شریفی با اشاره به استقبال چندهزار نفری از طرحهای ویژه نوروز کتابراه، از افرادی که به وسیله کتاب صوتی و الکترونیکی جذب کتابخوانی شدهاند، خبرداد.
مجید شریفی، مدیر اپلیکیشن و فروشگاه اینترنتی کتابراه با اشاره به محدودیتهای رعایت پروتکلهای بهداشتی در تعطیلات نوروز 1400، از استقبال چند هزار نفری مخاطبان کتابراه خبرداد.
استقبال از کتابهای صوتی و الکترونیک در تعطیلات نوروز به چه اندازه بود؟
در تعطیلات نوروز فرصت فراغت افراد بیشتر میشود، به خصوص امسال محدودیتهای رعایت پروتکلهای بهداشتی هم مطرح بود، فرصتی شد که جشنواره مسابقه کتاب نوروزی را هم برگزار کنیم، استقبال خیلی زیاد بود. در پروژه مسابقه کتابخوانی هر روز برای یک کتاب تخفیف ۱۰۰ درصدی در نظر گرفتیم، همین موضوع باعث استقبال از این مسابقه شد. در نتیجه در مدت تعطیلات نوروز چند هزار نفر مراجعه و از امکانات استفاده کردند.
آیا تخفیف ۱۰۰درصدی باعث شد مردم به کتابهایی که خارج از پروژه تخفیف بودند، توجه کنند؟
طبق آمارهایی که داریم، از تخفیف ۱۰۰ درصد و سایر تخفیفها استفاده شد. تخفیف ۱۰۰ درصدی با همکاری سایر ناشران اجراشد، تا کتابهای مسابقه کتابخوانی در دسترس افراد باشد و تعداد بیشتری از مخاطبان بتوانند درگیر حال و هوای مسابقه شوند.
آیا میتوان در برنامهریزی طولانی مدت در ارائه تخفیف و برگزاری جشنواره در ایامی مانند نوروز، اقدامی برای عادت مردم به استفاده از کتاب صوتی و الکترونیک انجام بشود؟
طبق آماری که داریم، بخش بزرگی از مشتریان کتابهای الکترونیک ممکن است، قبلا کتابخوان نبوده و به تازگی جذب کتابخوانی شدهباشند. آنها توانستند استفاده از کتاب الکترونیک را امتحان کنند و در فراغت خود برای آن زمان پیدا کردند. دلیل دیگر جذابیتهای تخفیف و قیمتهای کتاب صوتی و الکترونیک است. به این وسیله توانستیم بخش قابل توجهی از افرادی را جذب کنیم که کتابخوانی را با کتاب صوتی و الکترونیک شروع کردند.
این روند را چگونه ارزیابی میکنید؟ آیا بعد از همهگیری بیماری کووید19 توجه به کتاب الکترونیک و صوتی بیشتر شدهاست؟
قطعا بعد از پاندمی توجه به کتاب الکترونیک و صوتی بیشتر از قبل شدهاست. اینکه افراد کتاب را الکترونیک یا کاغذی مطالعه بکنند، در درجه اول به سلیقه افراد مربوط است. در درجه دوم کتابهای الکترونیک و صوتی مزیتهایی دارند که باعث جذب مردم به آن میشود، از جمله دسترسی به کتابهای الکترونیک و صوتی ساده و سریع است و نیاز به پست و پیک ندارد.
همچنین قیمت کتابهای صوتی و الکترونیک به دلیل ماهیت خاصی که دارند، کمتر از کتابهای کاغذی است. از طرفی افراد برای نگهداری از کتاب کاغذی در خانه جا ندارند، برخی کاربران چند هزار عنوان کتاب در کتابخانه مجازی خود دارند، قطعا این تعداد کتاب در خانه قابل نگهداری نیست. در کل کتابهای صوتی و الکترونیک این مزیت را دارند که در هر حالتی میتوان از آنها استفاده کرد. داخل مترو، اتوبوس، خودرو و ... در کنار این موارد شاید خیلیها دوست داشتهباشند، کتاب کاغذی را لمس کنند و بخوانند اما این مزیتها باعث شده فعلا کتاب الکترونیک و صوتی استفاده کنند.
آیا این امکان را دارید که بدانید چه مقدار دسترسی در تعطیلات نوروز از تهران و شهرهای بزرگ و چقدر از شهرهای کوچک بودهاست؟
حدود ۵۰ درصد از مشتریان ما از شهرستانها و جاهای دور هستند که پخش کتاب کاغذی به آنجا نمیرسد. در جاهایی که کتاب در دسترس ندارند، کتاب الکترونیک باعث شد مردم به منبع بزرگی از اطلاعات دسترسی پیدا کنند.
کمتر از ۱۰ درصد نشر کتاب در تهران به شهرستانها میرسد، زیرا این کار سخت، هزینهبر و زمانبر است، پس یکی از اهداف کتابراه توجه به دورترین مناطق ایران برای تامین کتاب مورد نیازشان بود. همچنین مشتریان زیادی از خارج از کشور داریم که کتابهای داخل برایشان در دسترس نیست.
آیا تحریمها در تبادل ارزی مشکلی ایجاد نمیکند؟
استارتاپهایی در ایران فعال هستند که خدمات میدهند و بدون مشکل همه میتوانند از سراسر جهان کتاب خریداری کنند.
نظر شما