شنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۹
سردیس گوته در «گذر رندان» شیراز نصب شد

سردیس ابن مقله و گوته، شاعر و ادیب آلمانی در کوچه رندان شیراز نصب و پرده‌برداری شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در شیراز، شنبه 16 اردیبهشت جاری به مناسبت هفته بزرگداشت شیراز توسط توسط سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری ضمن بهسازی این گذر که در کنار آرامگاه حافظ قرار دارد؛ سردیس یوهان ولفگانگ فون گوته، شاعر، ادیب، نویسنده، نقاش، محقق، انسان‌شناس، فیلسوف طبیعی دانشمند و سیاست‌مدار و ابوعلی محمدبن علی بن حسین (حسن) بن عبدالله شیرازی ملقب به ابن مقله شیرازی، ادیب، خوشنویس، مبتکر و مبدع خطوط مختلف را  نصب کرد.
 
افسانه خواست‌خدایی، عضو و ناظر شورا در سازمان سیما و منظر شهرداری شیراز در این مراسم با قدردانی از تلاش‌های سازمان سیما و منظر و فضای سبز شهرداری شیراز در رونمایی از تندیس‌های گوته و ابن مقله شیرازی افزود: این برنامه در جوار آرامگاه حافظ با رویکردی مردم محور برپا شد و با پرهیز از سخنرانی‌های رایج تلاش کردیم مشارکت اقشار مختلف جامعه را تقویت سازیم.

نماینده مردم شیراز در پارلمان شهری با اشاره به این موضوع که شورای اسلامی شهر در سال جدید بودجه مناسبی را برای نورپردازی و حفظ و توسعه فضای سبز در نظر گرفته است، افزود: برای ساخت تندیس و نمادهای شهری از ظرفیت‌های هنرمندان بومی استفاده می‌کنیم.
 
غلامرضا غلامی معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری شیراز نیز در این مراسم با اشاره به تندیسی که در کوی رندان در آستانه روز شیراز رونمایی شد، گفت: گوته از مشاهیر سرشناس جهانی است که تحت تاثیر تفکرات متعالی حافظ شیرازی بوده و اشعار گران‌مایه این شاعر پارسی‌گوی را به زبان آلمانی ترجمه کرده است.
 
در ادامه، حمید کشتکار رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری شیراز ضمن اشاره به اینکه شادابی مردم در صدر اولویت برنامه‌های این سازمان است، گفت: تقویت نشاط اجتماعی، پاسداشت مقام مشاهیر و بهبود فضای کالبدی شهر در حوزه فضای سبز از اهداف مهم این سازمان در سال جدید است.
 
وی با اشاره به رونمایی از سردیس‌های گوته و ابن مقله شیرازی در جوار آرامگاه حافظ افزود: در هفته شیراز مجموعه‌هایی از فرش گل، نمایشگاه محصولات فرهنگی، نقاشی دیواری و مواردی از این دست در گذر رندان برپا شده است و با اتخاذ این راهکار به دنبال احیای این گذر در بافت تاریخی و افزودن بر ظرفیت‌های ماندگار شهر شیراز هستیم.
 
کشتکار با اشاره به جایگاه معنوی چهره‌های فرهنگ بین‌الملل، افزود: گوته یکی از بزرگترین شاعران، فیلسوفان، سیاستمداران و نویسندگان آلمانی است که شهرت جهانی داشته و به حافظ عشق و ارادت می‌ورزیده است. در اسناد تاریخی ذکر شده که گوته تلاش وافری در راستای فراگیری رسم‌الخط عربی داشته و عبارت والای «علیّ ولیّ الله» را بارها و بارها کتابت کرده است. به همین دلیل است سردیس این فیلسوف آلمانی در مجاورت آرامگاه لسان‌الغیب، حافظ شیرازی نصب شد.
 
به گزارش ایبنا؛ جنس سردیسی که از گوته در کوچه رندان شیراز نصب شده از مرمریت و ارتفاع با احتساب پایه 2 متر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها