سه‌شنبه ۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۱
«اطلس جامع تاریخ و باستان‌شناسی استان ایلام» حاصل 30 سال تلاش در عرصه باستان‌شناسی و جغرافیای تاریخی است

ایلام - حبیب الله محمودیان مؤلف کتاب «اطلس جامع تاریخ و باستان‌شناسی استان ایلام» گفت: این اثر حاصل 30 سال تلاش و فعالیت من در عرصه تاریخ، باستان‌شناسی و جغرافیای تاریخی است

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): «حبیب‌الله محمودیان» فارغ‌التحصیل مقطع دکتری رشته «باستان‌شناسی پیش از تاریخ ایران» و عضو هیئت علمی دانشگاه، از چهره‌های مطرح علمی، ادبی و پژوهشی ایلام است. وی متولد 1329 در شهر ایلام، باستان‌شناس،ناشر و مؤلف ده‌ها عنوان کتاب پژوهشی در حوزه باستان‌‌شناسی، تاریخ، جغرافیای‌ تاریخی و ایلام‌‌شناسی است. محمودیان تاکنون  95 عنوان کتاب تألیف، ترجمه و منتشرکرده است.در طول 50 سال فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی، موفق به انجام ده‌ها پروژه و طرح پژوهشی و مطالعاتی و نیز تألیف ده‌ها مقاله در عرصه باستان‌شناسی، تاریخ، تمدن و فرهنگ ایران زمین و مسائل تعلیم و تربیت شده که در مجلات ملی و بین‌المللی چاپ و منتشر شده است.

اثر «اطلس جامع تاریخ و باستان‌شناسی استان ایلام» در هفته گرامیداشت میراث‌ فرهنگی در اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان رونمایی شد.

در این راستا خبرنگار ایبنا در ایلام با ایشان گفت‌وگویی انجام داده است.
 
- اطلس جامع تاریخ و باستان شناسی استان ایلام چگونه شکل گرفت؟

هر ملتي تاريخی دارد و تاريخ هر ملت هويت آن ملت خواهد بود. از جهتی دیگر تمدن و فرهنگ هر کشور، زیربنا و عصاره تفکر، اندیشه و هویت تمام‌نمای مردم آن کشور قلمداد می‌گردد که طی هزاران سال با تلاش و فعالیت مردمان ساکن در آن سرزمین و بهره‌گیری از فرهنگ سایر ملل و تمدن‌های همجوار شکل گرفته است. آثار و ابنیة باستانی، نماد غیرقابل انکار مجموعه فرهنگ و تمدن است که به عنوان میراث باارزش‌دوران زندگی‌انسان، می تواند اطلاعات ارزشمندی از لایه های پنهان زندگی در گذشته را در اختیار نسل امروز قراردهد.بنابراین تدوین،چاپ وانتشار این کتاب در راستای تحقق چنین اهدافی بوده است.
 
- این اثر از چه بخش‌هایی تشکیل شده است؟

درونمایه این مجموعه از مقدمه و دوازه فصل شامل اطلاعات جغرافیایی، تاریخی، باستان‌شناسی(معرفی مکان‌های باستانی شاخص) راه ها و معابر باستانی، منابع اقتصادی، (کشاورزی،دامپروری، صنعت ومعدن)،استعداد های گردشگری و... به تفکیک 12 شهرستان استان مطابق  اطلاعات تقسیمات کشوری تشکیل شده است.

- بی شک انتخاب جامعه هدف برای مخاطبان، اهمیتی زیادی دارد. جامعه هدف کتاب را چه کسانی تشکیل می دهد؟

این کتاب می‌تواند اطلاعات جامعی در اختیار شهروندان قرار دهد. دستیابی به چنین اطلاعاتی می‌تواند برای کارشناسان و برنامه‌ریزان بخش‌های مهم تاریخ تمدن، فرهنگ در بخش توسعه استان مناسب ارزیابی شود. چون مطالعات علمی نیازمند پیشینه تحولات و رویداد ها و موقعیت ها در عرصه های مختلف بوم شناسی، تاریخ و... خواهد بود.
 
- این اثر چه تاثیراتی از نظر تشخص هویتی و شناسایی داشته‌های تاریخی بر مخاطبان می گذارد؟

انسان با هویت زنده است. هر شخص دنبال تقویت هویت خود است. جوامع مختلف همیشه در تلاش بوده‌اند هویت خود را حفظ کنند و آن را تقویت و به دیگران بنمایانند، بنابراین این کتاب بازگوکننده تاریخ، تمدن، فرهنگ و مدنیت این منطقه از سرزمین بزرگ ایران است. لذا هر شهروند ایرانی با شناخت از هویت خود، به تاریخ و تمدن گذشته اش افتخار خواهد کرد.
 
 

-فعالیت‌های پژوهشی مشکلات،سختی‌ها و هزینه‌های فراوان دارد. در تالیف و تدوین این اثر با چه مشکلاتی روبه‌رو شدید؟

این اثر حاصل 30 سال تلاش و فعالیت در عرصه تاریخ، باستان‌شناسی و جغرافیای تاریخی این بخش از سرزمین بوده است. تاکنون حدود بیش از 50 طرح پژوهشی و مطالعات در این عرصه انجام داده ام. از جهتی یافته‌های اندشمندان و پژوهشگران دیگری هم گردآوری شده ومورد بهره‌برداری قرار گرفته که برغنای مطالب افزوده است.

بنابراین این نوشتار حاصل سال ها تلاش،پشتکار و فعالیت بوده است. از منظر دیگر کار تحقیقاتی هم نیازمند وقت و زمان است و هم هزینه بالایی را می طلبد. که این اقدام هم از چنین شرایطی مثتثنی نبوده است. اما خدمت به جامعه در این عرصه  ارزشمند و موجب آرامش فردی است.
 
- ضرورت تالیف و انتشار این کتاب از نظر شما چه بوده است؟

اطلس جامع تحولات تاریخی و باستان‌شناختی استان ایلام در راستای معرفی تاریخ و تمدن این منطقه از زاگرس غربی و با هدف تقویت هویت ملی ساکنان این دیار تألیف و تدوین شده‌است.بوم‌شناسی،تحولات تاریخی،موقعیت باستان‌شناختی، توانمندی‌ های اقتصادی و همچنین معرفی مکان‌ها و محوطه‌های باستانی و بقاع متبرکه و زیارتگاه‌ها، محتوای این مجموعه را تشکیل داده است.

برای هرشهروند این ضرورت وجود خواهد داشت تا با منطقه و دیار خود آشنایی داشته باشد، لذا انتشار چنین کتابی می تواند برای هموطنان عزیز با اهمیت قلمداد شود.
 
- آیا در این خصوص آثار دیگری تالیف و منتشر شده است؟

تاکنون بیش از 95 کتاب وبیش از 70 طرح پژوهشی انجام داده ام که اکثریت آثار در رابطه با تاریخ،تمدن،باستان شناسی و هویت تاریخی بوده است.البته یافته های این نوشتارها و طرح در قالب بیش از 95 مقاله تدوین و در محافل علمی ارائه و یا در نشریات تخصصی ملی و بین‌المللی چاپ و منتشر شده است.
 
- می‌توان امیدوار بود که جلدهای بعدی آن در آینده منتشر شود؟

ان شاءالله اگر عمری باشد.بله.
 
 
- از مسئولین فرهنگی استان در خصوص این اثر نفیس و فاخر چه انتظاراتی دارید؟

انتظار و چشمداشت مادی ندارم ولی بهره‌گیری از این مجموعه می‌تواند برای برنامه و برنامه ریزی های توسعه استان مهم باشد. ضرورت دارد هر اداره و سازمانی در استان این مجموعه را برای آگاهی از توانمندی استان داشته باشد.

به نظر می رسد این مجموعه می‌تواند برای آشنایی دانش‌آموزان درعرصه محیط‌شناسی قابل استفاده باشد. گروه های آموزشی رشته های ذیربط در آموزش و پرورش و نیز مربیان مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان می توانند در برنامه های خود از مطالب و محتوای این مجموعه استفاده نمایند. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها