یکشنبه ۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۳
مجموعه شعر کردی آئینی«ئلتجا» منتشر شد

ایلام- انتشارات زانا مجموعه شعر کردی آئینی«ئلتجا»سروده زهرا سلیمی را چاپ و منتشر کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در ایلام، انتشارات زانا مجموعه شعر کردی آئینی «ئلتجا» سروده زهرا سلیمی را چاپ و منتشر کرد.
 
شعر آیینی در استان ایلام از جایگاه مناسب و ممتازی برخوردار است و شاعران سده‌های گذشته همچون غلامرضاخان ارکوازی که مناجات‌نامه‌اش با تمسک به مولاعلی معروف است و برخی از اشعار میرنوروز از آثار زیبای شعری کلاسیک این استان در حوزه شعر آئینی و مذهبی به شمار می‌روند.
 
موقعیت جغرافیایی استان و قرار گرفتن در مسیر عتبات و عالیات و ارادت مردم به ساحت مولاعلی و امام حسین و خاندان پاک و مطهر ایشان، تجربه های زیستی و فرصت معنوی اربعین امام حسین (ع) و... بهترین فرصت سرودن اشعار آئینی برای شاعران ایلامی به وجود آورده است.
 
 شاعرانی همچون محمدعلی قاسمی، بهروز سپیدنامه، جلیل صفربیگی، عباس صیدی، عبدالجبار کاکایی، حبیب‌الله بخشوده، علی‌محمد محمدی، فرهاد شاهمرادیان، محمدرضا رستمپور، حسین شکربیگی، سیداحمد آبساران و ... تلاش‌های ارزشمند و مؤثری در این راستا داشته و با انتشار مجموعه اشعار آئینی، گام‌هایی استوار در مسیر بالندگی این جریان شعری برداشته اند.
 
برگزاری 9 دوره سوگواره شعر عاشورایی(شین) به همت حوزه هنری استان، برپایی دو دوره کنگره ملی اربعین در آیینه شعر اقوام ایرانی با همکاری اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، معاونت امورفرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بنیاد بین‌المللی فرهنگی و هنری امام رضا(ع) از اتفاق‌های مبارک رونق و توسعه جریان شعر و ادبیات آئینی در استان به شمار می رود.
 
شاعران استان ایلام در تکریم شعائر مذهبی، پاسداری از ارزش های فرهنگ غنی عاشورا، مدح رسول اکرم(ص) و منقبت اهل بیت عصمت و طهارت(ع)، اشعار عاشورایی، نبوی، فاطمی، مهدوی، علوی و رضوی فاخری سروده و منتشر کرده اند.
 
در این میان سرودن اشعار آئینی به زبان کردی در میان شاعرانی چون: حبیب‌الله بخشوده و فرهاد شاهمرادیان از جایگاه ممتازی برخوردار است و شاعران کردی‌سرا تلاش‌هایی فاخر در سرودن اشعار آئینی، نوحه‌ها و سوگ سروده ها به زبان کردی و گویش ها و لهجه‌های زیر مجموعه این زبان داشته اند.
 
زهرا سلیمی(1364) مجموعه‌ای از اشعار آئینی‌اش را در کتابی با عنوان (ئلتجا) در انتشارت زانا با مدیریت ظاهر سارایی، در 100 صفحه و در سال 1401 در موضوعاتی هم‌چون: امام زمان(عج)، مدح امام‌علی، شهدای کربلا، نیمه شعبان و ...منتشر کرده است که انتظار می‌رود با بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود شعر آئینی در استان و نیز تلاش‌های فردی، شاهد اشعار فاخر ایشان در کتاب‌ها و آثار بعدی وی باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها