پنجشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۶
«افسانه‌ ماردوش» روی صحنه می‌رود/طنین‌ کلام فردوسی بر صحنه تئاتر مشهد

نمایش «افسانه‌ ماردوش» از آغاز هفته‌ بزرگداشت فردوسی تا سوم خرداد هرشب در آرامگاه فردوسی برای گروه سنی نوجوان و خانواده اجرا خواهد شد.

محمدجهانپا، کارگردان این اثر درباره این نمایش در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) درباره اجرای این نمایش بیان کرد: افسانه ماردوش چهارمین تجربه کارگردانی من در حوزه تئاتر کودک و نوجوان است و تهیه‌کنندگی این اثر بر عهده کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوانان استان خراسان رضوی است. 

وی درباره دلیل انتخاب این اثر اظهار کرد: یکی از دلایل مهم انتخاب نمایشنامه «افسانه ماردوش» شخص آقای منوچهر اکبرلو، نویسنده این اثر است که از شخصیت‌های ممتاز حوزه تئاتر کودک نوجوان و  صاحب چندین عنوان کتاب و پژوهش و نمایشنامه‌های بسیار موفق در حوزه کودک و نوجوان هستند.

جهانپا افزود: طی جلسات مختلفی که بنده با ایشان و همین‌طور مربیان قصه‌گویی کانون پرورشی داشتم تصمیم بر این شد که این بار از داستان‌های سراسر عبرت‌آموز حکیم ابوالقاسم فردوسی توسی و شاهنامه گرانسنگ، موضوعی را انتخاب کنیم. در بررسی‌هایی که من داشتم داستان ضحاک بیشترین استقبال را در بین کودکان و نوجوانان کسب کرده بود و این مساله من را مصمم کرد؛ بنابراین افسانه ماردوش از شاهنامه انتخاب شد که به زیبایی حکیم‌توس روایت نیک و بد ناپایدار بشر را در سرگذشت عبرت‌آموز جمشید و ضحاک در قالب داستانی پرکشش به زیبایی به تصویر می‌کشد.

این بازیگر و کارگردان سرشناس مشهدی درباره مراحل اجرای کار افزود:  حدود دو ماه تمرینات این نمایش به طول انجامید در این دو ماه همزمان مقدمات اجرای نمایش آغاز شد. طراح صحنه نمایش مهدی شریفی، طراح لباس، محبوبه سلطانی، آهنگسازان امیر و آرش بیات که از آهنگسازان به نام کشور هستند طراح حرکت فرم وحید ممیزی بودند و یک تیم 30 نفره از بازیگران پیشکسوت و جوانان  صاحب نام مشهدی در کنار هم با افتخار میزبان نگاه پر مهر خانواده های فرهنگ دوست مشهدی هستیم. دعوت می‌کنم که به تماشای نمایش افسانه ماردوش مار بنشیند تا فرزندتان قهرمان ایرانی و دوست داشتنی خودشان را بیابند. 


نمایش «افسانه‌ی ماردوش» از آغاز هفته‌ بزرگداشت فردوسی تا سوم خرداد هرشب ساعت 20 و 30 دقیقه در آرامگاه فردوسی برای گروه سنی نوجوان اجرا خواهد شد. 


به گزارش ایبنا؛ افسانه‌ها و اسطوره‌ها امکان شناخت باورها و اندیشه‌های گذشتگان را برای نسل‌های بعد فراهم می‌آورند. امروزه بازنویسی افسانه‌ها و متون کهن و تلفیق آن با ابزار هنر ازجمله تئاتر، فیلم‌سازی، انیمیشن و ... از جایگاه ویژه‌ای در حوزه فعالیت‌های ادبی و هنری برای کودکان و نوجوانان درجهان برخوردار است. در این میان ایران یکی از کشورهایی است که از پیشینه بسیار غنی و منابع منحصر به فرد در ادبیات کهن برخوردار است و یکی از غنی‌ترین این منابع شاهنامه فردوسی است.

با توجه به ذائقه وسلیقه کودکان و نوجوانان امروز و همچنین  زیبایی، تنوع، هیجان، روح حماسی، تعدد شخصیتها و حوادث و بسیاری ویژگی های دیگر  داستان های شاهنامه، این اثر می تواند منبع بسیار خوبی برای اقتباس و بازآفرینی و تولید آثار هنری باشد.

در روزگاری که بارها و بارها شاهد استفاده از متون غیرایرانی  و داستانها و منابع خارجی و استقبال زیاد کودکان و نوجوانان از این تولیدات هستیم کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی با درک نیاز جامعه به بازیابی هویت ملی و همچنین شناخت دقیق سلیقه مخاطب نوجوان ، بعد از سالها خالی بودن صحنه تاتر از به نمایش درآمدن داستانهای شاهنامه، با همکاری تیمی حرفه ای اقدام به تولید اثر فاخر «افسانه ماردوش» کرده است.

 افسانه ای که در کنار سادگی و روانی لازم برای درک نوجوانان ، با لحنی حماسی و قلمی تاثیرگذار ، موسیقی فاخر، گریم و طراحی صحنه شایسته و بازی های ملموس و حسی بازیگرانش توانسته شکوه و عظمت داستان و طنین کلام فردوسی بزرگ را نیز حفظ کند.  
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها