شنبه ۱۲ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۵
تاریخچه قانون اساسی به روایت تازه‌های کتاب/ از نگرشی نو بر مجموعه قوانین تا بازخوانی قانون

دوازدهم آذرماه، روز قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نامیده شده و یادآور مهر تأیید ملت ایران بر متن خبرگان قانون اساسی است، همه‌پرسی قانون اساسی در ۱۱ و ۱۲ آذر برگزار شد و با رأی قریب به اتفاق (98.2درصد) ملت به تصویب نهایی رسید. این گزارش به معرفی تازه‌های کتاب درباره قانون اساسی می‌پردازد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، در زمستان ۱۳۵۷ و قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، ایده تدوین قانون اساسی توسط امام خمینی(ره) و یارانش در پاریس مطرح شد. در همان‌جا پیش‌نویس اولیه قانون اساسی تهیه شد. بعدها پس از پیروزی انقلاب، این پیش‌نویس توسط افراد و گروه‌های مختلف مورد نقد و بررسی قرار گرفت. در ۱۵ بهمن ۵۷، رهبر انقلاب (ره) از جمله وظایف دولت موقت مهدی بازرگان را تشکیل مجلس مؤسسان منتخب مردم برای نگارش قانون اساسی اعلام کرد. پس از شروع کار دولت بازرگان، شورای عالی طرح‌های انقلاب با تصویب هیات دولت در ۸ فروردین ۵۸ تأسیس و از وظایف این شورا، تهیه طرح قانون اساسی بر مبنای ضوابط اسلامی و اصول آزادی عنوان شد. در ۱۲ مرداد ۱۳۵۸ انتخابات مجلس خبرگان قانون اساسی برگزار و اعضای منتخب از ۲۸ مرداد شروع به تدوین قانون اساسی کردند. در ۲۴ آبان ۵۸ کار تدوین به پایان رسید و دو روز بعد (۲۶ آبان ۵۸) در روزنامه کیهان به چاپ رسید. همه‌پرسی قانون اساسی در ۱۱ و ۱۲ آذر برگزار شد و با رأی قریب به اتفاق (98.2 درصد) ملت به تصویب نهایی رسید. این گزارش به شرح و معرفی تازه‌های کتاب درباره قانون اساسی می‌پردازد.
 


نگرشی نو بر مجموعه قوانین قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
سال نشر: 1401
ناشر: اندیشه بیگی
کتاب « نگرشی نو بر مجموعه قوانین قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به همراه اصلاحات و تغییرات و تتمین قانون اساسی 1358 و 1368» تدوین محمدرضا ملاهاشمی است که از سوی انتشارات اندیشه بیگی به چاپ رسید.

این کتاب به قانون اساسی جمهوری اسلامی و اصلاحیه‌های آن می‌پردازد. مباحثی همچون اصلاحات و تغییرات و تتمین قانون اساسی، بخش اول: قانون اساسی، مقدمه، طلیعه نهضت، حکومت اسلامی، خشم ملت، بهایی که ملت پرداخت، ولایت فقیه، اقتصاد وسیله است نه هدف، زن در قانون اساسی، ارتش مکتبی، قضا در قانون اساسی، قوه مجریه، وسایل ارتباط جمعی، نمایندگان، اصول کلی، زبان، خط، تاریخ و پرچم رسمی کشور، حقوق ملت، اقتصاد و امور مالی، حق حاکمیت ملت و قوای ناشی از آن، قوه مقننه، مجلس شورای اسلامی، اختیارات و صلاحیت مجلس شورای اسلامی، شوراها، رهبری یا شورای رهبری، قوه مجریه، ریاست جمهوری و وزراء، ارتش و سپاه پاسداران انقلاب، سیاست خارجی، قوه قضاییه، صدا و سیما و... در این کتاب با شرح و تفصیل بیان شده است.
 


شفافیت آرای نمایندگان مجلس شورای اسلامی
 در حقوق اساسی جمهوری اسلامی ایران
سال نشر: 1401
ناشر: اساتید دانشگاه
کتاب «شفافیت آرای نمایندگان مجلس شورای اسلامی در حقوق اساسی جمهوری اسلامی ایران» تدوین شاهین حسامی است که از سوی انتشارات اساتید دانشگاه به چاپ رسیده است. این کتاب به موضوع رای‌گیری در مجلس شورای اسلامی ایران می‌پردازد. در این کتاب موضوعاتی همچون مبانی اصل شفافیت در نظریه مردم‌سالاری غربی، حق حاکمیت مردم بر سرنوشت، حق آگاهی مردم از امور عمومی، حق نظارت مردم بر امور عمومی، اصل حاکمیت قانون، حق آزادی بیان، مبانی اصل شفافیت در اندیشه سیاسی اسلام، اصل شوری، اصل امانت‌بودن مناصب عمومی، تکلیف امربه معروف و نهی از منکر، تکلیف نصیحت ائمه مسلمین، انواع شفافیت، شفافیت در امور سیاسی، شفافیت در تصمیم‌گیری‌های اداری، شفافیت در امور نظامی، شفافیت در امور مالی، آثار شفافیت، جلوگیری از فساد در عرصه‌های مختلف حکمرانی و... به تفصیل مورد بررسی قرار گرفته است.
 


شرح روان قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
سال نشر: 1401
ناشر: اندیشه بیگی
کتاب «شرح روان قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران» تالیف فربد حسینی است که از سوی انتشارات اندیشه بیگی به چاپ رسیده است. این کتاب به موضوع قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران می‌پردازد و مباحثی همچون زبان، خط، تاریخ و پرچم رسمی کشور، حقوق ملت، اقتصاد و امور مالی، حق حاکمیت ملت و قوای ناشی از آن، قوه مقننه، شوراها، رهبر یا شورای رهبری، قوه مجریه، سیاست خارجی، قوه قضاییه، صدا و سیما، شورای عالی امنیت ملی، بازنگری در قانون اساسی و... به تفصیل مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.
 


قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
سال نشر: 1401
ناشر: بوتیا
کتاب «قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران» تالیف یاسین سبزعلیان است که از سوی انتشارات بوتیا به چاپ رسیده است. این کتاب به موضوع قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران می‌پردازد و مباحثی همچون اصول کلی، زبان، خط، تاریخ، پرچم رسمی کشور، حقوق ملت، اقتصاد و امور مالی، حق حاکمیت ملت و قوای ناشی از آن، قوه مقننه، مجلس شورای اسلامی، اختیارات و صلاحیت مجلس شورای اسلامی، شوراها، رهبر یا شورای رهبری، قوه مجریه، ریاست جمهوری و وزراء، ارتش و سپاه پاسداران انقلاب، سیاست خارجی، قوه قضاییه، صدا و سیما، شورای عالی امنیت ملی و... به تفصیل بیان شده است.



درس‌هایی از حقوق اساسی
سال نشر: 1401
ناشر: خرسندی
کتاب «درس‌هایی از حقوق اساسی (2): حقوق اساسی اختصاصی جمهوری اسلامی ایران» تالیف محمد مهاجری است که با مقدمه علی‌اکبر گرجی ازندربانی از سوی نشر خرسندی به چاپ رسیده است. این کتاب به موضوع حقوق اساسی ایران، حقوق عمومی ایران و حکومت قانون می‌پردازد. این کتاب در هفت فصل اصلی شامل ماهیت حکومت جمهوری اسلامی ایران، اصول بنیادین نظام حقوقی ایران، رهبری، قوه مقننه، قوه مجریه، قوه قضاییه و نهادهای خاص جمهوری اسلامی ایران تدوین شده است که هر یک از فصول تعدادی زیربخش را در خود جای داده است که به تفصیل این مباحث را مورد بررسی قرار می‌‌دهد.
 


بررسی اعمال نظارت مالی توسط قوه مقننه در قانون
اساسی جمهوری اسلامی ایران
سال نشر: 1401
ناشر: مشارق‌الانوار
کتاب «بررسی اعمال نظارت مالی توسعه قوه مقننه در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران (با مطالعه تطبیقی در حقوق فرانسه)» تالیف سیدهادی حسینی است که از سوی انتشارات مشارق‌الانوار به چاپ رسیده است. در این کتاب مباحثی همچون پیشینه و تعاریف نظارت، واژه‌شناسی، انواع و اقسام نظارت، استطلاعی، استصوابی، نظارت بیرونی و نظارت درونی، مبانی فقهی و حقوقی نظارت، ولایت محوری در نظارت، جایگاه نظارت در حقوق اساسی، نظارت و تعادل در حقوق اساسی، انواع نظارت در قانون اساسی و... به تفصیل شرح داده شده است.
 


نقش نفت در عدم تحقق سیاست‌های کلان اصل 44
قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
سال نشر: 1401
ناشر: جوهر حیات
کتاب «نقش نفت در عدم تحقق سیاست‌های کلان اصل 44 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران» تالیف رحمت‌اله باقری است که از سوی انتشارات جوهر حیات به چاپ رسیده است. این کتاب در پنج فصل به مباحثی همچون اهمیت و ضرورت سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی، مروری بر ادبیات و سوابق مربوط به نفت و توسعه، نفت به عنوان طلا، نفت به عنوان بلا، دولت رانتیر، رانت‌های نفتی و کارآیی بوروکراسی، نقش نفت در ساختارهای اقتصادی جمهوری اسلامی ایران، اهمیت نفت در صادرات و... می‌پردازد.
 


قوانین و مقررات مربوط به قانون اساسی
سال نشر: 1400
ناشر: اندیشه عصر
کتاب «قوانین و مقررات مربوط به قانون اساسی» تالیف ابراهیم مشعوف از سوی انتشارات اندیشه عصر به چاپ رسید. این کتاب به موضوع قانون اساسی در ایران می‌پردازد و مباحثی همچون طلیعه نهضت، حکومت اسلامی، خشم ملت، بهایی که ملت پرداخت، شیوه حکومت در اسلام، ولایت فقیه، اقتصاد وسیله است نه هدف، زن در قانون اساسی، ارتش مکتبی، قضا در قانون اساسی، قوه مجریه، وسایل ارتباط جمعی، نمایندگان، مجلس شورای اسلامی، ریاست جمهوری و وزراء و... در این کتاب به تفصیل بیان شده است.
 


داستان حقوق بشر و قانون اساسی
سال نشر: 1400
ناشر: بوستان
کتاب «داستان حقوق بشر و قانون اساسی» با عنوان فرعی کسب آگاهی از حقوق اولیه هر انسان و روند تکامل قانون اساسی در ایران و جهان تالیف بهلول رضائی شهری است که از سوی انتشارات بوستان به چاپ رسیده است. در این کتاب مباحثی همچون تاریخچه و مفهوم حقوق بشر، سوابق تاریخی، پیدایش اندیشه‌های منتهی به صدور اعلامیه جهانی حقوق بشر، شأن انسان، مفهوم حقوق بشر، سیر تاریخی حقوق بشر، نقش حقوق بشر در روند رو به رشد فرهنگی، قانون حمورابی، فرمان کورش کبیر، رومیان و الواح دوازده‌گانه، دموکراسی و حاکمیت قانون در یونان، تشکیلات و ویژگی‌های جامعه بین‌المللی و... بیان شده است.
 


بازخوانی قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
سال نشر: 1400
ناشر: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
بازخوانی قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تالیف دکتر حسین جوان آراسته است که از سوی انتشارات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به چاپ رسیده است. این کتاب در سه بخش اصلی شامل قانون اساسی، بازخوانی ساختاری و بازخوانی محتوایی تنظیم شده است که هر بخش چندین فصل را در خود جای داده است. بخش اول به بررسی قانون اساسی در جهان و قانون اساسی در ایران، بخش دوم به ساختار نظام سیاسی(پارلمانی، ریاستی یا نیمه‌ریاستی)، ساختار قوه مقننه(یک مجلسی یا دو مجلسی)، ساختار قوه قضاییه (جایگاه وزیر دادگستری)، تاسیس حقوقی برخی از نهادها و بخش سوم شامل حوزه رهبری (اقتضائات ولایت امر و امامت امت)، حوزه قانون‌گذاری و تعداد زیادی زیربخش در هر فصل می‌پردازد. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها