‌هاي خطي را حبس نكنيم

دكتر فتح‌الله مجتبايي ،معتقد است:بعضي از كتابخانه‌ها نسخه‌هاي خطي را حبس مي‌كنند. اين نسخه‌ها، سند هويت ملي ما هستند و نبايد در كتابخانه‌ها حبس شوند؛ بلكه بايد در سطحي وسيع و دامنه‌دار مطرح باشند و در اختيار پژوهشگران نسخه‌شناس قرار گيرند./

دكتر فتح‌الله مجتبايي درباره احياي نسخه‌هاي خطي به خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، گفت: مسوولان آثار كهن و ميراث نسخه‌هاي خطي بايد ترتيبي دهند تا اين نسخه‌ها در اختيار اشخاص صاحب‌نظر و كارآزموده قرار گيرند.

وي افزود: ايران ميراثي كهن دارد كه اگر با پيگيري مسوولان، از اين ميراث حمايت جدي شود، مي‌توانيم اين نسخه‌هاي خطي را احيا كنيم تا همگان بتوانند از اين آثار كهن استفاده كنند.

اين استاد ادبيات دانشگاه خاطرنشان كرد: بعضي از نسخه‌هاي خطي اشتباهاتي دارند كه مصححان هنگام تصحيح مي‌توانند به آن پي ببرند و تصحيح درستي از اين نسخه‌هاي خطي ارائه دهند. كشف‌المحجوب نمونه‌اي از اين نسخه‌هاي خطي به‌شمار مي‌رفت كه پر از اشتباه و غلط بود ولي با تصحيح دكتر محمود عابدي اين اشتباهات تصحيح و به شكل صحيح منتشر شد و در دسترس همگان قرار گرفت.

مجتبايي يادآور شد: توجه محتوايي به اين مجموعه‌ها از اهم وظايف کتابداران، نسخه‌‌شناسان و محققان است. نتايج تحقيقات نشان‌دهنده کمبود جدي منابع مرجع در زمينه‌هاي دايره‌المعارف، واژه‌نامه، اصطلاح‌نامه، زندگي‌نامه و... در اين حوزه موضوعي است. 

وي خاطرنشان كرد: دانش‌پژوهان و محققان جملگي بر اين باورند كه پژوهشگران بايد ابزار پژوهش را بشناسند تا بتوانند به گنجينه‌هاي گذشته و حال دانش بشري در كتابخانه‌ها و مراكز اسناد دسترسي يابند و اين گنجينه‌ها را پشتوانه كار علمي خود ساخته، متناسب با دنياي شتاب‌زده علم حركت كنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط