موسویان ضمن توضیح درباره کارگاههای خوانش متون گفت: خوانش متون چه کهن و چه معاصر از دیرباز جزو فعالیتهای کانون پرورش فکری بوده است؛ اما اتفاقی که سال گذشته و بعد از نشستهای متعدد و همفکری در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان رقم خورد، این بود که خوانش متون بهطور رسمی به عنوان یکی از فعالیتهای ادبی به شمار آمد.
او گفت: خوشحالیم که اعضای کارگاههای ادبی به واسطه این برنامهها از پشتوانههای با ارزش فرهنگی، ادبی کشور بهرهمند میشوند.
موسویان در پایان از موارد مشترک فکری سعدی و خیام که خردورزی و ناپایداری دنیا و غنیمت شمردن زمان حال بود، سخن گفت.
در ادامه این ویژه برنامه مجازی، مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس که در آرامگاه سعدی حضور داشت، از موارد مشترک فرهنگی و ادبی نیشابور و شیراز سخن گفت.
سعیدرضا کامرانی ضمن خوانش یک رباعی از خیام، گفت: رباعی را با خیام میشناسیم و امروز که به عصر ایجاز مشهور است، همچنان رباعیات خیام به دلیل اندیشه و موجز بودن جایگاه ویژهای دارد.
وی ادامه داد: شاید لحن این دو شاعر مشابه نبوده و لحن سعدی صمیمانهتر است اما مطالب خیام به لحاظ محتوا، چراغ راه همه ماست.
او در پایان ضمن اشاره به انتشار کتابهای ترجمهای کودک که بالغ بر ۶۰ درصد کتابهای بازار را تشکیل میدهد، گفت: مخالف ترجمه نیستیم همچنان که اشعار خیام به زبانهای فراوانی ترجمه شده است اما لازم است مفاخر کشور همچون مولوی، سعدی، خیام، عطار و دیگر گنجینههای ادبی ایران را نیز پاسداری کنیم و از اندیشهها و آثار غنی و قوی آنها بهره ببریم.
کامرانی ضمن تشکر از همکاران کانون پرورش فکری در نیشابور، خراسان رضوی و فارس از خاطرات اردوهای دانشآموزی در نیشابور گفت.
ابراهیم زرهساز، مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسانرضوی نیز با حضور در آرامگاه خیام و ضمن تبریک این روز از هویت تاریخی و دینی کودکان و نوجوانان سخن گفت.
او گفت: این روزها که به دنبال بازیابی هویت تاریخی، دینی و فرهنگی مخاطبان کودک و نوجوانمان هستیم، استفاده از ابزارهای نوین و قابل استفاده برای این مخاطبان میتواند تاثیرگذار و معرفی شخصیتهای بزرگ و صاحبنام در فرهنگ و ادبیات میهنی به زبان این مخاطبان، میتواند یکی از راههای رسیدن به این اولویت مهم و ارزشمند باشد.
زرهساز افزود: کشور ما دارای دانشمندان و مفاخر بزرگ و صاحبنام بسیاری در دنیا بوده و هست. امروز، روز بزرگداشت حکیم عمر خیام نیشابوری است که در عصر خود سرآمد همه علوم بوده است؛ خیام نیشابوری منجم، ریاضیدان و فیلسوف بزرگی است که در تمام دنیا شناخته شده و مطرح است.
زرهساز خطاب به کودکان و نوجوانان مخاطب برنامه گفت: ویل دورانت در قرون وسطی و در اثر ارزشمند خود، از معادله سه مجهولی خیام نام میبرد. شما مخاطبان نونگاه و نوجوان که با ریاضی سر و کار دارید و از این درس لذت میبرید، کاملا میتوانید درک کنید که در آن عصر، دریافت و فهم این معادله به چه حدی از توانمندی در دانش نیاز داشته است.
این ویژهبرنامه با پخش کلیپ، قصهگویی، خوانش رباعیات خیام توسط اعضای دو استان به صورت حضوری در آرامگاه خیام و با برقراری ارتباط برخط و پخش فیلم، بخش مهمی از برنامه بود که با همراهی و هماهنگی دو استان انجام شد.
در ادامه،هادی فردوسی، کارشناس ادبی کانون پرورش فکری فارس نیز در رابطه با ویژگیهای منحصر بهفرد رباعیات خیام و مضامین ارزشمند آنها، همچنین اشتراک فکری و زبانی بین خیام و سعدی سخن گفت.
این برنامه از سوی معاون آموزش و پرورش بخش زبرخان، از توابع شهرستان نیشابور در فضای اپلیکیشن شاد برای سایر دانشآموزان به اشتراک گذاشته شد. گلباران آرامگاه خیام پایان بخش این ویژهبرنامه ادبی بود.
یادآور میشود: «اردیبهشت شعر» در ۲۸ اردیبهشت 1400، بهطور همزمان در آرامگاه خیام و سعدی به همت کانونهای فارس و خراسان رضوی اجرا و با استقبال بیش از نود مخاطب همراه بود.
نظر شما