پنجشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۵
مجموعه کتاب هورامان «کونووس ۱ و ۲» در دانشگاه کردستان رونمایی شد

همزمان با برگزاری نخستین همایش بین‌المللی هورامان شناسی، مجموعه کتاب هورامان «کونووس ۱ و ۲» به کوشش مسعود بیننده، زانیار نقشبندی، اسماعیل شمس و کیومرث ایراندوست با حضور مهمانان داخلی و خارجی و صاحب نظران این حوزه در دانشگاه کردستان رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در کردستان،  همایش بین‌المللی هورامان پس از ثبت منظر فرهنگی هورامان در دستور کار دانشگاه کردستان قرار گرفت و  مراسم افتتاحیه این کنفرانس روز چهارشنبه و پنجشنبه با حضور مهمان‌های داخلی و خارجی در تالار مولوی دانشگاه کردستان در حال برگزاری است.

همزمان با برگزاری این همایش، مجموعه کتاب هورامان «کونووس ۱ و ۲» در بخش عای ادبیات و جامعه و تاریخ و فرهنگ به کوشش مسعود بیننده، زانیار نقشبندی، اسماعیل شمسو کیومرث ایراندوست رونمایی شد.

کتاب هورامان «کونووس ۱» در حوزه تاریخ و فرهنگ این منطقه جمع‌آوری شده است و چکیده بخش‌های آن شامل باستان شناسی هورامان با تکیه بر نتایج پژوهش‌های باستان‌شناسی محدوده سد داریان، بررسی تطبیقی پوشاک زنانه هورامان با پوشاک رایج در ایران باستان بر مبنای نقوش و آثار، بررسی فرایند تعامل و تقابل فرمانروایان سنتی هورامان با رضاشاه، بینش و روش تاریخ نگاری و تاریخ نگری قاضی عبدالله شیدای مردوخی است.
 

تاسیس نخستین مدارس جدید در هورامان و مشکلات سر راه آن، صورت بندی آثار پژوهشی زبان شناسان کرد ایران بر اساس نظریات برخی مستشرقان و زبان شناسان غربی درباره زبان مردم هورامان، بررسی تطبیقی زندگی، زمانه و شخصیت ابوالوفای کرد با پیر شالیار هورامان، تبارشناسی و خاستگاه تاریخی و جغرافیایی طایفه عبدالملکی از دیکر بخش‌های کتاب «کونووس ۱» است که به کوشش اسماعیل شمس و کیومرث ایراندوست گردآوری شده است.

چکیده بخش‌های کتاب هورامان «کونووس ۲» در حوزه ادبیات و جامعه نگاشته شده است و دربردارنده پژوهشی در آیین های باستانی هورامان با تکیه بر جشن پیرشالیار و آداب و رسوم ویژه آن، حفظ و توسعه فرهنگ مشارکتی به مثابه الگویی برای توسعه هورامان، میراث ناملموس هورامان، جستاری در توسعه فرهنگ بنیان هورامان، بررسی سیمای معشوق در اشعار بیسارانی، استعاره مفهومی در اشعار صیدی هورامی، مالکیت اراضی در هورامان  جایگاه هورامان در حکومت اردلان ها در میانه رقابت‌های صفوی و عثمانی از جمله بخش های این کتاب است.
چرم نوشته‌های هورامان، خاندان معاذی هورامان در دشت لیلاخ، بررسی سیستماتیک هورامان در پژوهش ها، تجزیه و تحلیل تاثیر صنعت گردشگری بر توسعه منطقه‌ای هورامان، ژئومورفولوژی و ژئوتوریسم میراث جهانی هورامان، جهان‌بینی دینی مولوی کرد، سیاچمانه آواز فراموسیقایی، فون جانوران مهره دار منطقه هورامان و پوشش گیاهی هورامان از دیگر بخش های کتاب «کونووس۲» است که به کوشش مسعود بیننده و زانیار نقشبندی جمع‌آوری شده است. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها