دوشنبه ۵ تیر ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۱
«سردار: مالک اشتر»؛ روایت زندگی مردی از دودمان «نَخَع» که شجاع بود و یاری‌گر

کتاب «سردار: مالک اشتر» به قلم مجید ملامحمدی و تصویرگری اسماعیل چشرخ است که کودکان و نوجوانان را با زندگی مالک اشتر، همراه شجاع و اثرگذار امام علی(ع) آشنا می‌کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «سردار: مالک اشتر» درباره زندگی مالک اشتر یکی از اصحاب امام علی(ع) است؛ سرداری بزرگ و فرماندهی لایق از دوستان پیامبر(ص) و علی(ع) که نامش لرزه بر اندام دشمنان می‌انداخت. او کسی است که هیچ‌کس جرئت رویارویی با او را نداشت و همیشه پیروز میدان بود. کتاب «سردار: مالک اشتر» در قالب داستان، کودکان و نوجوانان را با زندگی مالک اشتر آشنا می‌کند.

در این اثر مالک اشتر به عنوان اولین افرادی معرفی شده است که از دودمان «نخع» قلب خود را به سخنان امام علی(ع) متصل کرده و شیفته راه و رسم ایشان شده است. دودمان «نخع» شاخه‌ای از قبیله بزرگ «مَذحِج» بود که همگی مسلمان شده بودند؛ «اما در میان آنان چند مرد پرتوان و چابک، جلوتر از بقیه در مقابل حضرت علی(ع) زانو زدند و شهادتین بر زبان آوردند. مالک اشتر و کمیل بن زیاد از جمله این افراد بودند.».

رابطه دوستی و الفت بسیار عمیق و گسترده در نظر شما چه نوع رابطه‌ای است؟ چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟ اگر امروز به شما بگویند که یک دوست را برای تمامِ عمرتان انتخاب کنید تلاش می‌کنید آن شخص دارای چه خصوصیاتی باشد؟ آیا اولین نکته‌ای که به ذهن‌تان می‌آید این نیست که آن دوست، همیشه و در همه‌حال کنارتان باشد و در شادی و غصه تنهایتان نگذارد؟ این همدلی و همراهی به نظر می‌رسد شرط بزرگ شکل‌گیری دوستی‌ها و یاوری‌هاست.
مالک اشتر نیز این خصوصیت بزرگ را داشت و همیشه همدل و همراه امام علی(ع) بود و دوست نداشت سخنی از سخنان امام خود که احساس دوستی، برادری و یاری‌گریِ ناشناخته‌ای نیز به ایشان داشت، بر زمین بماند و نادیده گرفته شود؛ زیرا امیرالمؤمنین همیشه سخن درست می‌فرمودند و جز امر خداوند، کاری انجام نمی‌دادند.
 
در متن کتاب قصه زندگی مالک و آمیخته‌شدن لحظه‌های عمرش به همراهی با امام علی(ع) این‌طور آمده است: «حضرت محمد(ص) تا زمانی که زنده بود، در جاهای مختلف به‌خصوص در روز غدیر خم، حضرت علی(ع) را به‌عنوان خلیفه بعد از خود به مسلمانان معرفی کردند. این کار بـه دستور خداوند انجام گرفت؛ اما به‌خاطر انحراف مسلمانان و گمراهی رهبران آنها، دستور خدا و پیامبرش انجام نشد.
حالا وقت تصمیم سرنوشت‌ساز یاران پیامبر و امام علی(ع) بود. عمار یاسر، مالک اشتر و اصحاب دیگر برای مردم سخنرانی کردند. جمعیت انبوهی برای بیعت با امام به سمت خانه او در حرکت شدند.
بسیاری از تاریخ‌نویسان معتقدند نخستین کسی که با حضرت علی(ع) بیعت کرد، مالک اشتر نخعی بود. مالک به دیدن امام رفت و گفت: «ای جانشین واقعی پیامبر خدا! برخیز تا مردم با تو بیعت کنند. اینان گرد هم آمده‌اند و به خلافت تو راضی و خشنودند. به خدا قسم اگر به مردم پاسخ مثبت ندهی، دیگران حق تو را خواهند ربود و باز هم تو خانه‌نشین خواهی شد.».
 
مالک بن حارث معروف به مالک اَشتَر نَخَعی از یاران ویژه و از فرماندهان سپاه امام علی(ع) در عراق بود. پیامبر(ص) در حدیثی او را از مؤمنان واقعی معرفی کرده و امام علی(ع) نیز مقام و منزلت او را برای خود، چونان مقام خود در نزد پیامبر(ص) ترسیم نموده است. اگر چه مالک در دوران پیامبر(ص) مسلمان شد؛ اما به دیدار وی نایل نشد و به همین دلیل از تابعین قلمداد شد.
 
مالک مردم را به بیعت با امام علی(ع) دعوت کرد و خود اولین بیعت‌کننده با ایشان بود. مالک در جنگ‌های جمل و صفین برای تثبیت خلافت امام علی(ع) شرکت داشت. پس از ناآرامی‌های مصر، علی(ع) او را حاکم مصر نمود و مالک به سوی مصر حرکت کرد؛ اما معاویه که حضور مالک در مصر را برنمی‌تافت، با تحریک یکی از عوامل خود، او را مسموم کرد و به شهادت رساند.

کتاب «سردار: مالک اشتر» از مجموعه «دوستان پیامبر(ص) و علی(ع)» است. نویسنده در این اثر تلاش کرده است با زبانی ساده و به دور از پیچیدگی‌های کتاب‌های تاریخی و البته با توضیحاتی درباره کلمات یا اصطلاحات ناآشنا برای کودکان و نوجوانان، روایت زندگی مالک اشتر را خوش‌خوان و حجم اطلاعاتش را هم مدیریت‌شده ارائه کند. مطالعه این کتاب به مخاطب کمک می‌کند علاوه‌بر دانستن فضای زندگی و نوع فعالیت‌های امام علی(ع)، با یاران و همراهان مهم و اثرگذار ایشان نیز آشنا شود.

انتشارات کتاب جمکران کتاب «سردار: مالک اشتر» نوشته مجید ملامحمدی با تصویرگری اسماعیل چشرخ را در ۵۷ صفحه و به بهای ۱۵ هزار تومان منتشر کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها