چهارشنبه ۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۶
«سقراط عاشق» به کتاب‌فروشی‌ها رسید/ آنچه از سقراط نمی‌دانیم

کتاب «سقراط عاشق» نوشته آرمند دَنگور منتشر شد. هدف کتاب بررسی زمینه‌های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و همچنین تجارب شخصی سقراط برای فهم عواملی است که او را به فیلسوفی بی‌همتا تبدیل کرد و تصویر واقعی‌تری از او ارائه می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)؛ کتاب «سقراط عاشق» آرمند دَنگور با ترجمه سیروس قهرمانی از سوی نشر خزه منتشر شد که روایتی از زندگی سقراط در دوران جوانی را به تصویر می‌کشد.
 
محسن فرجی؛ مدیر مسئول نشر خزه، نویسنده، روزنامه‌نگار و منتقد درباره این کتاب توضیح داد: «سقراط عاشق» دوازدهمین کتابی است که نشر خزه در قالب مجموعه‌ای با عنوان «پیاده‌روی با فلسفه» منتشر  می‌کند. این مجموعه سعی دارد مفاهیم فلسفی و اندیشه‌ای را به زبان ساده برای مخاطبان علاقه‌مند شرح دهد.
 
سیروس قهرمانی در معرفی این کتاب می‌گوید که سقراط عاشق کتابی فلسفی نیست، بلکه اثری تحقیقی و تاریخی با جاذبه‌های ادبی است که به دوران نوجوانی و جوانی زندگی سقراط می‌پردازد، دورانی که کمتر مورد توجه محققان و مورخان قرار گرفته است. هدف این کتاب بررسی زمینه‌های اجتماعی، فرهنگی و سیاسی و همچنین تجارب شخصی سقراط برای فهم عواملی است که او را به فیلسوفی بی‌همتا تبدیل کرد، کسی که برای بشر نگرشی نو در اندیشیدن و هدفی زمینی در فلسفه، برخلاف فیلسوفان قبل از خود، به ارمغان آورد. تصویر او در اینجا نسبت به آنچه شاگردان شیفته‌اش، ازجمله افلاطون و گزنوفن، رسم کرده‌اند واقعی‌تر بوده و از قداست کمتری برخوردار است. خواندن این کتاب سرشار از لذت و هیجان است و دریچه‌ای نو به سوی شناخت بهتر سقراط باز می‌کند.

آرمند دَنگور، نویسنده‌ی کتاب، استاد مطالعات کلاسیک در دانشگاه آکسفورد است. او شاعر و موسیقی‌دان کلاسیک هم هست و تحقیقاتی گسترده در فرهنگ یونان باستان و شعر غنایی لاتین و یونانی دارد. تحقیقات او در مورد اصوات موسیقی آن دوران و ارتباط اولین قطعات آوانگاری‌شده‌ی موسیقی یونان با سنت موسیقی غربی بسیار ارزشمند است. او برای نوشتن سقراط عاشق از منابع مختلفی استفاده کرده است: نوشته‌های شاگردان سقراط، منابع و مستندات معتبر در آثار مورخان، آثار طنز و هجویه‎‌های معاصر سقراط با شخصیت محوری خود او، منابع پراکنده و کمتر معتبر و مقایسه‌ی تطبیقی آنها با دیگر منابع و بررسی شرایط آن دوره برای رسیدن به نتایجی پذیرفتنی، و دست‌آخر بیرون کشیدن نتایجی بعضاً از روی حدس و گمان با توجه به کل منابع موجود و سیر وقایع تاریخی.
 
در بخشی از کتاب آمده است: «سقراط در دفاعیه می‌گوید سی جبار او را فراخوانده و به او دستور داده‌اند مرد بی‌گناهی به نام لئون اهل سالامیس را دستگیر و برای اعدام به آنها تحویل دهد. او به قیمت اعدام خودش از دستور سرپیچی کرده و علت نجاتش را سقوط سی جبار، در مدتی بسیار کوتاه پس از این اتفاق دانسته است. سقراط این داستان را در نطق دفاعیه‌اش به منظور تأیید ادعای خود بیان می‌کند که ترسش از انجام عمل ناحق بیش از ترسش از مرگ است.»
 
«به‌خاطر عشق به سقراط»، «سقراط جنگجو»، «ورود آلکیبیادس»، «حلقه‌ی پریکلس»، «تولد یک فیلسوف»، «راز آسپاسیا»، «سخن آخر» و «زندگی سقراط» از جمله بخش‌های کتاب «سقراط عاشق» به شمار می‌آید.
 
کتاب «سقراط عاشق؛ تولد يك فيلسوف» نوشته آرمند دنگور، در 176 صفحه، با شمارگان 300 نسخه، به قیمت 50 هزار تومان، با ترجمه سيروس قهرماني و از سوی نشر خزه روانه بازار کتاب شد.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها