پنجشنبه ۱۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۰
بنیاد ملی نخبگان از نخبگان فرهنگی و ادبی حمایت می‌کند

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان از برنامه این بنیاد برای تدوین «شیوه‌نامه شناسایی و حمایت از نخبگان فرهنگی و ادبی» خبر داد و اظهار امید‌واری کرد با تدوین این شیوه‌نامه به نخبگان این حوزه تسهیلات معنوی و مالی اعطا شود.

ناصر باقری‌مقدم، قائم مقام بنیاد ملی نخبگان، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، درباره سیاست حمایتی این بنیاد در حوزه فرهنگ و هنر بیان کرد: اگر نخبگان با معیارهای دقیق و صحیح شناسایی شوند و از بنیاد ملی نخبگان به‌عنوان فرد نخبه به دستگاه‌ها و جامعه نشر معرفی شوند، توجه جامعه، سازمان‌ها و دست‌اندرکاران به او جذب خواهد شد؛ به‌عبارت دیگر این روال نوعی اعتبار برای فرد به حساب می‌آید. با نخبگان حوزه فرهنگ به سه طریق، تعامل خواهیم داشت. نخست؛ نخبگان شناسایی و جایگاه آن‌ها تعریف می‌شود؛ در تعامل دوم؛ توانمندسازی انجام می‌شود که کمک می‌کند، بتوانند در حوزه‌های مختلف، توانایی خود را افزایش دهند.

باقری‌مقدم ادامه داد: تعامل سوم بنیاد ملی با نخبگان فرهنگی، ایجاد زمینه برای اثرگذاری و جریان‌سازی است تا هرچه بیشتر بتوانند به کشور خدمت کنند. تعاملات در «شیوه‌نامه شناسایی و حمایت از نخبگان فرهنگی و ادبی» به زودی رونمایی خواهد شد. امیدواریم امسال بتوانیم تعداد درخور توجهی از نخبگان را از طریق این شیوه‌نامه شناسایی کنیم و تسهیلات معنوی و مالی مورد نیاز را در اختیار آنان قرار دهیم.

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان درباره ارتباط با نهادهای متخصص در حوزه آموزش نخبگان و نویسندگان گفت:‌ در بنیاد ملی نخبگان، ساز و کار خود را برای افرادی که در حوزه دانش‌بنیان فعالیت می‌کنند، وجود دارد و به آن‌ها برای تاسیس شرکت یا استفاده از آزمایشگاه مورد نیاز کمک می‌کنیم. همین الگو را می‌توانیم در حوزه ادب و فرهنگ استفاده کنیم. مثلا یک نخبه فرهنگی و ادبی به آموزش‌های تکمیلی نیاز دارد؛ نیاز به کمک‌هایی دارد که آثارش را منتشر کند یا نمایشگاهی برگزار کند تا دستاورد خود را عرضه کند و برای انجام این امور نیاز به پشتیبانی مالی داشته باشد؛ شاید نیاز باشد که ارتباط بین نخبه فرهنگی و ادبی با دستگاه‌های رسمی کشور ایجاد شود و شیوه‌نامه ادبی و فرهنگی می‌تواند این زمینه‌ها را فراهم کند.

وی ادامه داد: بنیاد ملی نخبگان وظیفه دارد، نخبگان فرهنگی را به دستگاه‌های فرهنگی و هنری کشور معرفی کند تا از ظرفیت‌های آنان استفاده شود؛ علاوه‌براین در دستگاهی شاغل شوند. بسیاری از نخبگان ادبی و فرهنگی، مسئله اشتغال و بیمه و... دارند. در این شیوه‌نامه، مسئله حمایت از معیشیت و مشاغل و هم پشتیبانی تخصصی مانند کمک در برگزاری نمایشگاه‌ها را خواهیم داشت؛ همچنین آموزش‌هایی که می‌تواند به این نخبگان کمک کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها