در مجموعه دو جلدی «قصههای تصویری»، هر قصه از چهار تصویر پیوسته درست شده است. هدف از انتشار این کتاب تقویت قوه تخیل، تمرین برای دستیابی به تفکر منطقی و پرورش قدرت تکلم و بیان بچههای 6 تا 8 ساله است. در کنار شنیدن، گفتن، خواندن، نوشتن نیز یکی دیگر از ارکان چهارگانه زبانآموزی است و کلیه فعالیتهای زبانآموزی دوره دبستان میبایست در جهت کسب تواناییهای لازم در مهارتهای فوق باشد.
احمد عربلو درباره آموزشی یا سرگرمی بودن مجموعه «قصههای تصویری» گفت: این کتاب کاملاً با هدف آموزشی تهیه شده است؛ سعی کردم فرهنگ پهلوانی و جوانمردی را به بچهها آموزش دهم؛ مواردی که متاسفانه در حال حاضر در جامعه ما کمرنگ شده است. زمانی که یک الگو یا قهرمانی را در قالب کتابهای مصور معرفی میکنیم، بچهها وارد قالب این شخصیت میشوند؛ کاری که متاسفانه اروپاییها و آمریکاییها با ساخت سوپرمن یا شخصیتهای انتزاعی خاص، انجام دادند؛ اما ما انجام ندادیم.
وی ادامه داد: ما هم باید همین کار را انجام دهیم یعنی با استفاده از توانایی هنر کمیک استریپ، کتابهای آموزشی برای بچهها تولید و شروع به الگوسازی کنیم. زمانی که یک کودک زندگی یک پهلوان را میخواند، چهره آن را میبیند، رفتارها و کارهای او را میبیند، دوست دارد مانند او رفتار کند و آن کارها را انجام دهد. هدف ما نیز همین است؛ میخواهیم روحیه جوانمردی، ایثار و از خودگذشتگی را به بچهها آموزش دهیم.
عربلو درباره نحوه مواجه کودکان با این کتاب و تاثیرات آن گفت: چون قالب کمیک استریپ یک مقداری به قالب انیمیشن و فیلم نزدیک است، مخاطب احساس میکند که خودش هم میتواند از این داستانها بنویسد و قطعا به سراغ آن خواهد رفت. ای کاش مراکزی که با بچهها داستان کار میکنند، به نحوی برنامه کمیک استریپ را نیز در برنامه آموزشی خود بگذارند؛ یعنی هم تصویرسازی و هم داستاننویسی.
وی درباره نویسندگان در حوزه کمیک استریپ گفت: متاسفانه در این زمینه نویسندگان خیلی کمی داریم چون هر نویسندهای نمیتواند کمیک استریپ بنویسد. مانند فیلمنامهنویسی که هر قصهنویسی نمیتواند فیلمنامه بنویسد. در کمیک استریپ نویسنده تمام توان و تخیلش را میگذارد و تصویرگر نیز تمام آنها را به تصویری نزدیک به تخیل نویسنده تبدیل میکند. امیدوارم زمانی برسد که مشکلات سختافزاری در این راه کم شود.
عربلو درباره نحوه سوژهیابی در کمیک استریپ گفت: در فرهنگ و ادبیات ما، خصوصا در ادبیات دفاع مقدس، پر از سوژههای نابی است که قابلیت تبدیل به کمیک استریپ را دارند. از همینجا آمادگی خودم را برای همکاری با مراکز آموزشی هنر کمیک استریپ اعلام میکنم. به دوستانی هم که در این زمینه کار میکنند، توصیه میکنم که، کار را به کاردان بسپارند. کسی که شناختی نسبت به کمیک استریپ ندارد، باعث میشود تعریف این هنر عوض شود. این هنر تنها قصههای تصویری نیست بلکه مانند انیمیشن است و نیاز است که دکوپاژ شود، زاویه دوربین گفته شود، دیالوگها و هزار ریزکاری که فقط از پس اهل برمیآید؛ دقیقا مانند یک فیلمنامه.
نظر شما