شنبه ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۲
کتاب ریشه هر جامعه است/ آشنایی با احساسات با مطالعه

کردستان- نویسنده کتاب کودک در کردستان با اشاره به جایگاه کتاب و اهمیت آموزش آن به افراد گفت: کتاب ریشه هر جامعه است که باید از کودکی به بچه‌ها آموزش داده شود.

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا):  18 تیرماه؛ روز ملی ادبیات کودک و نوجوان در تقویم ملی کشورمان ثبت شده است.

روزی که با نام‌های بزرگی همچون مهدی آذریزدی شناخته می‌شود که توانسته با بازنویسی متون کلاسیک و کهن به نحوی کودکان و نوجوانان را با خود همراه کند و با کتاب‌هایی همچون « قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» در دل و جان کودکان و نوجوانان بنشیند.

این روز را با نام قصه گویی نیز می‌شناسیم، روزی که یادآور متون کهن و همچنین قصه‌های کهن ادبیات پارسی است که توانسته تمدن و پیشینه ما را سینه به سینه منتقل کند و کودک و نوجوان و پیر و جوان را در خود جذب کند.

خبرگزاری کتاب ایران به مناسبت 18 تیر سلسله گفتگوهایی را با اهالی فرهنگ و ادب سراسر کشور ترتیب داده است.


فرشته شریفیان در آستانه روز ملی ادبیات کودک و نوجوان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در سنندج اظهار کرد: کتاب کودک را به دنیای دیگری می‌برد و حس‌های نو را تجربه می‌کند. دوست داشتن، کنترل خشم، تنفر، حسادت، ترس و… از جمله حس‌های است که کودک با خواندن کتاب با آن آشنا می‌شود و از طریق شناخت این احساسات و گفت‌وگو درباره‌ آن‌ها حتی می‌توان از برخی احساسات منفی را از کودکان دور و زمینه‌ مسائل اخلاقی را در کودکان فراهم کرد.

این نویسنده کتاب حوزه کودک، زندگی آپارتمان‌نشینی را یکی از مسائل جامعه امروز برشمرد که در آن کودکان قدرت تخلیل و خیال‌پردازی کمتری را تجربه می کنند و در همین راستا افزود: کودکان در فضاها و محیط بسته بیشتر یا تلویزیون می‌بینند و یا با گوشی سرگرم هستند.

شریفیان با اشاره به چاپ کتاب جدیدش در این خصوص ادامه داد: در کتاب نهار خوردن درسا که به زبان کُردی گروسی به چاپ رسیده است، طرز آداب غذاخوردن را به کودکان آموزش می‌دهد و کتابی سیاه و سفید است که ذهن کودک را فعال و خلاق می‌کند و کودک با سلیقه خود نقاشی کتاب را رنگ‌آمیزی می‌کند.
 

وی در ادامه به ذهن پرسشگر کودک نیز اشاره کرد و افزود: سوالات بچه ها معمولا در همه کشورها شبیه است. اما در هر کشوری، براساس مذهب، فرهنگ و نظام تربیتی، نیاز است آموزش آنها بر اساس فرهنگ و آداب و رسوم کشورشان باشد و این مهم با تولید محتوا در قالب کتاب امکان‌پذیر است.

شریفیان ادامه داد: تمام کودکان جهان تا پیش از آن که به مدرسه بروند شدیدا پرسشگر هستند و بسیار علاقه دارند که سوال بپرسند. اصلا ذوق روز اول مدرسه در کودکان این است که قرار است بروند در یک محیط درسی و جواب سوالات خود را پیدا کنند و تقریبا در تمام کشورهای جهان، بچه ها بعد از چند سال اولی که به مدرسه می روند، می فهمند که مدرسه جای سوالات آن ها نیست. بلکه جای سوال های معلم است که پاسخ های مشخصی هم دارد.
این نویسنده و شاعر بیجاری با تأکید بر اینکه کتاب باید از بدو تولد در دسترس کودکان باشد، اضافه کرد: به کار بردن داستان‌های بومی و فولکلوریک که کودکان را با ارزش‌ها و آداب و رسوم ملی و محلی خود آشنا می‌کند و آن‌ها را به تفکر وا می‌دارد.

شریفیان عنوان کرد: کودکان بە آزادی بیان و آزادی مکان با هم‌سن و سال‌های خود زیر نظر والدین احتیاج دارند، کودک نباید در زندان‌های فکری والدین قرار گیرد تا کودکان با افکار خود بتوانند دنبال سوال و جواب خود بروند و در این زمینە اگر کودک خود پیگیر سؤالات خود شود، اعتماد بە نفسش هم بالا می‌رود.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به نقش قصه‌گویی نیز اشاره و یادآوری کرد: قصه‌گویی به دلیل ارتباط مستقیم و چهره به چهره با مخاطب کودک، این توانایی را می‌دهد تا با میراث‌های قومی و ملی خود آشنا شود و هویت خود را شکل دهد.

فرشته شریفیان که متولد سال 1350 و تحصیلاتش را در سطح دبیرستان نیمه تمام گذاشت بازنشسته سازمان بهزیستی است و بعد از 25 سال مجددا شروع به نوشتن کرد و در حال حاضر سه کتاب چاپ شده با عناوین «خواب شیرین» نهارها خوردن درسا» و « مدادرنگی های جادویی» را در کارنامه دارد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها