در این سالها، مادرم از بین سفرهایی که نمیتوانست برود، بیشتر از همه سفر به عراق در ایام اربعین را دوست داشت. مادرم زن بااعتقادی است. درست همانقدر که من بیاعتقادم. مادرم دوست داشت به عراق سفر کند و در هنگامهی پیادهروی آدمها حضور داشته باشد و بخشی از تاریخی باشد که این سالها در حال رقم خوردن است. اگرچه بخشی غیرموثر و اگرچه بخشی که با حضور خود این گردهمایی بزرگ را رونق میدهد؛ اما باشد و به اندازهی حضور یک زن پنجاه و چند ساله، این تنور را گرم نگه دارد. من اما دوست نداشتم هیچوقتی از سال به عراق سفر کنم؛ خاصه در ایام اربعین. اما... مادرم وقتی شنید که رفقای عکاسم من را به این سفر دعوت کردهاند تا با آنها به عراق بیایم و روی عکسهایی که آنها از این سفر میگیرند، چیزی بنویسم، مشتاقتر از همیشه، خواست تا من بهجای او به این سفر بروم. من بهخاطر مادرم به عراق رفتم، و نرفتم که روی عکسهایی که دوستان عکاسم میگیرند، چیزی بنویسم. رفتم که برای او بنویسم. برای مادرم، که نمیتوانست به این سفر بیاید.»
در واقع مولف این کتاب گرفتار حکایتی میشود که بنا به اعتراف خودش پیش از این همه را به خاطر آن نکوهش میکرده اما حالا تسلیم آن شده است، طوری که هنگام جدایی از آن چشمانش خیس میشود.
تنوع گفتمان در داستان موج میزند. در این کتاب از جوان و پیر و میانسال و کودک گرفته، همگی در داستانها بهنوعی نقش دارند، همه به کربلا و عراق در اربعین آمدهاند تا به حاجت دلی خود رسند.
کتاب در روایتهای اولیه اوج میگیرد و خواننده را درگیر خود میکند، جذابیت عکسها و تصاویر هر داستان برای مخاطب جذاب است. از میانه کتاب متن نرم تر و هیجان و آتش داستانها کمتر شده اما توصیفات جزئیتر میشوند. مخاطب با خواندن داستان اول و دیدن عکس مربوط به آن، ترجیح میدهد قبل از شروع داستان بعدی، اول عکس آن را ببینید، در نتیجه این موارد اشتیاق مخاطب را برای به پایان رساندن کتاب میافزاید.
کتاب«به سفارش مادرم» اثر غالب مصور نیست، تصاویر این کتاب شامل بخشی از عکسهای مفهومی و هنری است و بخشی از عکسها نیز به صورت مستند از وقایع و از زائرانی است که با آنان در خلال این سفر گفتوگو شده است.
کتاب «به سفارش مادرم» با مجموعه عکسهای مستند عزاداران حسینی در مراسم پیادهروی اربعین سیدالشهدا (ع) از ملیتها و فرهنگهای مختلف با مدیریت هنری وهب رامزی و تصاویری از عکاسانی همچون عبدالمجید قوامی، روحالله خسروی و شهره بهرامی به قلم احسان حسینیِنسب بهسفارش مجموعه هنری خیمه در سال 97 توسط انتشارات آستان قدس رضوی (به نشر) در 2000 نسخه به چاپ رسیده و در مدت کوتاهی نیز به چاپ چهارم رسیده است.
نظر شما