جمعه ۲۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۰
عربلو: هجوم گسترده‌ ترجمه در حوزه کودک و نوجوان/ ادبیات روستایی مغفول مانده است

احمد عربلو معتقد است امسال شاهد هجوم گسترده‌ ترجمه در حوزه کودک و نوجوان بودیم و تا حدی از تالیف غافل ماندیم.

احمد عربلو در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره وضعیت ادبیات کودک و نوجوان در سال 99 گفت: امسال بیماری کرونا خیلی بر زندگی مردم تاثیر گذاشت و بر همه مشاغل و حوزه‌ها تاثیر گذاشت و در صنعت نشر نیز سبب رکود شد.
 
هجوم گسترده‌ ترجمه در حوزه کودک و نوجوان
این نویسنده حوزه کودک و نوجوان بیان کرد: متاسفانه امسال شاهد هجوم گسترده‌تر ترجمه در حوزه کودک و نوجوان بودیم. البته من اصلا مخالف ترجمه نیستم و معتقدم ترجمه باید در حوزه ادبیات وجود داشته باشد اما می‌بینم که ما بیش از حد داریم به حوزه ترجمه بها می‌دهیم و تا حدی از تالیف غافل مانده‌ایم و این مشکل فقط مربوط به امسال نیست، سال‌هاست که وجود دارد.
 
عربلو در ادامه به وضعیت تالیف در سال‌های اخیر پرداخت و گفت: خوشبختانه امروزه ادبیات تالیفی در حال ظهور است. نویسنده‌ها خیلی متنوع شدند و تعدادشان افزایش یافته است که باعث خرسندی است. به یاد دارم در دهه 60 تعداد نویسندگان بسیار انگشت‌شمار بود اما الان تعداد نویسنده‌ها افزایش داشته است و در این زمینه مشکلی نداریم. عمده مشکلات ما مربوط به افزایش قیمت کاغذ و ... از یک سو و کیفیت محتوای کتاب‌ها از سوی دیگر است و اگر روی این مشکلات کار شود امیدوارم با برنامه‌ریزی بتوانیم بعد از این بیماری شاهد جهشی در ادبیات کودک و نوجوان باشیم.
 
وی در ادامه به لزوم توجه به موضوع مخاطب شناسی در ادبیات کودک و نوجوان اشاره کرد و گفت: نویسندگان ما حتما باید در زمینه روان‌شناسی کودک مطالعه داشته باشند و مخاطب شناسی کنند. بسیاری از کتاب‌هایی که برای کودکان نوشته می‌شود واقعا مناسب کودکان نیست و به دغدغه مخاطب کودک نمی‌پردازد درحالیکه ما موضوعات زیادی داریم که نویسندگان این حوزه می‌توانند به آن بپردازند.
 
عربلو افزود: مثلا ادبیات روستایی و حال و هوا و فرهنگ روستانشینی از موضوعاتی است که متاسفانه در طول دو دهه اخیر خیلی کمرنگ شده و نویسندگان کودک و نوجوان کمتر به آن می‌پردازند و این اصلا خوب نیست و نویسندگان باید سعی کنند بیشتر به این حوزه مغفول مانده بپردازند.
 
این نویسنده درباره وضعیت آثارش نیز گفت: امسال وضعیت چاپ کتاب‌هایم خوب بود و مجموعه‌هایی مانند «پهلوانان» و کمیک استریپ «حکایات ملانصرالدین» چاپ شد. درواقع مشکل چاپ کتاب‌ها نیست، مشکل اصلی توزیع کتاب‌هاست که در کشور ما عادلانه نیست و سبب می‌شود برخی کتاب‌ها به دست مخاطبان نرسند.

احمد عربلو سال 1344 در تهران به دنیا آمد و تحصیلاتش را تا پایان دوره كارشناسی ارشد ادبیات فارسی دنبال كرد. «هفتمین ازدواج سرهنگ»، «افسانه قهرمانی‌های من»، «سوار بر خر مراد»، «شاه ماردوش و سه داستان دیگر» و «داستانی که تمام نمی‌شود» برخی ازآثار این نویسنده هستند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها