شنبه ۱۹ تیر ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۹
هر چه سن مخاطب کمتر باشد کار نویسنده سخت‌تر است

طاهره ایبد نویسنده حوزه کودک و نوجوان گفت: هر چه سن مخاطب کمتر باشد، کار نویسنده سخت‌تر می‌شود؛ دلیل آن این است که دایره لغات مخاطب کم سن و سال نسبت به نوجوان و بزرگسال محدودتر است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در آذربایجان‌غربی، طاهره ایبد، نویسنده حوزه کودک و نوجوان، در نشست مجازی با اعضای انجمن‌های ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان آذربایجان‌غربی با بیان این‌که داستان‌ها یا تجاری هستند یا ادبی گفت: در داستان‌های تجاری یا عامه‌پسند نویسندگان با پیدا کردن اشتیاق و نیاز خواننده شروع به نوشتن می‌کنند و معمولا هم داستان‌های عاشقانه هستند و این نوع داستان‌ها از آنجائی‌که لایه‌ی زیرین و لایه‌ی پنهان و عمیق ندارند ادبیات نیستند، اما داستان ادبی فهم عمیق و گسترده‌ای به خواننده می‌دهد.

در این نشست که به مناسبت روز ملی ادبیات کودک و نوجوان که به همت مرکز شماره ۲ کانون مهاباد برگزار شد، ایبد با اشاره به چالش‌های پیش روی نویسندگی افزود: در مورد ترس و نگرانی از خوانده نشدن اثر به نظرم تمام نویسندگان این ترس را داشته‌اند و اگر کسی نداشته باشد، امری غیرطبیعی است و این نگرانی باعث کشیده شدن نویسنده به سمت مطالعه بیشتر می‌شود تا مخاطب خودش را بهتر بشناسد و با او ارتباط برقرار کند و به نیازهای او پاسخ دهد در این میان هرچه سن و اطلاعات نویسنده پائین‌تر باشد، میزان ترس و نگرانی او بیشتر است.
 
وی در تبیین ابعاد شخصیتی «لیانا» و «ادریس» در رمان «پریانه‌های لیاسند ماریس» گفت: طبیعی است که کشش‌هایی بین دو جنس مخالف وجود داشته باشد اما ادبیات باید طوری باشد که بتوان برداشت‌های مختلفی از آن کرد؛ فقط نکته‌ی مهم این است که اثر ادبی باید بتواند خواننده را پرسشگر و منتقد به بار بیاورد.

نویسنده کتاب «سه مسافر عجیب» بیان کرد: داستان نباید چیزی را که نویسنده می‌خواهد منتقل کند و از خواننده بخواهد که همان را بپذیرد، در نویسندگی هر چه سن مخاطب کمتر باشد، کار نویسنده سخت‌تر می‌شود و دلیل آن این است که دایره لغات مخاطب کم سن و سال نسبت به نوجوان و بزرگسال محدودتر است.

وی با اشاره به اینکه تخیل داستان حساب شده است و هر خیال‌پردازی تخیل نیست، ادامه داد: ما در تمام مراحل زندگی به تخیل نیاز داریم چون تخیل به یافتن راه حل کمک می‌کند حتی در داستان‌های رئال و واقعی هم تخیل تا حدی دخیل است اما جنس تخیل در آن فرق دارد؛ اگر داستان فانتزی باشد و یک اشکال منطقی داشته باشد بلافاصله مخاطب خردسال آن را پس می‌زند.

این نویسنده حوزه کودک و نوجوان ادامه داد: طنز دو بخش دارد؛ یکی لایه رویی طنز است که خنده بر لب مخاطب می‌نشاند و لایه زیرین طنز به تفکر و تأمل واداشتن مخاطب است؛ مانند کتاب «خانواده‌ی آقای چرخشی» که هر دو لایه در آن وجود دارد.

یادآوری می‌شود، از آثار طاهره ایبد می‌توان به «از غریبه‌ها می‌ترسم»، «به هوای گل سرخ»، «نی‌نی خرسه»، «عجیب و عجیب‌های ته دریا» و «غول کمپوتی» اشاره کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها